شکستن حریم خانواده آسیبی که باید جدی گرفته شود
کد خبر: 4169062
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

شکستن حریم خانواده آسیبی که باید جدی گرفته شود

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه در یک خانواده تراز اسلامی، حریم‌ها و حرمت‌ها حفظ می‌شود گفت: امروز یکی از آسیب‌ها شکسته شدن حریم‌ها در خانواده است که باید مراقب باشیم.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، شامگاه، 23 شهریورماه در مراسم عزاداری 28 صفر که به همت هیئت انصار ولایت دارالعباده در امامزاده سید جعفرمحمد(ع) برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های خانواده تراز اسلامی گفت: خانه و خانواده توسط مخالفان ادیان توحیدی مورد تهاجم قرار گرفته و در بسیاری از کشورها فروپاشیده شده و در کشور ما هم مورد آسیب جدی قرار گرفته است. قبل از ظهور اسلام هم یکی از نهادهایی که مورد هجمه قرار گرفته بود، نهاد خانواده بود. 

وی با بیان اینکه در دوران جاهلیت حدود 10 نکاح در بین مردم وجود داشته، به توضیح برخی از آن‌ها پرداخت و با ذکر برخی از آسیب‌ها و کاستی‌های آن تصریح کرد: هیچ‌کدام ویژگی خانواده تراز فرهنگ بشری را نداشت. بنابراین یکی از مهمترین مأموریت‌های الهی خاتم انبیا(ص) سامان دادن به خانواده بود، لذا قوانینی را برای تشکیل خانواده در نظر گرفتند و سفارش‌ها و توصیه‌های فراوانی هم داشتند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان جمله‌ای از بیانات پیامبر اعظم(ص) که می‌فرمایند: «إذا أرادَ اللّهُ بِأَهلِ بَیتٍ خَیرا فَقَّهَهُم فِی الدّینِ...» اظهار کرد: همه ما دوست داریم خانواده‌ای در تراز فرهنگ اسلامی داشته باشیم. اگر انسانی تصمیم بر ازدواج نداشته باشد بنابر روایت، خدا او را مورد نفرین قرار می‌دهد؛ یعنی از رحمت‌های واسعه خودش دور می‌کند.

مدرسی افزود: خانواده‌ای که قصد دارد در تراز اسلام باشد، باید ویژگی‌هایی را در خود ایجاد کند. اولین ویژگی که پیامبر(ص) بیان می‌کنند: «إذا أرادَ اللّهُ بِأَهلِ بَیتٍ خَیرا فَقَّهَهُم فِی الدّینِ» است؛ یعنی گرایش به دین دارد؛ متدینانه زندگی می‌کند، نه فقط مرد و زن خانواده، همه اعضای خانواده. این پایه اصلی زندگی خانوادگی آنهاست. ممکن است در بسیاری از مسائل هم اختلاف سلیقه وجود داشته باشد، اما در مسائل دینی پایه و ملاک، نظر شارع مقدس است؛ نماز اول وقت، حضور در مجالس اهل‌بیت(ع) و... از موارد آن است. خانوده دینی خانواده‌ای است که هم در ظاهر با نماد دینی زندگی می‌کند و هم در باطن اعتقاد به دین دارد. برای رسیدن به زندگی خانوادگی دینی باید تلاش کرد. نمونه‌های فراوانی از کوشش داریم؛ از انتحاب مدرسه‌ای که فرزندان ما در آن زندگی می‌کنند تا برخوردهای متدینانه همراه با سلیقه‌ای که باید در منزل وجود داشته باشد. این خانواده با دین  رشد می‌کنند.

مدرسی ادامه داد: دانستن احکام دین یکی از ارزش‌های دینی است. در منزل مسائل دینی را بازگو کنیم و زمانی را برای این امر اختصاص دهیم. به هر میزانی که زندگی ما در محیط خانواده و خارج از آن با دین قرین باشد، به همان میزان از مسائلی در امان هستیم. به میزانی که با دین قرین باشیم، به همان میزان آرامش در زندگی ما حاکم است.

وی افزود: در یک خانواده تراز اسلامی، حریم‌ها و حرمت‌ها حفظ می‌شود. اعضا نسبت به یکدیگر حرمت‌شکنی ندارند، احترام بزرگترها در این خانه محفوظ است. در این خانه مقدسات دینی، اجتماعی و خانوادگی حفظ می‌شود. متأسفانه امروز یکی از آسیب‌ها همین شکسته شدن حریم‌هاست. اینکه در محیط خانواده زن و مرد گفت‌وشنودهای نامناسب داشته باشند این خانه تراز اسلامی نیست و در این خانواده فرزند با تربیت اسلامی رشد نخواهد کرد. امروز در جامعه بشری عالمانه یا جاهلانه در صدد  شکستن حریم‌ها و مقدسات جامعه بشری‌ هستند.

سخنران عزاداری 28 صفر با بیان عبارت «ورَزَقَهُمُ الرِّفقَ فی مَعایِشِهِم» گفت: خانواده تراز اسلامی و یک خانواده مطلوب رسول خدا(ص) خانواده‌ای است که در کنار یکدیگر همراه با مهر و محبت و تراحم و تعاطف زندگی می‌کنند و مرافقت دارند. ممکن است اختلاف سلیقه زیادی داشته باشند ولی باید با رفق و تعطف حل کنند. محور چهارم از منظر پیامبر(ص) برای رسیدن به یک خانواده مطلوب اسلامی «القَصْدَ فی نَفَقاتِهِم» است. قصد در اینجا به معنای اعتدال است، در زندگی معتدل خرج کنیم، هرچند داریم یا نداریم با اعتدال خرج کنیم. هرجا اسلام فرموده وسعت را برای خانواده در نظر بگیرید در نظر بگیریم و هرجا فرموده رعایت کنیم، رعایت کنیم. انسان باید همه‌ جانبه‌ نگر باشد. سخت‌گیر نیست اما اهل اسراف‌ هم نیست.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: ویژگی پنجم خانواده تراز اسلامی «و بَصّرَهُم عُیوبَهُم» است. اینکه در وجودشان عیبی را احساس کردند خودشان را واقف به آن عیب می‌بینند. واژه ببخشد و معذرت می‌خواهم را یاد بگیریم. گاهی که در محیط منزل اشتباه می‌کنیم، عذرخواهی کنیم.

مدرسی در پایان با اشاره به روایتی که می‌فرماید: هیچ پیامبری مثل من سختی نکشید به کلامی از علامه طباطبایی(ره) اشاره کرد که در پاسخ به یکی از شاگردانشان در توضیح این روایت فرمودند: شاید پیامبر(ص) از لحاظ جسمی این مقدار (که بعضی پیامبران اذیت شدند) سختی نکشیدند، اما آنچه ایشان را مورد اذیت قرار می‌داد دانسته‌های ایشان نسبت به خانواده و فرزندانشان بود؛ پیامبر(ص) می‌دیدند بعد از شهادتشان دخترشان را این‌چنین به شهادت می‌رسانند، سالیانی نخواهد گذشت که امام مجتبی(ع) با مسمومیت به شهادت می‌رسند، سیدالشهدا(ع) این‌چنین مظلومانه به شهادت می‌رسند؛ اما سایر پیامبران، اوصیایشان به چنین مصیبت‌هایی گرفتار نشدند.

انتهای پیام
captcha