ترویج شادی‌ حلال را در ربیع‌الاول از یاد نبریم
کد خبر: 4169735
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

ترویج شادی‌ حلال را در ربیع‌الاول از یاد نبریم

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: روزهای خاص ربیع الاول که هرکدام مبدأیی در تاریخ اسلام محسوب می‌شوند، نباید بی اثر باشند که در این راستا باید متفکرین و صاحبان تریبون و سخنرانی به تبیین تاریخ اسلام بپردازند و از رهگذر این ماه شادی‌های حلال را به مردم بچشانند. از جمله برپایی مراسم جشن و شادی در خانه‌ها و هیئت‌ها.

حجت‌الاسلام حسین رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسین رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص فضائل ماه ربیع الاول، اظهار کرد: یکی از دلایلی که ماه ربیع الاول در بین شیعیان به ماه شادی و سرور معروف است این بوده که میلاد پیامبر اکرم(ص)، امام صادق(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در این ماه واقع شده است.

وی با بیان اینکه در واقع میلاد پیامبر اسلام(ص) مبدأ تمام برکاتی است که خداوند برای جامعه بشری ترتیب داده است، افزود: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات درباره ماه ربیع الاول تأکید می‌کند که «این ماه همان‌گونه که از اسم آن پیداست بهار ماه‌ها است، به‌جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه، ذخایر برکات خداوند و نورهای زیبایی او بر زمین فرود آمده است. زیرا میلاد رسول خدا(ص) در این ماه است و می‌توان ادعا کرد از اول آفرینش زمین، رحمتی مانند آن بر زمین فرود نیامده، زیرا برتری این رحمت بر سایر رحمت‌های الهی مانند برتری رسول خدا بر سایر مخلوقات است».

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در اولین روز از ماه ربیع الاول هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه اتفاق می‌افتد و این امر باعث گسترش اسلام شد و بنابراین یک مبدأ تاریخی است چراکه با هجرت پیامبر(ص)، فصل نویی از تاریخ اسلام آغاز شد.

رحیمی با بیان اینکه پس از هجرت دولت اسلامی تشکیل شد، افزود: از دیگر وقایع این ماه در روز هشتم سال 206 هجری اتفاق می‌افتد و آن، شهادت امام حسن عسکرى(ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) است که در این روز می‌توان زیارت امام حسن عسکری(ع) را که در مفاتیح الجنان نگاشته شده است جهت آرامش خواند.

وی ادامه داد: روز دهم ربیع الاول، مصادف با روز ازدواج رسول خدا(ص) با حضرت خدیجه کبرى(س) است، به همین مناسبت روزه این روز به عنوان شکرگزارى مستحب شمرده شده است. روز دوازدهم نیز بر طبق نظر مرحوم شیخ کلینى که در میان اهل سنت نیز مشهور است، روز ولادت پیامبر(ص) است. همچنین در این روز، رسول خدا(ص) بعد از 12 روز که مسیر راه میان مکه و مدینه را پیمود وارد مدینه شد.

رحیمی با بیان اینکه در این روز، دولت بنى مروان در سال 132 منقرض شد، اظهار کرد: اعمال مستحب در این روز به شکرانه اتفاقی که حادث شده،  روزه گرفتن و دو ركعت نماز مستحبی است كه در ركعت اول بعد از حمد، سه بار سوره كافرون و در ركعت دوم بعد از حمد سه بار سوره توحید خوانده می‏‌شود.

وی یادآور شد: کمی فکر کنیم. روزهای خاص ربیع الاول که هرکدام مبدأیی در تاریخ اسلام محسوب می‌شوند، نباید بی اثر باشند که در این راستا باید متفکرین و صاحبان تریبون و سخنرانی به تبیین تاریخ اسلام بپردازند و از رهگذر این ماه شادی‌های حلال را به مردم بچشانند. از جمله برپایی مراسمات جشن و شادی در خانه‌ها و هیئت‌ها.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این روزها بیهوده در تاریخ اسلام نمایان نیستند، بلکه راهی هستند برای گریز از روزمرگی و شکرگزاری خدای متعال و همچنین توجه به ادعیه و زیارات. این ماه وجود دارد تا شادی‌های دلچسب دینی در بین مردم از یاد نرود.

انتهای پیام
captcha