جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد به ایستگاه پایانی رسید
کد خبر: 4172443
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که از ششم مهرماه به میزبانی سه شهر جونقان، بروجن و شهرکرد برگزار شده است با حضور مسئولان استانی، هیئت داوران، پیشکسوتان و فعالان عرصه هنر و گروه‌های نمایش برگزار و گروه‌های برتر تجلیل شدند.

جشنواره نمایش های آیینی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، آیین اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که از ششم مهرماه به میزبانی سه شهر جونقان، بروجن و شهرکرد برگزار شده است، امروز ۹ مهرماه با حضور مسئولان استانی، هیئت داوران، پیشکسوتان و فعالان عرصه هنر و گروه‌های نمایش برگزار و گروه‌های برتر تجلیل شدند.

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این آیین با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و با اشاره به اینکه چهارمحال‌وبختیاری میزبان هنرمندان سراسر کشور در بخش نمایش‌های فردی و نقالی و روایت‌های ملی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بود، اظهار کرد: در طی روزهای برپایی این جشنواره شاهد محتوای خوب و مشارکت پرشور هنرمندان کشور بودیم و امروز این رویداد هنری به کار خود پایان می‌دهد.

وی با ذکر اینکه استان ما در جشنواره بیست‌ویکم نمایش‌های آیینی و سنتی میزبان ۲۷ گروه هنری بود، ادامه داد: ۱۱ گروه در بخش نقالی و ۱۶ گروه در بخش نمایشی بر اساس زمان‌بندی انجام شده به اجرا پرداختند که در شهرکرد ۶ نمایش، در جونقان ۱۰ و در بروجن ۱۱ نمایش از سوی هنرمندان اجرا شد.

احمدی بیان کرد: در مجموع بیش از ۱۵۰۰ مخاطب مستقیم از این نمایش‌ها استقبال کردند و بازخوردهای خوبی را دریافت کردیم؛ جا دارد از پوشش رسانه‌ای اصحاب رسانه استان قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان گفت: نمایش یکی از ظرفیت‌های عظیم در عصر تبادل داده‌ها و نبرد رسانه‌ها برای تسخیر ذهن‌ها و باورهاست که این ظرفیت به مدد برپایی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و پیش‌تر برپایی جشنواره موسیقی اقوام و ... در استان ما فعال شده است.

آغاز مسیر جدید تاریخ نقالی 

محمد نجاری، داور جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با اشاره به اینکه امسال شاهد آثار درخشانی بودیم که می‌‌توانند سرمنشأ و آغازگر مسیر جدیدی برای تاریخ نقالی باشند، اظهار کرد: حضور بانوان نقال نشان‌دهنده ارزش و کرامت زن ایرانی برای پاسداشت عرصه هنر است و این دوره از جشنواره را باید آغاز جدیدی در نقش‌آفرینی زنان در این حوزه دانست.

نجاری تصریح کرد: هیئت داوران جشنواره تمام تلاش خود را داشت که جانب حق را نگه دارد و قطعاً تماشاگران به آرای ما خرسند خواهند شد.

داور جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بیان کرد: در ارزیابی‌ها تلاش کردیم افراد و آثاری را مورد تشویق قرار دهیم که حتی یک قدم کمکی به پیشرفت و تعالی هنر نقالی کرده باشد و برای انتخاب جایزه برتر، سخت‌گیری به خرج دادیم. 

وی افزود: تکریم پیشکسوتان به‌عنوان صاحب‌منصبان و صاحب ردایان هنر نقالی نیز در دستور ما قرار داشته و از آنان خواستیم تا نسل جدیدی از شاگردان هنر مکتب نقالی را پرورش دهند و معرفی کنند.

انتهای پیام
captcha