گردشگری رویداد‌محور، فرصتی کلیدی برای توسعه کردستان
کد خبر: 4173256
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵

گردشگری رویداد‌محور، فرصتی کلیدی برای توسعه کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، گردشگری رویداد‌محور را فرصتی کلیدی برای توسعه استان ذکر کرد و گفت: خوشبختانه استان کردستان توانسته است در برگزاری رویدادهای گردشگری رتبه برتر کشور را کسب کند.

جشنواره غذاهای سنتی

به‌ گزارش ایکنا از کردستان، منصور مهرزاد، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان در جشنواره غذاهای سنتی با عنوان «سفره کُردی» که شامگاه گذشته، 12 مهرماه در هتل جهانگردی سنندج برگزار شد، گفت: در طول چند روز اخیر جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره موسیقی اقوام و جشنواره هزار دف در سطح استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان سنندج از 16 لغایت 21 مهرماه میزبان هشتمین نمایشگاه منطقه‌ای صنایع‌دستی غرب کشور است، افزود: این نمایشگاه با حضور هنرمندانی از  استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی، ایلام و زنجان به مدت یک‌ هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرستان سنندج برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان صنعت گردشگری را پس از صنایع نفت و خودروسازی به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان نام برد و بیان کرد: خوشبختانه استان کردستان توانسته است در برگزاری رویدادهای گردشگری رتبه برتر کشور را کسب کند.

وی در ادامه گفت: انتخاب معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، به عنوان معاون برتر گردشگری کشور در ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۲، افتخاری دیگر برای استان کردستان بود.

مهرزاد افزود: در راستای توسعه گردشگری به شکلی جدی ورود کرده‌ایم که امیدواریم با توسعه گردشگری متعهدانه و مسئولیت‌پذیر و اتخاذ تدابیر هدفمندانه در این صنعت بیش‌ازپیش شاهد رونق گردشگری در استان باشیم.

حسن عسگری، فرماندار سنندج هم در این جشنواره با اعلام اینکه طی دوسال گذشته با تدابیر و برنامه‌ریزی مدیریت عالی استان، برنامه‌های متعددی برای توسعه و پيشرفت منطقه تدوين شده است، گفت: در هفته‌های آینده با سفر ریاست‌جمهوری به استان، چندین پروژه با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال کلنگ‌زنی و افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در منطقه غذاهای محلی متناسب با فصول سال داریم، افزود: امید است با برگزاری چنین جشنواره‌هایی ضمن ترويج غذاهای سنتی و سالم، در راستای توسعه فرهنگی و گردشگری منطقه اقدامات مهمی انجام شود.

امیر صادقی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج هم گفت: در جشنواره غذاهای سنتی با عنوان «سفره کُردی»  22 نفر از فعالان حوزه گردشگری حضور داشتند و بيش از 50 نوع غذای سنتي و محلی خود را در اين جشنواره ارائه كردند.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان در سه بخش غذاهای اصلی، پیش‌غذا، دسر و دمنوش با هم به رقابت پرداختند، افزود: اصالت غذا، اصالت پیش غذا، طعم، مزه و مواد تشکیل دهنده، سفره‌آرایی و چیدمان سنتی، رعایت نکات بهداشتی، خلاقیت در ارائه غذا، دسر، شیرینی و دمنوش محلی از جمله مواردی بود که برای امتیازدهی مورد توجه داوران حاضر در جشنواره قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج اظهار کرد: از این بین پنج نفر به‌عنوان نفرات برگزیده و یک نفر به‌ عنوان سفره برتر انتخاب شدند.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی انواع خوراکی‌های بومی منطقه و حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها برای ارائه غذاهای محلی ذکر کرد و گفت: این جشنواره به‌همت این مجموعه و با همکاری شرکت توسعه هتل‌سازی دریا، کارا پرواز سلامت پارس، هتل جهانگردی سنندج، هتل شادی سنندج، شرکت ماد آلند دیار دیاکو و شوان گشت به‌مدت یک‌روز در سنندج برگزار شد.

صادقی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 10 نوع غذای محلی سنندج در فهرست آثار ملی ثبت شده است، یادآور شد: همایش ثبت غذاهای محلی بیستم مهرماه در استان کرمانشاه برگزار می‌شود که شهرستان سنندج با 3 پرونده در این همایش حضور خواهد داشت.

بهروز ابراهیم‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر سنندج هم در این جشنواره  غذاهای محلی را از جاذبه‌های گردشگری استان برشمرد و بر لزوم حفظ و احیای آن در منطقه تاکید کرد.

وی افزود: غذاهای سنتی از داشته‌های ارزشمند این منطقه است که حفظ و احیای آن و انتقال این هنر نیاکانمان به نسل آینده از وظایف ماست و باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون حاشیه و نواحی منفصل شهری اظهار کرد: در این راستا شورای اسلامی شهر سنندج با برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در نظر دارد در سه نقطه از شهر سنندج 100 غرفه غذا و موسیقی راه‌اندازی کند.

وی یادآور شد: امیدواریم با همکاری و تعامل میان نهادهای مربوطه و مردم بتوانیم در راستای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه اقدامات مهمی انجام دهیم.

یادآور می‌شود؛ در پایان این مراسم و از 22 سفره حاضر در این جشنواره، به ترتیب از فرشته بزرگی، آزاد بهرامی،؛ بهزاد مرادی، فرزانه فتاحی و مهران  آغه‌ویسی به عنوان نفرات برتر و از سروه امینی به عنوان سفره برتر کُردی با اهدای لوح و جایزه تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha