به گزارش ایکنا از کردستان، طالب محمدی، رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که به صورت نمادین امروز، 23 مهر در مدرسه استثنایی توحید سنندج برگزار شد، با تبریک فرارسیدن روز جهانی عصای سفید گفت: امروز انگیزه، توان، اراده، دستاورد و موفقیتهای نابینایان را جشن میگیریم.
وی افزود: 70 دانشآموز آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه وتحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان کردستان مشغول به تحصیل میباشند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: از این تعداد 25 دانشآموز دختر و پسر دارای آسیب بینایی در مدارس با نیازهای ویژه پیش دبستانی و ابتدایی شهرستانهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل میکنند.
وی ادامه داد: 45 دانشآموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
محمدی با اشاره به «تلفیق اجتماعی نابینایان ترسیم فردایی بهتر» به عنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کم بینا و آگاهسازی جامعه می توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
وی با بیان اینکه صحبت از دانشآموزان استثنایی صحبت از تفاوتها، صحبت از ایفای مسئولیت و احیای انسانهاست، افزود: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان کردستان، تعلیم و تربیت را جزو حقوق حقه انسانها برشمرد و اظهار کرد: متولیان تعلیم و تربیت و دستاندرکاران آموزشوپرورش باید زمینهای را فراهم آورند تا دانشآموزان بتوانند با هر استعداد و محدودیتی، توانمندیهای خود را بروز دهند.
وی افزود: این حق در مورد دانشآموزان استثنایی ویژه تر است چون استعداد و توانمندی در دانشموز با نیاز ویژه خاص ونهفته تر است.
محمدی با بیان اینکه این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، بیان کرد: این مهم و تکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.
وی افزود: 75 درصد یادگیری از طریق بینایی انجام می شود ومعلولین نابینا وکم بینا با اراده و انگیزه بالا توانستهاند این محدودیتها را دور زده و در خیلی از موارد از جامعه بینایان هم در عرصه یادگیری موفقتر خود را نشان دهند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزشوپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درسها و مهارتهای زندگی وافزایش آگاهی است .
وی با تأکید برتوانمندی دانشآموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیتها، توانمندیها و شأن و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهرهگیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
محمدی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، گفت: آموزش وپرورش استثنایی تلاش می کند که دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
وی ارتقای همکاری با بهزیستی، جلب مشارکت کتابخانه مرکزی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تعامل با مشاور امور معلولان استانداری، برگزاری کارگاه آموزش خط بریل، دورههای بازآموزی و ضمن خدمت جهت به روز نگه داشتن اطلاعات تخصصی همکاران در راستای آموزش دانش آموزان دارای آسیب بینایی را اهم فعالیتهای آموزشوپرورش استثنایی استان در این حوزه ذکر کرد.
انتهای پیام