نشست هم‌اندیشی «جایگاه تقریب مذاهب در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» برگزار شد
کد خبر: 4175920
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
در دانشگاه بیرجند

نشست هم‌اندیشی «جایگاه تقریب مذاهب در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» برگزار شد

نشست هم‌اندیشی اساتید با عنوان «جایگاه تقریب مذاهب در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» شامگاه دوشنبه، ۲۴ مهرماه در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی جایگاه تقریب مذاهب در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بیرجندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، نشست هم‌اندیشی اساتید با عنوان «جایگاه تقریب مذاهب در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» با حضور آیت‌الله حسینی قزوینی، مدیر شبکه ولایت، مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر(عج) و عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی آل‌البیت و جمعی از اساتید دانشگاه، شامگاه دوشنبه، ۲۴ مهرماه در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آیت‌الله قزوینی در این نشست هم‌اندیشی به بحث تقریب مذاهب و نقش رسول اکرم(ص) در تمدن‌سازی نوین اسلامی پرداخت و گفت: اولین کسی که تمدین نوین اسلامی را در کتاب تاریخ تمدن مطرح می‌کند، ویل دورانت است که می‌گوید هنگامی ظهور تمدن امکان‌پذیر است که هرج و مرج و ناامنی پایان پذیرفته باشد. ابن خلدون جزء سردمداران تمدن نوین اسلامی نیز به عوامل مؤثر آن اشاره می‌کند که  وجود دولت و رهبری لایق در رأس دولت و قانون دینی و عرفی و حاکمیت اخلاق در جامعه از آن‌ جمله است. 

وی ادامه داد: رسول اکرم(ص) با توجه به مشکلات در مکه فرصتی برای طرح مبانی دینی را نداشتند و به مجرد ورود به مدینه منوره جنگ 120 ساله بین دو قبیله بزرگ اوس و خزرج جایش را به برادری داد و تمدن اسلامی و برادری و تعامل ایجاد شد. پس از آن بنی‌امیه و بنی‌عباس روح اسلام را کنار گذاشتند و منافع مادی و حکومتی خود را در جامعه گسترش دادند. حضرت امیرالمؤمنین(ع) پس از 25 سال که به حکومت می‌رسد و می‌خواهد که حکومت عدل نبوی را در جامعه پیاده کند اعتراضات و مشکلات و جنگ‌های جمل، صفین و خوارج ایجاد می‌شود. پس از آن بنی‌امیه زحمات رسول اکرم(ص) برای تفاهم برادری و برابری دو نسل بنی‌امیه و بنی‌عباس را از بین بردند.

مدیر شبکه ولایت با بیان اینکه  شریف‌ترین اهل سنت در کشور ما ایران هستند، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرهنگ شیعه در سراسر جهان معرفی شد و وهابیت که عرصه را بر خود تنگ دید نسبت به تخریب شیعه از هیچ کوششی فروگذار نکرد و بالاترین آرزوی جهان استعمار برای اختلاف مذهبی در ایران به نتیجه نرسید.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی، اعضای هیئت علمی سؤالات خود را در موضوع تقریب مذاهب مطرح کردند و آیت‌الله قزوینی به موارد مطرح شده پاسخ داد.

انتهای پیام
captcha