ستاد اقامه نماز در شهرستان و استان متناسب با تفاهم‌نامه کشوری باشد
کد خبر: 4179353
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱

ستاد اقامه نماز در شهرستان و استان متناسب با تفاهم‌نامه کشوری باشد

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: ستاد اقامه نماز دستگاه در شهرستان و استان باید متناسب با تفاهم‌نامه کشوری بگویند چه کاری می‌توانند انجام دهند و یکی از کارهایی که دبیران در شهرستان‌ها می‌توانند انجام دهند، تمرکز بر ستاد اقامه نماز دستگاه‌هاست.

سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در گردهمایی آموزشی و توجیهی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان های کشور که در روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در هتل نماز مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: با فرزندان و نوادگانی مواجه هستیم که طرز تفکر، جاذبه‌ها و دافعه‌های آن‌ها با نسل ما و بعد از ما متفاوت است. اگر نیم نگاهی به حوادث سال گذشته کنیم، متوجه می‌شویم که میدان‌دار نوجوانان بودند، دیگران پشت صحنه بودند و موتور حرکت نسل نو بود، بنابراین وظیفه ما پیداکردن زبان مشترک بین نسل‌هاست، باید زبان مشترک را پیدا کنیم و راه‌های ارتباط تصحیح شود.

وی با اشاره به اینکه شورای اقامه نماز، 28 سال پیش تصویب شده است، بیان کرد: سه سال پیش تصویب شد که شورای اقامه نماز با حمایت وزارت کشور برگزار شود. در بیش از نیمی از استان‌ها، شورای اقامه نماز چهار بار در سال تشکیل می‌شود و در بیشتر این استان‌ها شورای اقامه نماز به ریاست استاندار تشکیل و مصوباتی تصویب می‌شود که پس از مطالعه به ما کمک می‌کند امکانات ملی را در خدمت نماز قرار دهیم.

وی ادامه داد: نیروهای رسمی ستاد اقامه نماز کشور 100 نفر هستند، اما بیش از 10 هزار نفر به‌عنوان دبیر اقامه نماز شهرستان و نمازیاور در امر توسعه و ترویج فرهنگ نماز به ما کمک می‌کنند. توصیه آن است که شورای اقامه نماز شهرستان را به ریاست فرماندار 4 بار در طول سال تشکیل دهید. در هر وزارت خانه یک ستاد اقامه نماز وجود دارد که مسئولیتش با وزیر است و هر ساله وزیر، ریاست ستاد اقامه نماز کشور و نماینده رئیس جمهور در امر نماز تفاهم‌نامه امضا می‌کنند که این تفاهم‌نامه‌ها برای ادارات کل ارسال می‌شود.

زرهانی با تأکید بر بومی‌سازی این تفاهم‌نامه‌ها گفت: ستاد اقامه نماز دستگاه در شهرستان و استان باید متناسب با تفاهم‌نامه کشوری بگویند چه کاری می‌توانند انجام دهند و یکی از کارهایی که دبیران در شهرستان‌ها می‌توانند انجام دهند، تمرکز بر ستاد اقامه نماز دستگاه‌هاست که براساس تفاهم‌نامه‌های ابلاغی شرح وظایفی دارند که باید در طول سال انجام دهند.

وی به پیام مقام معظم رهبری در اجلاس سال گذشته اشاره و اظهار کرد: سال گذشته بر اساس پیام رهبری به اجلاس نماز، سخنان ریاست جمهوری، مقالات علمی، سخنرانی، محورها و موضوعات اجلاس برون‌داد و خروجی اجلاس یکماه پس از اجلاس استخراج شد و این استخراج را حجت‌الاسلام قرائتی به رئیس جمهور ارسال و ابلاغ و ریاست جمهوری نیز این ابلاغیه را به دستگاه‌ها و ادارات کل ارسال کرد.

مطالبه از دستگاه‌ها در حل مسائل اقامه نماز نسل نو

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور به سی امین اجلاس پیش‌رو که در زنجان برگزار خواهد شد، اشاره و بیان کرد: بر اساس ابلاغیه و دستورات این اجلاس دبیران ستاد باید از دستگاه‌ها مطالباتی داشته باشند، وزیر و رئیس 13 دستگاه باید بگویند با چه مسئله ای برای اقامه نماز نسل نو مواجه و برای حل این مسئله و مشکلات چه اختیاراتی و امکاناتی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به شناخت مسئله، شیوه این دستگاه‌ها برای حل مسئله به کمک امکانات چیست، اجلاسی که در سطح استان و شهرستان برگزار می‌شود، تنها گفت‌وگو نباشد، بلکه کمیسیون‌هایی که در مرکز و استان‌ها تشکیل شده ماموریت دارند، تعیین کنند با چه مسئله‌ای روبه‌رو هستند، چه امکانات و اختیاراتی دارند و برای رسیدن به هدف و تقویت اقامه نماز در نسل نو چه طرح و برنامه‌هایی دارند.

زرهانی با تأکید بر ضرورت وجود برنامه منظم و بیرون آمدن از روزمرگی در این حوزه اظهار کرد: در ستاد اقامه نماز برنامه‌ای را تنظیم کردیم با عنوان سند راهبردی در افق 1401 - 1420 که در سال دوم آن هستیم و استان‌ها هر کدام در ذیل آن برنامه 5 ساله دارند که در سایت ستاد اقامه نماز می‌توانند مشاهده کنند.

وی افزود: با امضای تفاهم‌نامه‌ با وزارت آموزش و پرورش، ساز وکارهایی پیش‌بینی شده است تا مدارس را دریابیم. چنانکه تصویب شده است بودجه 30 میلیارد تومانی از سازمان برنامه بودجه مجلس به سازمان تبلیغات اختصاص داده شود تا برای ائمه جماعات مدارس، طلاب اعزام ‌شوند و میدان را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که در مدرسه نماز اقامه شود، حتی‌المقدور امام جماعت روحانی باشد، دانش‌آموزان درست خوانی نماز را یاد بگیرند، چهره‌های محبوب در نماز جماعت مدرسه شرکت کنند، نماز کوتاه بدون تعقیبات اضافه و یک پرسش و پاسخ آزاد برای دانش‌آموزان داشته باشد.

انتهای پیام
captcha