چهارمین جشنواره «ابن حسام خوسفی» به کار خود پایان داد
کد خبر: 4182861
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
با معرفی نفرات برتر

چهارمین جشنواره «ابن حسام خوسفی» به کار خود پایان داد

رئیس جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: تعداد ۳۲۲ اثر در زمینه‌های مختلف به جشنواره علمی، فرهنگی، ادبی و هنری «ابن حسام خوسفی» ارسال شد که هشت نفر برگزیده و هفت نفر شایسته تقدیر شناخته شدند که از این نفرات برتر، امروز در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شود.

سید محمدحسین سیدکاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی،به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سید‌محمدحسین سیدکاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، امروز، ۲۸ آبان‌ماه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی، ادبی و هنری «ابن حسام خوسفی» این جشنواره از سوی جهاد‌دانشگاهی استان با مشارکت دانشگاه‌ها، اداره‌کل میراث فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی و کشف استعدادهای ادبی، هنری و فرهنگی، ایجاد فضای مناسب برای تعامل و ارتقای اشعار شاعران، ایجاد حس دوستی و الفت بین شاعران و معرفی شخصیت ابن حسام به فرهنگ‌دوستان است.

وی با بیان اینکه جشنواره ابن حسام قابلیت تبدیل شدن به یک ظرفیت ملی را دارد و می‌توان با تلاش‌های بیشتر این شخصیت را به‌عنوان یک برند فرهنگی و ملی معرفی کرد، افزود: سال آینده شاهد برگزاری جشنواره از توس تا خوسف خواهیم بود.

رئیس جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: تعداد ۳۲۲ اثر در زمینه‌های مختلف به جشنواره علمی، فرهنگی، ادبی و هنری «ابن حسام خوسفی» ارسال شد که هشت نفر برگزیده و هفت نفر شایسته تقدیر شناخته شدند که از این نفرات، امروز در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شود.

ابن حسام و باورهایش؛ جزو لایه‌های اصلی فرهنگ خوسف

حجت‌الاسلام ابراهیم اسماعیلی، امام جمعه خوسف نیز در این مراسم با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مقرر شد تا یک روز فرهنگی برای شهرستان خوسف مشخص شود، گفت: برترین‌ها و بهترین‌ها در هر گوشه از خوسف جای دارند، اما انتخاب هر کدام از مفاخر به‌عنوان محور برنامه سخت بود؛ در نهایت مقرر شد روز وفات ابن حسام، شاعر برجسته آئینی، محور برنامه‌های فرهنگی این هفته قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگر لایه‌های فرهنگی خوسف بررسی شود در طبقات اصلی و محور آن، همه مفاخر ما دیده می‌شود، لایه‌هایی که ابن حسام و باورهای راستینش را شامل می‌شود. جشن‌ها و عزادرای‌های خوسف همه مبنا دارند؛ برای معرفی مفاخر این شهرستان، باید کتاب‌های چند جلدی تهیه شود.

امام جمعه خوسف با اشاره به اینکه در هفته فرهنگی این شهرستان تصمیم به معرفی داشته‌های فرهنگی گرفتیم، افزود: در انجام کارهای فرهنگی به حد مطلوب نرسیده‌ایم، اما قدم‌هایی برداشته شده تا نواقص رفع شود، بنابراین از پیشنهادها برای معرفی فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و معرفی مفاخر خوسف استقبال می‌شود. رشد دکتر شکوهی‌ها در بستر معرفت‌ها بوده است و این افراد باید معرفی شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه خوسف شهرستان زبان و ادبیات فارسی است و باید به این عنصر و استعدادها توجه شود، تأکید کرد: هویت ایرانی و زبان فارسی از مؤلفه‌های فارسی و ایران است که در خوسف موج می‌زند، شایسته است در کنار معرفی بزرگان و مفاخری همچون راشد محصل، خاندان عبادی، ابن حسام‌ها و ناقوس‌ها و بزرگان روستای هردنگ،  فرزندان ابن حسام و بزرگان ماژان نیز معرفی شوند.

هویت و میراث فرهنگی؛ عاملی در پیشرفت یک ملت

علی حسینی، فرماندار خوسف نیز در این مراسم گفت: آنچه که باعث حرکت و توسعه می‌شود، هویت و باورها و میراث فرهنگی یک ملت است و در هفته فرهنگی، میراث فرهنگی اصل و محور تمرکز برای حرکت به جلو است.

وی با بیان اینکه ابن حسام شاعری بزرگ و عابد از دیار خوسف است که مناعت طبع، اخلاق و سرودن اشعار آئینی در منقبت اهل بیت(ع) او را نسبت به دیگر شاعران کشور برجسته کرده است، افزود: خوسف سرزمین دلدادگی به صاحبان شفاعت و کرامت است که شعور و شکوهش را در محرم و عاشورا با بیل‌های آویخته و آمیخته می‌بینیم.

حسینی با بیان اینکه هفته فرهنگی خوسف فرصتی است تا جان دوباره به هویت‌ها و باورهای مردم داده شود، از این شهرستان به‌عنوان سرزمین وابستگی به ائمه اطهار(ع) و ظهور فرهیختگانی همچون خاندان عبادی، راشد محصل‌ها، ابن حسام‌ها و ناقوس‌ها نام برد و ادامه داد: خوسف سرزمین خاک‌های زرخیر، پنبه مله، گل نرگس و... است که باید ظرفیت‌های آن هرچه بیشتر معرفی شود. 

فرماندار خوسف با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی این شهرستان گفت: خوسف سرزمین سرزندگی، حرکت و برکت است، سنگی که با هنر گوهر شده و گل نرگسی که هر سال با امید به روزهای بهتر کاشته می‌شود.

جشن اتمام پروژه‌های کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۳

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: با تزریق اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان‌‌جنوبی امیدوارم تا پایان سال ۱۴۰۳ شاهد برگزاری جشن اتمام پروژه‌های فرهنگی در حوزه کتابخانه‌های استان باشیم.

وی با بیان اینکه کتابداران در سطح استان، سربازان جبهه فرهنگی و جنگ نرم و به اصطلاحی درمانگران روح انسان هستند، گفت: در خراسان‌جنوبی ۸۴ باب کتابخانه فعال وجود دارد که بیش از ۶۱ هزار نفر در این کتابخانه‌ها عضو فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در دولت سیزدهم مجموعه کتابخانه‌های عمومی از توجه خوبی برخوردار شده است و در دو سال گذشته اعتبارات کتابخانه‌ها در استان چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که امسال این اعتبار به ۲۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین طی سفر دوم رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر ویژه کتابخانه‌ها درنظر گرفته شد و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه کتابخانه نهبندان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به روستاهای دوستدار کتاب بیان کرد: دو روستا در درمیان و شهرستان طبس در حوزه کتابخوانی یک افتخار فرهنگی بزرگ برای خراسان‌جنوبی رقم زدند و در فهرست ۱۴ روستای دوستدار کتاب در کشور قرار دارند.

حاجی با بیان اینکه طی هفته کتاب ۴۴۶ عنوان برنامه در استان خراسان‌جنوبی اجرا شده است، گفت: در تمام شهرستان‌ها فعالیت‌های فرهنگی متنوعی را طی این هفته اجرا کردیم.

یادآور می‌شود، چهارمین جشنواره شعر «ابن حسام خوسفی» با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد که در بخش شعر دانشجویی عاطفه جوشقانیان از استان قم نفر اول، میثم داوودی از قم نفر دوم و فاطمه سلیما‌ پور نیز رتبه سوم را به دست آوردند.

در بخش آزاد شعری محمد زارعی از شهرستان دلیجان استان مرکزی رتبه اول، مصطفی توفیقی از خراسان رضوی رتبه دوم و سیدعباس محسن‌زاده از بشرویه استان خراسان‌جنوبی رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. همچنین در بخش جانبی شعر، قاسم بای از شهرستان رامیان استان گلستان در بخش محیط زیست حائز رتبه برتر و در بخش هنری جشنواره طبق نظر داوران این بخش لطف‌الله قائمی به‌عنوان برگزیده معرفی شد.

آثار رسیده از پرستو رضایی از استان تهران، اکرم هاشمی سنجری از استان اصفهان، حسن خلجی از استان زنجان، فرزانه شفیعی از استان اصفهان، فاطمه دارابی از استان کرمانشاه، ام‌البنین جمالی از بیرجند، حمیدرضا نظری از طبس طبق نظر هیئت داوران به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha