حریم افراد خانواده در معماری منازل مورد توجه قرار بگیرد
کد خبر: 4184505
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
سرپرست جهاددانشگاهی قم:

حریم افراد خانواده در معماری منازل مورد توجه قرار بگیرد

حامد حیاتی گفت: طبق آموزه‌های قرآن حتی فضای میان اعضای خانواده نیز باید رعایت شده و افراد حریم داشته باشند چرا که محرمیت خانه حائز اهمیت بوده و بر عدم اشراف و محفوظ بودن خانه از نگاه نامحرمان تاکید شده است.

به گزارش ایکنا از قم، حامد حیاتی، سرپرست جهاد دانشگاهی استان قم در پنجمین نشست تخصصی همایش گفتمان‌سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن و خانواده که امروز ۶ آذرماه در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: طبق آموزه‌های اسلامی محرمیت خانه حائز اهمیت بوده و بر عدم اشراف و محفوظ بودن خانه از نگاه نامحرمان تاکید شده است.

وی افزود: اذن ورود به منزل طبق آیه شریفه قرآن مورد توجه است که باید کالبد معماری مناسب با آن طراحی شود؛ سازماندهی فضای خانه حضرت ابراهیم که در قرآن به آن اشاره شده است نماد تفکیک اندرونی و فضای پذیرایی در معماری است.

رئیس جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه در قرآن به مرز درون و بیرون فضای خانه بسیار تاکید شده است که باید محرمیت زن خانواده رعایت شود، تصریح کرد: آرامش زن در خانه در گرو آرامش وی در مسکن است که باید حرمت و آرامش در معماری رعایت شود.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قم گفت: طبق آموزه‌های قرآن حتی فضای میان اعضای خانواده نیز باید رعایت شده و افراد حریم داشته باشند؛ طبق سوره مبارکه نور بر رعایت سلسله مراتب اجزای معماری در خانه تاکید شده است به گونه‌ای که دو در هیچ وقت رو به روی هم واقع نشوند.

وی یادآور شد: مهم‌ترین تاکید اسلام بر رعایت حفظ حیا در حریم خانه است که اگر این مورد رعایت شود، حیا و عفاف به ابعاد دیگر جامعه تزریق می‌شود.

انتهای پیام
captcha