حل مشکلات جامعه در سایه افزایش اعتماد به‌نفس ملی
کد خبر: 4185361
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان مطرح کرد؛

حل مشکلات جامعه در سایه افزایش اعتماد به‌نفس ملی

حسین رضوان با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی اعتماد به‌نفس ملی را به ما برگرداند، گفت: اگر قرار است مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنیم، باید در مرز دانش حرکت کنیم. یک محقق باید در هر موضوع دانش موجود را بشناسد و برای اضافه کردن بر آن دانش برنامه‌ریزی کند.

حسین رضوان رئیس دانشگاه بوعلی سینابه گزارش ایکنا از همدان، حسین رضوان، دبیر ستاد هفته پژوهش در استان همدان، امروز 11 آذرماه، در آیین افتتاحیه هفته پژوهش استان همدان و به صدا در آوردن زنگ پژوهش در مدرسه شهیده کورک‌چی، با بیان اینکه ما ملتی هستیم که در ۳۰۰ سال گذشته سیر نزولی داشته‌‍‌‌ایم، تصریح کرد: بعد از دوران زندیه، در دوران قاجار و پهلوی دقیقاً زمانی‌ که دنیا سیر صعودی داشت ما سیر قهقرایی طی کردیم.

وی با اشاره به ثمرات پژوهش افزود: پژوهش دو ثمره را به بار می‌آورد، اگر کشوری بتواند تحقیق و پژوهشگران موفقی را تربیت و از وجود آنها استفاده کند، دو ثمره خواهد داشت؛ اول اینکه در حوزه علم و فناوری پیشرفت و قدرت حرکت در حوزه علم پیدا می‌کند. علم در همه حوزه‌ها قدرت ایجاد می‌کند؛ درواقع علم باعث عزت، سربلندی و تثبیت جایگاه ملت می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان حل مشکلات کشور را از دیگر ثمرات پژوهش دانست و افزود: ثمره دوم پژوهش این است که مردم می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، به‌طوری که اول باید مشکل شناخته و بعد راه‌حل پیدا شود. ملتی که نتواند تحقیق کند چطور می‌تواند مشکلات خود را حل کند؟ بنابراین مجبور به گدایی از دیگران می‌شود.

رضوان با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نتوانسته مشکل خود را به‌وسیله سایر کشورها حل کند، یادآور شد: کشورهای پیشرفته خودشان مشکلاتشان را حل کردند و هیچ کسی از کشور دیگر مشکل آنها را حل نکرده است. اگر قرار است مشکلات کشور حل شود که باید حل شود و اگر قرار است کشور پیشرفته داشته باشیم و در اوج قله قرار بگیریم باید خودمان مشکلات را حل کنیم و این مسیر را باید خودمان طی کنیم.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته در موضوع کرونا که مثال واضح عینی برای همه ما شد، وقتی نیاز به واکسن داشتیم همان چیزی که پولش را داده بودیم و حقمان بود را به ما ندادند، اما پژوهشگران شروع به ساخت واکسن کردند، ادامه داد: واکسن‌های ایرانی جزو بهترین واکسن‌های ساخته شده در دنیا بود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به اینکه اصول و نکات پژوهشی بسیاری از  قرآن کریم  قابل استنباط است و در مبانی دینی هم به آن بسیار پرداخته شده است، گفت: وقتی جامعه‌ای علم تولید می‌کند در مرجعیت علمی قرار می‌گیرد؛ در سالیان متمادی ایران به‌عنوان مرجع علمی مطرح بوده است، به‌طوری که دانشمندان ایرانی بودند که بنیان بسیاری از علوم را گذاشتند. نخستین نکته در بحث تحقیق، اعتماد به‌نفس است، وقتی جامعه‌ای تصمیم می‌گیرد تحقیق کند و مرجعیت علمی پیدا می‌کند؛ یکسری مقدمات را باید تمهید کند؛ نخستین نکته در بحث تحقیق، اعتماد به‌نفس است، در حالی که سالیان متمادی به‌ویژه در دوران پهلوی می‌گفتیم مگر می‌شود، مگر می‌توانیم؟

رضوان با بیان اینکه در آن زمان قصد داشتند اعتماد به‌نفس مردم ما را بگیرند، اظهار کرد: در تمام دوران پهلوی سعی کردند این فکر که ما همیشه باید گدای تحقیقات و پیشرفت و تکنولوژی از بیرون باشیم را در ایران غالب کنند، اما امام(ره) آمد و گفت ما می‌توانیم.

دبیر ستاد هفته پژوهش با اشاره به شعار «ما می‌توانیم» توسط امام(ره) افزود: این کلمه و اعتماد به‌نفس کاری کرد که الان در دنیا قدرت‌نمایی می‌کنیم. یک پژوهشگر اول باید اعتماد به‌نفس داشته باشد وقتی اعتماد به‌نفس ملی نداشته باشیم طبیعی است که اتفاقات ۳۰۰ سال گذشته برایمان به‌وجود می‌آید، به خاطر اینکه بتوانیم تحقیق و مشکلات را حل کنیم، باید اعتماد به‌نفس خود را افزایش دهیم.

رضوان با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی اعتماد به‌نفس ملی را به ما برگرداند، تصریح کرد: برای اینکه اتفاقات ۳۰۰ سال گذشته را تکرار نکنیم، باید بگوییم ما می‌توانیم و در مرز دانش باید حرکت کنیم. اگر قرار است تحقیق کرده و مشکلی از مشکلات جامعه حل کنیم، باید در مرز دانش حرکت کنیم، در شأن مردم ما نیست که کپی‌برداری کنیم، باید بتوانیم مرزهای دانش را بشکنیم.

وی با اشاره به اینکه یک محقق باید در هر موضوع دانش موجود را بشناسد و برای اضافه کردن بر آن دانش برنامه‌ریزی کند، بیان کرد: پژوهشگر باید هدف‌گذاری دقیق در پژوهش داشته باشد و دقیقاً درباره موضوعات هدفمندی که به مرجعیت علمی کشور و یا حل مشکل کشور کمک کند، هدف‌گذاری داشته باشد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان افزود: دانشگاه‌های ما باید موضوعاتی را برای پژوهشگران هدف قرار دهند که به مرجعیت علمی و حل مشکلات کشور ختم شود. باید بتوانیم در نسل آینده این انگیزه را ایجاد کنیم که پژوهشگران برجسته فاخری از آن تربیت شود، باید به نسل آینده بگوییم که چرا پژوهش مهم است و پژوهشگر چه جایگاهی دارد.

دبیر ستاد هفته پژوهش استان همدان تأکید کرد: علت اینکه هفته پژوهش را از مدارس آغاز کردیم این است که نسل آینده است که باید بتواند جامعه را به پیشرفت و آبادانی برساند.

رسول شیدایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه شش هزار دانش‌آموز در جشنواره علمی، پژوهشی دانش‌آموزی شرکت کردند، گفت: بیش از یک هزار و 200 اثر از معلمان استان همدان در این جشنواره شرکت داشتند که ۱۳ اثر برتر به جشنواره کشوری راه یافت. در گرایش‌های نانو فناوری، نجوم، زیست‌فناوری هوا فضا، انرژی، رباتیک و هوش مصنوعی شرکت داشتند، مقاله‌نویسی، تولید محتوا و مناظره علمی از محورهای این جشنواره بود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره پژوهش تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های جامعه، بحث پژوهش است، چراکه آینده‌نگری با پژوهش اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام
captcha