محور پژوهش‌های مدارس علمیه تمرکز بر حوزه زن و خانواده است
کد خبر: 4185436
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶

محور پژوهش‌های مدارس علمیه تمرکز بر حوزه زن و خانواده است

مسئول اداره پژوهش بانوان حوزه علمیه خراسان گفت: تمرکز ما در فعالیت‌های پژوهشی مدارس علمیه حوزه زن و خانواده است.

سید اعظم التفاتی فاز، مسئول اداره پژوهش بانوان حوزه علمیه خراسانسید اعظم التفاتی فاز، مسئول اداره پژوهش بانوان حوزه علمیه خراسان، در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با اشاره به ساختار حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه خراسان از چند دفتر و معاونت تشکیل شده که شامل دفتر بانوان است و ذیل آن سه اداره شامل، اداره فرهنگی تبلیغی، اداره آموزش و اداره پژوهش است که در اداره پژوهش حمایت و ساماندهی بخش پژوهش مدارس حوزه علمیه صورت می‌گیرد.

وی گفت: 50 مدرسه علمیه خواهران در استان و 16 مدرسه در مشهد قرار دارد که علاوه بر نظارت از فعالیت پژوهشی بانوان در این مدارس حمایت می‌شود و این فعالیت‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد. بخش مهمی از کار ما برگزاری نشست‌های علمی، پژوهشی و کرسی‌های مختلف و بخشی از کار انجام پروژه‌های پژوهشی است که تمرکز در این خصوص حوزه زن و خانواده است و مأموریت دفتر بانوان هم این است که در این حوزه بیشتر فعالیت داشته باشند.

التفاتی بیان کرد: شورایی داریم که موضوع روز بررسی و در آن موضوع کار می‌شود، بخشی هم از سوی سازمان‌ها و نهادها مطالبه می‌شود، به‌عنوان مثال بنیاد حفظ آثار از ما می‌خواهد پژوهشی در مورد مادران شهدا یا زنانی که در دفاع مقدس نقش داشته‌اند انجام دهیم.

مسئول اداره پژوهش بانوان حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه فعالیت پژوهشی مدارس علمیه اطلاع‌رسانی می‌شود، ضمن اینکه نشریات پژوهشی نیز در این سایت بارگذاری شده است.

گسست بین نسلی و تقویت اومانیسم بین نسل جدید

وی در خصوص عوامل ایجاد شکاف نسلی بیان کرد: در واقع یکی از موارد مهم در خصوص ایجاد گسست نسلی ناشی از تفاوت عقاید و اندیشه‌ها، عدم گفت‌وگو در خانواده و جدا شدن و دور شدن از ارتباطات خانوادگی است که البته در این شکاف نسلی با عوارض مختلفی روبه‌رو هستیم. اکنون ما با نسلی روبه‌رو هستیم که نسبت به خانواده و بستگان بی‌تفاوت شده و بحث اومانیسم و خودمحوری در نسل جدید ایجاد شده که البته نوع رفتار خانواده‌ها نیز در این امر دخیل است.

مسئول اداره پژوهش بانوان حوزه علمیه خراسان ادامه داد: از دیگر مشکلات در خصوص ایجاد گسست نسلی این است که امروز با نسلی مواجه هستیم که قدرت تاب‌آوری آنان بسیار کم و همچنین حس وطن‌دوستی در بین نسل امروز ضعیف شده است و در شرایط عادی این حس وطن‌پرستانه وجود ندارد، مگر شرایطی ایجاد شود و این در حالیست که در دفاع مقدس ما نوجوانانی داشتیم که در جبهه‌ها حاضر می‌شدند.

وی گفت: به نظر می‌رسد یک سلسله عوامل دست به دست هم داده و این شرایط را به وجود آورده‌اند که کم‌کاری در آموزش چه در محیط خانواده و چه در مدرسه و جامعه از عواملی است که می‌توان برای ایجاد این شرایط مطرح کرد.

انتهای پیام
captcha