گردشگری دانش‌بنیان جایگزین گردشگری سنتی شود
کد خبر: 4185726
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
رئیس دانشگاه لرستان:

گردشگری دانش‌بنیان جایگزین گردشگری سنتی شود

علی نظری با بیان اینکه گردشگری از نگاه اسلام با گردشگری از نگاه دنیای غرب متفاوت است، گفت: ضروروت دارد گردشگری از حالت سنتی خارج شود و گردشگری دانش‌بنیان یعنی گردشگری که براساس دانش باشد را جایگزین آن کنیم.

علی نظری، رئیس دانشگاه لرستانبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، در همایش ملی «گردشگری، فرهنگ، تمدن و تاریخ» که یک‏شنبه، 12 آذرماه در سالن شهید شکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد، علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در سخنانی گفت: مبحث گردشگری یکی از مقوله‌هایی است که امروزه درباره آن سخنان متعدد و به وفور شده است؛ مقالات متعدد نوشته شده و همایش‌های زیادی هم در این رابطه برگزار شده است؛ ما باید به طرف اثربخشی همایش‌ها برویم.

وی با بیان اینکه باید اسلوب همایش‌ها به سوی جامعه‌محوری تغییر کند و گردشگری از حالت سنتی خارج شود و گردشگری دانش‌بنیان یعنی گردشگری که براساس دانش باشد را جایگزین کنیم، اضافه کرد: گردشگری از نگاه اسلام با گردشگری از نگاه دنیای غرب متفاوت است؛ این تفاوت را باید در نظر داشته باشیم؛ دستاورد گردشگری از نگاه قرآن کریم، باید انسان را به فکر ترغیب کند؛ گردشگری برای این است که انسان به خالقیت خالق، نظم جهان آفرینش پی ببرد و این نکته انسان باید در خدمت خالق باشد.

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: انسان باید در خدمت خالق و پاسخگوی نعمت‌ها باشد؛ ما باید نظام‌نامه گردشگری داشته باشیم؛ باید در کنار گردشگری، پیوست‌های فرهنگی و معرفت‌شناسانه داشته باشیم. لذا، پیشنهاد بنده این است که دانشکده ادبیات و علوم انسانی برای تأسیس پژوهشکده گردشگری با نگاه آینده‌پژوهی و مبتنی بر دانش‌بنیان، پیش‌قدم شود.

نظری با بیان اینکه استان لرستان دارای ظرفیت‌های مختلف است، اما توجه به این نکته اهمیت دارد که برای استفاده از این ظرفیت چه کار کرده‌ایم و چه می‌خواهیم انجام بدهیم؟ آیا ما گردشگری علمی انجام می‌دهیم؟ ادامه داد: دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان ظرفیت‌های خوبی دارد؛ چرا نباید گردشگری پرندگانی داشته باشیم؟ این شدنی است زیرا دارای ظرفیت عالی آب و هوایی هستیم.

وی با طرح این سؤالاتی از این دست که اردوهای ما چه قدر هدفمند هستند؟ باید بعد معرفت‌افزایی اردوهای گردشگری و دانشجویی را تقویت کرد؛ دانشجویان بین‌الملل ما چه‌ قدر با لرستان و ظرفیت های آن آشنا هستند؟، تصریح کرد: همه باید درباره اینکه چه‌ قدر توانسته‌ایم از ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم، پاسخگو باشیم.

پیوست‌های هماهنگی بین مسئولان تقویت شود

حجت‌الاسلام عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان در این همایش گفت: از منظر فلسفی و به قول مارتین هایدگر، اگر انسان گذشته خودش را فراموش کند برای آینده خودش نمی‌تواند تصمیم بگیرد؛ امروز چالشی که در بومی‌سازی فرهنگ‌ها و در انتقال ارزش‌های نهفته که در خاک است این مسئله به خوبی لمس می‌شود.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم به ما درس تمدن، تاریخ و گردشگری را می‌آموزد؛ اگر انسان‌ها به تمدن خودشان بازنگردند و گذشته خودشان را فراموش کنند نمی‌توانند برای آینده تصمیم بگیرند؛ ما تعلق به گذشته داریم و پیوست گذشته هستیم و در عین حال در ارتباط با دیگران، معنا پیدا می‌کنیم.

درویشی‎پور ادامه داد: این آسیب است که ما انسان‌ها فقط به خودمان و به فرد خودمان می‌اندیشیم؛ خداوند ما را از یک گوهر خلق کرد ولی فرمود ما شما را به صورت قبیله و جدا جدا گذاشتیم در تمدن‌های مختلف تا به شناخت برسید؛ وقتی می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم که میراث گذشتگان را هم معرفی کنیم.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان افزود: ما به تاریخ، تمدن و باستان خودمان نیازمندیم؛ بحث این است که ما باید چیزی برای عرضه داشته باشیم؛ قرآن کریم به ما آموخته است که در زمین و در این دنیا گردش کنید و عاقبت کار انسان‌ها را ببینید.

وی گفت: پیوست‌های هماهنگی بین مسئولان استان در جهت استفاده از ظرفیت‌های استان را باید تقویت کرد؛ ما باید به گردشگری و تمدن دیار خودمان توجه کنیم؛ باید بتوانیم ظرفیت‌های انسان‌هایی که در این دیار زحمت کشیدند را به دیگران معرفی کنیم.

تلاش برای رفع عقب‌ماندگی‌های زیرساختی گردشگری لرستان

احمدرضا دالوند، معاون عمرانی استاندار لرستان نیز در این همایش، با بیان اینکه لرستان دارای پیشینه بسیار غنی و ارزشمند است، افزود: لرستان از نظر وضعیت آب و هوایی، تقریباً یک استان چهار فصل است؛ وضعیت بارش‌ها و آبی که در استان وجود دارد از نظر بارشی با سایر استان‌های کشور متفاوت است.

وی گفت: لرستان براساس آمار سازمان هواشناسی کشور جزو سه استان پربارش کشور است؛ این یک ظرفیت و پتانسیل بسیار بسیار مهم و اساسی است؛ براساس سند آمایش و بررسی‌های مختلف در سطوح متعدد استان، چند اولویت شامل کشاورزی، دامپروری و گردشگری برای لرستان تعریف شده است.

دالوند ادامه داد: گردشگری یکی از ظرفیت‌های استان لرستان که به نظر بنده به خوبی به آن پرداخته نشده است؛ آن‌طور که باید و شاید در این زمینه در لرستان کار نشده است؛ یکی از چالش‌های جدی استان لرستان بحث اشتغال است؛ گردشگری در دنیا به‌عنوان یکی از صنعت‌هایی تعریف شده است که می‌تواند اشتغال‌های خوبی ایجاد کند و این باعث می‌شود که ما باید بیشتر به موضوع گردشگری استان لرستان توجه کنیم.

معاون عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه قدمت شهرنشینی در خرم‌آباد به پنج هزار سال قبل بازمی‌گردد؛ در کنار مناره آجری خرم‌آباد، قرن‌ها قبل شهر شاپورخواست شکل گرفته است، اظهار کرد: لرستان را به‌عنوان مادر پل‌های تاریخی کشور می‌شناسند؛ ما بیش از 100 پل تاریخی در استان لرستان داریم؛ هر کدام از این پل‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند؛ ما در لرستان بیش از 60 آبشار دائمی و فصلی داریم؛ هر کدام از آبشارها هم زیبایی‌ها و شاخصه‌های خاص خودشان را دارند.

وی گفت: لرستان را به‌عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور می‌شناسند به خاطر مناطقی همچون تنگه شیرز، دره خزینه، دره تخت چان و آثار دیگر؛ همه این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، در گردشگری بسیار مهم هستند.

معاون استاندار لرستان گفت: برنامه‌ریزی ما این است که قلعه فلک‌الافلاک ثبت جهانی بشود و تحقق این موضوع یکی از زیرساخت‌های مهم و اساسی برای رونق گردشگری استان لرستان است؛ پیگیری برای ثبت دره خرم‌آباد به‌عنوان اثر جهانی هم در دستور کار ما قرار گرفته است؛ امیدواریم این پیگیری‌ها محقق شوند و گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شود.

وی افزود: کاروانسرای چمشک ثبت آثار شد که یک اتفاق مهم و اساسی بود؛ اعتباراتی هم برای ارتقای زیرساخت‌های این مکان تاریخی اختصاص یافته است؛ کارهای این‌چنینی را باید با جدیت دنبال کنیم تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را در حوزه گردشگری جبران کنیم؛ گردشگری یک ظرفیت چندمنظوره برای استان لرستان است و یک درآمد پایدار و اشتغالزایی فراهم بشود.

ارسال 112 مقاله به هماش ملی «گردشگری، فرهنگ، تمدن و تاریخ»

مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان نیز در سخنانی با بیان اینکه ما به دنبال هویت هستیم و برگزاری این‌گونه همایش‌ها در راستای هویت است، اظهار کرد: همایش‌ها به دنبال افرادی هستند که ساختارساز هستند؛ ساختارهای ذهنی را می‌سازند و مشکلات را با ایده‌هایی که ارائه می‌دهند، رفع می‌کنند.

وی با باین اینکه ما به دنبال افرادی هستیم که تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند، افزود: امیدوارم مقالات پذیرفته شده در همایش راهگشای مسائل استان لرستان باشند؛ تعداد 112 مقاله در این همایش دریافت شد؛ تعداد سه مقاله برترین‌ها شدند و تعداد 35 مقاله هم در سطح سخنرانی انتخاب شدند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان گفت: این همایش‌ها به بیان مسائل و مشکلات می‌پردازند و باید در مسیر تولید کارآفرینی قرار گیرند؛ دانشگاه‌ها هم باید به‌سوی دانشگاه‌های جامعه‌محور و دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم حرکت کنند.

انتهای پیام
captcha