اسلام بهترین نسخه شادی را به ارمغان آورده است
کد خبر: 4185964
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

اسلام بهترین نسخه شادی را به ارمغان آورده است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه اسلام دین شادی است، گفت: یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان، شاد زیستن است و اسلام بهترین و دقیق‌ترین نسخه رسیدن به شادی را برای بشریت به ارمغان آورده است.

کارگاه آموزشی مهارت‌های شاد زیستن در کاشانبه گزارش ایکنا از اصفهان، مرتضی کاشانی‌نژاد ابیانه، روانشناس و استاد دانشگاه در کارگاه آموزشی «مهارت‌های شاد زیستن» که به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین ویژه‌ مادران و خانواده‌های افراد دارای معلولیت، روز گذشته، ۱۳ آذرماه به همت سازمان ‌فرهنگی، ‌اجتماعی ‌و ‌ورزشی شهرداری و مشارکت اداره بهزیستی کاشان با موضوع «باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیایی دسترس‌پذیر» برگزار شد، با بیان اینکه اسلام دین شادی است، اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی و فطری انسان، شاد زیستن محسوب می‌شود. قطعاً اسلام که دینی فطری و تأمین‌کننده خوشبختی دنیا و آخرت انسان است، با شادی مخالف نیست، بلکه بهترین و دقیق‌ترین نسخه رسیدن به شادی را برای بشریت به ارمغان آورده است.

وی ادامه داد: اسلام دین کاملی است که به تمام نیازهای جسمی و روحی و استعدادهای انسان توجه کامل دارد و برای تأمین صحیح آنها شیوه‌های کاملی عرضه کرده است. بدون نشاط، نه کارهای دنیوی انسان و نه امور اخروی به انجام نمی‌رسند. انسان افسرده نه انگیزه انجام فعالیت‌های دنیایی چون کار و تلاش، درس خواندن، ارتباط صمیمی با خانواده و دوستان و نه حس و حال عبادت و نیز ساختن و آباد کردن آخرت خود را دارد. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: شادی و نشاط در قرآن کریم اغلب با ماده «فرح» آمده و مفهوم شادی در مجموع حدود ۲۵ بار با الفاظ گوناگون در قرآن کریم تکرار شده است. خداوند در آیه ۴۳ سوره نجم، خنده را بر گریه مقدم داشته و می‌فرماید: «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى؛ و اوست که می‌خنداند و می‌گریاند.» زیرا تمام اسباب خنده و گریه در اختیار خداوند است و او خالق همه آنهاست.

شادی را به عوامل بیرونی گره نزنید

وی گفت: این موضوع بسیار مهمی است که شاد زیستن خودتان را به چیزی گره نزنید. بسیاری از افراد برای داشتن یک زندگی شاد به وجود عوامل بیرونی زیادی نیاز دارند و در اصل، این عوامل را خودشان تعیین کرده‌اند. یک نفر خوشحال بودنش را به داشتن ماشین مدل بالا گره زده است، نفر دیگر به خرید خانه چند صد متری، آن یکی به بودن در شرایط آب و هوایی خاص و حتی کسی هم فکر می‌کند با وجود شخص خاصی در زندگی‌اش می‌تواند شاد باشد.

کاشانی‌نژاد با بیان اینکه ۸۰ درصد از حس شادی مبتنی بر احساسات درونی ما و نه شرایط بیرونی است، بیان کرد: ما نباید شادی را به مسائل بیرون از زندگی خودمان گره بزنیم. باید سعی کنیم در هر لحظه، از قسمت مثبت زندگی خودمان لذت ببریم. بیایید چند دقیقه‌ای در گذشته به دنبال بدترین اتفاقات و ترس‌هایمان بگردیم، جست‌وجو کنیم و ببینیم که در کدام موقعیت‌های زندگی از چیزی ترس داشته‌ایم و بعد دوباره بررسی کنیم که آن مشکلات وحشتناک و بزرگ چگونه حل شدند؟

وی با بیان اینکه ما همیشه از آینده خودمان ترس داریم، ادامه داد: ذهن انسان به شکلی ساخته شده که برای کاهش ریسک و خطرات، دائماً مواردی را که ممکن است برای او خطرآفرین باشد، تجسم و حتی آنها را بزرگ‌نمایی می‌کند. اگر قرار باشد امروز هم به ذهن اجازه دهیم که به ترس‌هایمان پر و بال بدهد، مطمئن باشید شاد زیستن را از دست می‌دهیم. تا زمانی که ترس‌های بزرگی از آینده داشته باشیم، شادی در زندگی جایی ندارد. همچنین برای بودن در لحظه و لذت بردن از آن به ترس‌ها و مشکلات گذشته خود و نحوه حل شدنشان نیز فکر کنید تا متوجه ‌شوید که واقعاً چیزی برای نگران بودن وجود ندارد. 

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه هرگز اجازه ندهید باورهای دینی‌تان ضعیف شود، افزود: در دنیای پر از پیچیدگی‌ها، دین راه درست را به ما می‌نمایاند. گاهی مشاهدات ما آن‌قدر شگفت و درهم هستند که نمی‌توانیم این موضوع را تشخیص دهیم که همه این مسائل چرا و چگونه به وجود آمده‌اند. دین می‌تواند پاسخ بسیاری از پرسش‌ها را به ما نشان دهد؛ درواقع دنیا پر از شگفتی و اطراف ما پر از اسرار و پرسش است که دین با پاسخ‌گویی به همه این پرسش‌ها، امید و زندگی را به انسان‌ها تزریق می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از شیوه‌های ترویج فرهنگ مبتذل و فساد و تباهی، برگزاری مجالس لهو و خوش‌گذرانی است. افراد خودباخته‌ای که روحیه تقلید از فرهنگ غرب دارند، مجالس عیش و فساد برگزار یا در چنین مجالسی شرکت می‌کنند تا لحظاتی چند در عالم خوشی و بی‌خیالی باشند؛ مجالسی که با لهو و لعب، موسیقی‌های مبتذل و گاه رقص و پای‌کوبی و مفاسد دیگر همراه است.

کاشانی‌نژاد بیان کرد: یکی دیگر از راه‌های ساده برای شاد بودن، انجام تمرینات شکرگزاری است. شاید در نگاه اول تصور کنید که این تکنیک خوبی نیست؛ اما مطمئن باشید بعد از دوره یک هفته‌ای انجام تمرین، دیدگاهتان به این موضوع به شدت تغییر پیدا می‌کند. قبول کنید که همه ما انسان‌ها بهانه‌های فراوانی برای شکرگزاری در زندگی داریم. با تمرین شکرگذاری، ما به خودمان یادآور می‌شویم که چقدر نعمت و فراوانی در اطرافمان وجود دارد. 

وی درباره چگونگی انجام تمرین شکرگزاری توضیح داد: می‌توانید هر روز صبح بعد از بیدار شدن، پنج نعمتی را که از خدا بابت داشتنشان سپاسگزارید، روی یک کاغذ یا دفترچه یادداشت موبایلتان بنویسید. همین‌طور می‌توانید هر شب قبل از خواب، به بهترین اتفاق روز فکر و بابت آن از خدا شکرگزاری کنید. باز هم یادآوری می‌کنم که تا انجام یک هفته‌ای این تمرین، لطفاً درباره‌اش قضاوت نکنید. اگر بازخورد خوبی از آن گرفتید، می‌توانید از کتاب فوق‌العاده «معجزه شکرگزاری» اثر راندا برن هم استفاده کنید.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه ۸۰ درصد از احساس رضایت و شادی شما ذهنی است و ۲۰ درصد آن به شرایط بستگی دارد، گفت: پذیرش لحظات ناخوشایند، روبرو شدن با استرس، دوری از اخبار بد، ایمان و توکل به خدا، انفاق، توجه و مهربانی به دیگران، انس و تفکر در آیات الهی، سیر و سفر، گشت و گذار در طبیعت، دوستی و همنشینی با افراد بانشاط، دعا کردن، سحرخیزی، یاد خدا و حضور در اماکن مذهبی، سبک زندگی اسلامی، اصلاح نگرش‌های منفی، مثبت‌اندیشی و... از عواملی هستند که باعث احساس شادی و نشاط در انسان می‌شوند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha