شناسایی و راه‌حل‌ مسائل از مسیر علم می‌گذرد
کد خبر: 4186024
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
عضو شورای شهر مشهد:

شناسایی و راه‌حل‌ مسائل از مسیر علم می‌گذرد

مهدی ناصحی با بیان اینکه شناسایی مسائل، عمق و راه‌حل‌های آن تنها از مسیر علم قابل انجام است، گفت: داشتن حرکت‌های تصادفی مبتنی بر فرهنگ‌های گذشته، کمکی به حل مسائل نمی‌کند.

مهدی ناصحی عضو شورای اسلامی شهر مشهدمهدی ناصحی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در مدیریت شهری، به دلیل سطح تماس بی‌نهایتی که با مردم داریم، روز به روز با مسائل جدید و غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شویم. کاری که باید برای به روز بودن خود انجام دهیم ارتباط با بدنه علمی و دانشگاهی است.

وی ادامه داد: امروز فرصت آن را نداریم که برای حل مسائل از شیوه‌های تجربی استفاده کنیم. به همین دلیل چه در قالب مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و چه در شورای اسلامی شهر مشهد، مهم‌ترین رویکردی که می‌توانیم داشته باشیم، ارتباط سامان‌مند با نخبگان، پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهیان است. به همین دلیل برای ارتقای این ارتباط، تحرک جدیدی را در این حوزه آغاز کرده‌ایم. شناسایی مسائل، عمق و راه‌حل‌های آن تنها از مسیر علم قابل انجام است. داشتن حرکت‌های تصادفی مبتنی بر فرهنگ‌های گذشته، شاید کمکی به حل مسائل نکند.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به 316 خدمت مدیریت شهری به مردم، افزود: بیشترین سطح تماس را با مردم داریم که هرکدام از این خدمات می‌تواند نارضایتی یا رضایتمندی را در مردم ایجاد کند.

ناصحی با تأکید بر اینکه همه موضوعات ما از قبیل شهر هوشمند و اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌ها از بستر رفتارهای علمی و تبادلات علمی امکان‌پذیر است، بیان کرد: به همین دلیل نمایشگاه پژوهش یک فرصت سالانه برای این است که گروه‌های مختلف علمی دور یکدیگر جمع شده و ضمن برقراری ارتباط با دستگاه‌های اجرایی، بتوانند خط مشی‌های آینده خود را برای حل مسائل و مشکلات مردم با یکدیگر هم‌جهت کنند.  

وی گفت: به عنوان مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد، در این نمایشگاه حدود 12 تفاهم‌نامه با شرکت‌های مختلف امضا کرده‌ایم تا زمینه‌های همکاری را براساس یک فرایند روشن پیدا کنیم و ناظر بر آن عملیات کنیم.  

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: در نمایشگاه پژوهش با ظرفیت‌هایی در حوزه‌های مختلف، مواجه شدیم که جز در اینجا قابلیت عرضه آن وجود ندارد. ظرفیت‌هایی وجود دارد که بدون نمایش در قالب نمایشگاه و فضای مجازی امکان درک آن وجود ندارد. این فرصت خوبی است که مراکز علمی بتوانند دستاوردهای خود را به مشتریان خود که دستگاه‌های اجرایی هستند ارائه کنند. به نظر می‌رسد که با توجه به زمان کوتاه و اطلاع‌رسانی‌های ناقصی که در این خصوص انجام گرفته، حجم عملیاتی که انجام می‌شود نمی‌تواند بیانگر تمامی آنچه در واقعیت استان صورت می‌گیرد باشد.

ناصحی با اشاره به اینکه سامانه ضد زلزله طراحی شده توسط دانشگاه علمی کاربردی یکی از موارد ارزشمند در این نمایشگاه بود، اظهار کرد: معمولاً نخبگان در زمان خود زندگی نمی‌کنند؛ بعضاً حرف‌هایی که می‌زنند توسط جامعه پذیرفته نمی‌شود و سال‌های بعد به لزوم و ضرورت آن پی برده می‌شود. اسکوتر برقی ایرانی نیز از دیگر موارد ارزشمندی بود که در این محل به نمایش گذاشته شده است. با توجه به تکلیف ما در شهرداری برای تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل پاک که اسکوتر برقی یکی از آن‌هاست، قرار شد تا اقدامات لازم در خصوص اخذ استانداردهای این اسکوتر برقی انجام شود.

وی در رابطه با رویکرد مدیریت شهری در حمایت از حرکت‌های علمی، تصریح کرد: ما تقریباً هیچکدام از کارهایمان را در شورای شهر و شهرداری مشهد بدون مطالعات علمی انجام نمی‌دهیم. اداره مطالعات و مرکز پژوهش‌های ما مکلف است هر سیاست و راهبردی را در ازای برگزاری فرایندی تبدیل به یک رویکرد عملیاتی کند. این کاملا در شهرداری پذیرفته شده است. در این زمینه نقص‌ها و پیچیدگی‌هایی در فرایند و زمان وجود دارد که در حال رفع آن هستیم؛ اما در موضوعات مختلف مدیریت شهری بدون مطالعات علمی کاری انجام نمی‌دهیم و همه طرح‌های ما پیوست مطالعاتی دارد که توسط مشاوران مختلف انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha