زمینه‌های اشتغال بانوان در حوزه‌های متناسب فراهم شود
کد خبر: 4186077
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
استاندار کرمان:

زمینه‌های اشتغال بانوان در حوزه‌های متناسب فراهم شود

محمدمهدی فداکار با بیان اشتغال استان کرمان عمدتاً معدن پایه است و بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت آقایان در معادن مشغول به کار هستند اما در اشتغال بانوان دچار مشکلاتی هستیم، گفت: در حوزه مشاغل متناسب با بانوان در حوزه گردشگری و سایر بخش‌ها باید کاری انجام داد تا توازن ایجاد شود.

نشست استاندار کرمان با دانشجویانبه گزارش ایکنا از کرمان، در آستانه روز دانشجو نشست دانشجویان کرمانی و استاندار کرمان با نام «به وقت مطالبه» امروز، ۱۴ آذرماه در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد و دانشجویان مطالبات خود در حوزه اشتغال، اتباع، حجاب و عفاف، میراث فرهنگی و تاریخی کرمان و... را مطرح کرده و استاندار کرمان نیز به این مطالبات پاسخ داد.

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان در این جلسه با گرامیداشت یاد شهدا به‌ویژه شهدای ۱۶ آذر و با اشاره به گستردگی و تنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان کرمان، گفت: کرمان ویژگی‌های برجسته‌ای دارد و به دلیل وسعت کرمان، خدمت‌رسانی در این استان وسیع طبیعتاً مشکل است. بعضی از شهرستان‌ها عقب‌ماندگی‌های تاریخی دارند و با وجود اقدامات انجام شده همچنان کمبودهایی وجود دارد.

وی با اشاره به ذخایر معدنی استان و ظرفیت‌های گسترده کشاورزی و تنوع گردشگری، تصریح کرد: کرمان در حوزه گردشگری بیشترین تنوع را دارد اما در این حوزه غفلت شده و اگر چه کارهایی در حال انجام است اما با توجه به ظرفیت‌های بسیار متنوع استان می‌توان گفت این اقدامات هیچ است.

فداکار در ادامه بخشی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، ارتباط با همسایگان، عضویت در شانگهای و بریکس و... را مورد توجه قرار داد و افزود: نگاه دولت اصلاح شد و در نتیجه به همه دنیا توجه و نگاه به داخل نیز به‌عنوان یک اصل شناخته شد. همچنین بی‌توجهی به تهدیدات دشمن، مسئولیت‌پذیری دولت و پاسخگویی به نیازهای مردم، صراحت در دفاع از آرمان‌ها و... از دیگر ویژگی‌های دولت است.

استاندار کرمان در ادامه به مشکلات استان کرمان پرداخت و مسئله آب را اولویت استان دانست و اظهار کرد: در حوزه نرخ اشتغال در استان رشد داشته‌ایم و اشتغال استان عمدتاً معدن پایه است و بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت (آقایان) در معادن مشغول به کار هستند اما در اشتغال بانوان دچار مشکلاتی هستیم و ظرفیت کار بانوان در معادن وجود ندارد لذا در حوزه مشاغل متناسب با آنها در حوزه گردشگری و سایر بخش‌ها باید کاری انجام داد تا توازن ایجاد شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اشتغال بانوان در آموزش‌و‌پرورش، بهداشت و درمان و... تصریح کرد: بعضی از رشته‌های دانشگاهی استان ظرفیت‌های اشتغال بیرونی دارند مانند حقوق و رشته‌هایی که در شرکت‌های مختلف جذب می‌شوند. رشته‌ها باید پیش از این آمایش می‌شد و رشته‌های متناسب با ظرفیت‌های استان تدریس شود مانند رشته معدن که در سال‌های گذشته تعطیل شده بود.

برخورد با اقداماتی سازماندهی شده در حوزه بی‌حجابی

فداکار در پاسخ به یکی از دغدغه‌های دانشجویان در حوزه عفاف و حجاب، گفت: در سال گذشته دشمن در حوزه عفاف و حجاب کارهایی را انجام داد اما موفق نشد. به دلایل مختلفی این قبح‌شکنی انجام شد که بخشی زیادی به دلیل غفلت بوده و برخی نیز به نشانه اعتراض انجام دادند. ستاد عفاف و حجاب استان تشکیل شده و اقداماتی انجام می‌شود. موارد خاصی نیز بودند که از عمد این کار را انجام می‌دادند که با این تیم‌های سازماندهی شده برخورد شده زیرا جامعه ما عفیف است و این کارها پذیرفته نیست.

استاندار کرمان همچنین در پاسخ به سؤالات دانشجویان در خصوص نحوه مرمت آثار باستانی در استان کرمان و همچنین حمل و نقل شهری، تصریح کرد: میراث فرهنگی بسیاری در کرمان وجود دارد و سازمان میراث فرهنگی برای مرمت آنها کمبود اعتبارات دارد. وضعیت آثار باستانی استان به دلیل بی‌توجهی مسئولان نیست بلکه به دلیل بی‌پولی است لذا شرکت‌های استان باید پای کار باشند. در حوزه حمل‌و‌نقل نیز شهرداری محدودیت‌هایی دارد و بازسازی‌هایی هم انجام شده اما گسترش شهر جوابگوی این اقدامات نیست.

وی به وضعیت موقوفات کرمان نیز اشاره کرد و گفت: وقف پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد و نیت واقف را باید مد نظر داشت. از سال ۱۳۹۰ اوقاف ساماندهی و نیات واقفان احصا شد که در مجموع ۷۰۰ نیت است. لذا بحث اول نیت واقف است و محدودیت شرعی دارد. نکته دوم اینکه بعضی متولیان کوتاهی کردند و بحث سرمایه‌گذاری مطرح نبوده که در چند سال اخیر کارهایی انجام شده است.

فراهم سازی زیر ساخت‌های گلزار شهدا

فداکار در پایان با اشاره به در پیش بودن چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی و اسکان زائران، اظهار کرد: کارهای زیرساختی برای آب، برق، گاز، فیبر نوری و ترافیک انجام شده و طرح جامع گلزار شهدای کرمان نیز در حال پیگیری است. در خصوص اسکان زائران نیز سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر اسکان داده شدند. اسکان در بخش مردمی نیز انجام می‌شود و امکان اسکان در حسینیه‌ها در حال حاضر فراهم است. بنا نیست گلزار شهدا محل اسکان باشد بلکه باید برنامه‌ها در آنجا اجرا شود البته در حال حاضر امکان اسکان موقت فراهم شده و در باقی زیر ساخت‌ها مشکلی نداریم.

حسین اکبری‌فرد، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه دانشجویان مؤذن جامعه هستند و امیدواریم در چنین جلساتی بتوانیم مطالبات جامعه اسلامی را به هنگام انجام دهیم، گفت: امروز جهاد تبیین که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است به دست دانشجویان رقم می‌خورد.

خبرنگار، عطیه باقری، دبیر ایکنای کرمان

انتهای پیام
captcha