جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در ارومیه برگزار شد
کد خبر: 4186160
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در ارومیه برگزار شد

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش با حضور مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در سالن آرتمیای پردیس دانشگاهی ارومیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، 14 آذرماه در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش استان که در سالن آرتمیای پردیس دانشگاهی ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: ایام فاطمیه را تسلیت عرض کرده و امیدوارم همه ما مورد عنایات و دعاهای حضرت فاطمه(س) قرار بگیریم. مسئله پژوهش و تحقیق و موضوع علم و فناوری از محورهای دین مقدس اسلام محسوب می‌شود و خداوند در آیات قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) نیز در روایات خود به این موضوع تأکید فراوان کرده‌اند.

وی افزود: دین اسلام به ما دستور تفکر، تعقل و تحقیق داده و اساس دین نیز بر مبنای تحقیق و پژوهش است و همه فقها و رساله‌های عملی نیز به این موضوع که در اصول و اساس دین تقلید جایز نیست و هر کس بخواهد از دین اسلام پیروی کند باید مبانی اسلام را با تحقیق، پژوهش، تفکر و تدبر را شناخته و به آن معرفت پیدا کند.

قریشی بیان کرد: در فروع دین ما تقلید می‌کنیم ولی در اساس دین تقلید جایز نیست و امام صادق(ع) یک ساعت تفکر کردن را از یک سال عبادت بهتر می‌دانست و افتخار دین مبین اسلام بر این است که نخستین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد از جنس علم و قلم است و در حقیقت قدرت نوشتن و تفکر را خداوند متعال برای ما ارزانی داشته است.

وی ادامه داد: یکی از نعمت‌های خدا مسئله قلم و نوشتن است و اگر نوشتن نباشد تحقیق و پژوهش ماندگاری و انتقالش به نسل‌های بعدی سخت و حتی غیر ممکن خواهد بود و افتخار دین اسلام این است، اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شده از جنس علم بوده و توان نوشتن جایگاه ویژه‌ای دارد که خداوند بر آن قسم می‌خورد، پس باید به این امر توجه فراوانی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: رفع مشکلات جامعه و ترقی جوامع بشری مرهون پژوهش و پژوهشگران است و طبق منویات مقام معظم رهبری، علم باید با اخلاق و ایمان همراه شود تا ما در آن چاله‌ای که غرب در آن گرفتار است نیفتیم و تحقیق و پژوهش ما همراه با ایمان و اخلاق باشد.

پژوهش‌ها هدفمند و کاربردی‌سازی شوند

رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر بخواهیم معنای پژوهش و فناوری را با زبان صنعتی بیان کنیم به این صورت خواهد بود که امروزه باید به مفهوم تحقیق و توسعه بیشتر پرداخته شود و در یک جایگاه پژوهشی یک ساختار هدفمندی را برای تبیین دانش رقم بزنیم ولی زمانی که بخواهیم به نظام هدفمند با خروجی‌های مشخص وصل کنیم نیاز به ساختار تحقیق و توسعه در افکارمان شکل بگیرد.

وی افزود: باید نیاز جامعه براساس تحقیق سنجیده شده و به روش پژوهشی درصدد رفع آن‌ها برآمد و تحقیقات به‌عنوان شاخص جدی برای بلوغ بخش صنعتی و جامعه محسوب می‌شود و باید با برنامه‌ریزی‌هایی مشخص از جوانب مختلف به میزان قابل قبولی دست پیدا کنیم.

رضایی‌فر بیان کرد: نظام تحقیقاتی ما باید با تغییر و تحول به‌روزرسانی شود و نگاه ما از حالت ویترینی به این موضوع به نگاه مؤثر، شاخص و جدی تبدیل شود و پژوهش‌ها هدفمند و کاربردی‌سازی شوند تا بتوانیم نقش مؤثر در حل مشکلات و رفع نیازهای ملی و منطقه‌ای داشته و در عرصه بین‌المللی نیز مثمر به ثمر باشیم.

اصلی‌ترین معیارهای پیشرفت جوامع پژوهش است

ذوالفقاری، معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: رسیدن به توسعه پایدار را یک اصل مهم است و ایران کشور ثروتمندی که در همه عرصه‌ها افتخارآفرینی کرده ولی اگر امروز صنعت و اقتصاد، ما نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد نشان می‌دهد در حوزه پژوهش و تحقیق نتوانستیم آنچه که لازم بوده، انجام دهیم.

وی افزود: هفته پژوهش فرصت و تلنگری برای انجام تصمیمات علمی محسوب می‌شود و با وجود مشکلات منابع و اعتبارات در شرایط تحریم‌های ظالمانه، باید تصمیمات در همه حوزه‌ها شالوده علمی داشته باشد و در رقابت‌های سخت علمی در عرصه فراملی، جایگاه بالایی کسب کنیم و به رسالت خود عمل کنیم.

ذوالفقاری بیان کرد: انتظار می‌رود با وجود ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در استان که مرجع هستند، بتوانیم از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم و منشأ تحولات برای کشور باشیم و در افق برنامه هفتم به پژوهش اهمیت داده شده که یکی از اصلی‌ترین معیارهای پیشرفت جوامع و گام نخست در توسعه هر کشور پژوهش و فعالیت‌هایی است که باید مورد توجه دانشگاه و اساتید قرار گیرد.

تجهیز آزمایشگاه‌ها از مطالبات پژوهشگران است

احمد علیجانپور، رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: هفته پژوهش با اهدافی از جمله ترویج فرهنگ پژوهش و نوآوری در کشور، تشویق پژوهشگران و نوآوران، تبیین وضعیت موجود پژوهش در استان و کشور، شناسایی یافته‌های علمی و فناورانه در کشور و استان، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و ایجاد فضای تعاملی بین ایده‌ها و نیازها تدوین شده است.

وی افزود: امروزه نیازهایی که صنایع دارند فراتر از تجهیزاتی است که در آزمایشگاه‌های ما وجود دارد و ما به علم و فن روز آشنای داریم، اما تجهیزات کافی در دسترس نیست اگرچه سال گذشته مقداری از تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شد، اما این تعداد جوابگوی نیازها نیست و این موضوع مساعدت مسئولان را می‌طلبد.

علیجانپور بیان کرد: از نیازهای اصلی استان تخصیص اعتبار خاصی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های استان به تکنولوژی‌های روز است و از سال گذشته با هدف احصا مشکلات صنعت و جامعه و ارائه راه‌حل برای حل مشکلات، جلسات متعددی برگزار شد که در تمام دانشگاه‌ها این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شد و تفاهم‌نامه‌هایی در دانشگاه‌های استان به امضا رسید.

وی ادامه داد: ستاد استانی هفته پژوهش در استان تشکیل شده و افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری در ارومیه و برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و اجرای برنامه‌های متنوع دیگر از برنامه‌های هفته پژوهش محسوب می‌شود و در این مراسم از ۱۳ پژوهشگر، ۱۱ دانشجو و پنج فناور و پنج شرکت و دو صنعت برگزیده تجلیل به عمل می‌آید.

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: تفاهم‌نامه‌های خوبی در حوزه صنعت و پژوهش در استان بسته شده که در سال جاری فقط در دانشگاه ارومیه قراردادهای پژوهشی به ارزش ریالی ۱۸ میلیارد تومان منعقد شده است، در حالی که در سال گذشته هفت و هشت دهم میلیارد تومان در این دانشگاه قرارداد پژوهشی بسته شده بود که رشد ۳۰۰ برابری را نشان می دهد.

انتهای پیام
captcha