ثبت مراسم یادمان «یاس کبود» شهرستان خفر در فهرست آثار معنوی
کد خبر: 4187333
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹

ثبت مراسم یادمان «یاس کبود» شهرستان خفر در فهرست آثار معنوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از ثبت مراسم یادمان «یاس کبود» روستای فتح‌آباد شهرستان خفر این استان در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد.

یاس کبودبه گزارش ایکنا از فارس، سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس امروز ، ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران از ثبت مراسم یادمان «یاس کبود» روستای فتح‌آباد شهرستان خفر این استان در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد و گفت: این آیین منحصربه‌فرد که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بارنگ و بوی خاصی برگزار می‌شود، برگرفته از سنت دیرینه مردم روستای فتح‌آباد است که به‌منظور حفظ این آیین وسنت حسنه با تلاش‌های صورت گرفته و حمایت‌های وزارت متبوع در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

وی در شرح مختصر تاریخچه برگزاری این آیین گفت: سنت حسنه یادمان یاس کبود پیشینه‌ای بیش از ۱۵۰ سال دارد که نسل به نسل منتقل‌شده است و د ر این مراسم مردم روستا به مدت حداقل ۴۵ روز الی دو ماه مشغول فضاسازی یادمان بوده و در طول این مدت مهمانان زیادی از سایر روستاها و شهرستان‌های هم‌جوار جهت کمک در فضاسازی یادمان حضور یافته و میهمان مردم روستا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: درگذشته شب شهادت حضرت زهرا (س) مردم بر روی پشت‌بام خانه‌های خود می‌رفتند و نام مبارک ایشان را فریاد می‌زدند و ذکر یا زهرا (س) سر می‌دادند و در شام شهادت، مردم همانند ایام محرم با استفاده از چوب و برگ نخل، کتل (تابوت) سربسته‌ای ساخته و در تمامی کوچه‌های قلعه همراه با روضه و عزاداری می‌گرداندند و تشییع‌جنازه نمادین را انجام می‌دادند.

محسن‌نژاد گفت: در این آیین، مراسم دیگ جوش یکی از برنامه‌های عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) بوده که تعدادی از زنان و مردان در محل برگزاری مراسم، اجاق‌هایی با خشت و گل درست می‌کردند و هر کس به‌قدر توانایی خود مواد موردنیاز دیگ جوش یا به قول امروزی‌ها پخت آش را تهیه می‌کردند.

وی ادامه داد: دسته عزاداری در حالی‌که تابوت نمادین آن حضرت را بر دوش داشتند، با گذشتن از کوچه‌ها، در پایان در محل برگزاری مراسم دورهم جمع می‌شدند و با روشن کردن شمع دورتادور تابوت، به شیون و زاری می‌پرداختند و بعد از عزاداری همگی دور یک سفره آش نذری که پخته‌شده بود را اطعام‌ می‌کردند.

محسن‌نژاد افزود: با توجه به گذشت زمان شکل برگزاری مراسم نیز تغییراتی داشته است به‌طوری‌ که پس از ماه صفر با اعلام هیئت‌امنای یادمان یاس کبود و طبق برنامه‌ریزی و طراحی‌هایی که از قبل انجام‌ شده، فضاسازی مجموعه یادمان آغاز می‌شود و در همان خانه‌های قدیمی در قلعه که امروز خالی از سکنه است و به متولیان یادمان واگذارشده، زندگی‌نامه حضرت زهرا (س) اعم از زندگی اجتماعی، فرزند داری، همسر داری، مصائب، رشادت‌ها و ... آن حضرت و دیگر اهل‌بیت(ع)، با توجه به محتوای مشخص‌ شده در هر سال به‌صورت تجسمی با استفاده از تندیس، لباس و پارچه به نمایش درمی‌آید، نمایشگاهی به مدت ۲۰ روز برگزار می‌شود که بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد .

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: در این کار همه مردم با اعتقاد خاصی که به حضرت زهرا (س) دارند اعم از زنان و مردان، دختران و پسران، کوچک و بزرگ دست‌به‌دست هم می‌دهند و هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند و مردم از جای جای مختلف جهت بازدید به این روستا وارد می‌شوند که سالیانه حدود ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰۰ نفر از این یادمان بازدید می‌کنند.

انتهای پیام
captcha