استفاده از ظرفیت جوانان بااستعداد در محیط حوزه علمیه
کد خبر: 4187412
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت جوانان بااستعداد در محیط حوزه علمیه

مسئول واحد خواهران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی گفت: مردم حوزه علمیه را از خودشان بدانند و کمک کنند که از ظرفیت جوانان بااستعداد و باانگیزه در محیط حوزه استفاده کنیم؛ باید جوانان را باور و در مدیریت‌ها و فعالیت‌های حیاتی مهم راه را برای آن‌ها باز کنیم تا به موفقیت برسیم.

حوا صحراگرد، مسؤول واحد خواهران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان جنوبیحوا صحراگرد، مسئول واحد خواهران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه طلبه کسی است که در مسیر کسب علم و دانش در جهت رشد فردی و همچنین انجام رسالتی همچون رسالت انبیا و رسولان تلاش و مجاهدت کنند، گفت: انگیزه الهی داشتن، علم را بدون در نظر گرفتن اغراض مادی کسب کردن، تلاش در جهت خودسازی، هدایت فکری و عقیدتی جامعه از خصوصیات طلبه‌ الگو است.

وی با اشاره به اینکه طلاب در فضای حوزه از امکانات آموزشی، کتابخانه، ابزارهای رسانه و فضای خوابگاهی تا حدودی برخوردار هستند، اظهار کرد: دو سطح عمومی و تخصصی برای طلاب خواهر است که سطح عمومی نیز کارشناسی و تخصصی یا سطح ۳ خواهران ارشد به حساب می‌آید. رشته‌های تخصصی که خواهران در آن تحصیل می‌کنند فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآنی، اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی و تبلیغ است.

مسئول واحد خواهران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: طلبگی صرفاً تحصیل نیست، بلکه تحصیل در حوزه، مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف فراتر، از جمله تهذیب و خودسازی، هدایتگری، پژوهشگری و برداشتن باری از دوش جامعه و مردم است.

وی با بیان اینکه شرط موفقیت در طلبگی، انگیزه‌ والا و بالا، همت و پشتکار، اولویت‌سنجی و استفاده از فرصت‌ها به نحو احسن است، اظهار کرد: دوست باید کسی باشد که موجب رشد و ارتقا شود که به قول سعدی «همنشین تو از تو بِه باید، تا تو را عقل و دین بیفزاید» در طلاب هم این موضوع به مراتب حساس‌تر و مهم‌تر می‌باشد چراکه باید دوستی داشته باشند که در این مسیر یار و یاورشان باشد و باعث رشد و ارتقای همه جانبه‌ آن‌ها شوند.

صحراگرد بیان کرد: قطعاً علمی نافع است که با انگیزه الهی و خدمت به مردم باشد و بهار علم‌آموزی هم در نوجوانی و جوانی است هر چند که برای آموختن هیچ زمانی دیر نیست.

مسئول واحد خواهران مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه استاد مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در تربیت طلبه است که بیشترین ارتباط را با طلبه دارد و ماندگارترین اثر را در ذهن و دل او بر جای می‌گذارد، گفت: نقش استاد در شکل‌دهی به اندیشه، انگیزه و رفتارهای طلبه بی‌همتاست و بیشترین عهده‌داری و رسیدگی در حق طلبه نیز از او انتظار می‌رود، لذا علاوه بر تدریس نگاه همه‌جانبه نسبت به تمامی شئون یک طلبه داشته و تلاش می‌کند که طلبه علاوه بر بُعد علمی، به لحاظ فکری و اخلاقی نیز رشد کند و رابطه‌ استاد و شاگردی در حوزه رابطه‌ پدر و فرزند یا در حوزه خواهران رابطه‌ مادر و فرزندی است و استاد حصن حصین برای طلبه است.

وی با بیان اینکه تصور بعضی افراد از حوزه و طلبگی صرفا تحصیل همراه با مشقت و عدم برخورداری از تفریحات و شادی است در صورتی که در حوزه‌ها علاوه بر تحصیل و اشتغالات ناظر به رسالت طلبگی تأکید بر حفظ نشاط و شادابی و ورزش داریم، چراکه در اسلام تأکید بر تفریح، شادی و نشاط شده است، افزود: مردم، حوزه علمیه را از خودشان بدانند و کمک کنند که از ظرفیت جوانان با استعداد و با انگیزه در محیط حوزه استفاده کنیم و باید جوانان را باور و در مدیریت‌ها و فعالیت‌های حیاتی مهم راه را برای آن‌ها باز کنیم تا به موفقیت برسیم.

صحراگرد یادآور شد: محدودیت منابع مالی در مدارس علمیه به‌خصوص در حوزه‌های خواهران، مشکلات معیشتی بعضاً موجب ایجاد دغدغه‌ فکری برای طلاب شده که در زمینه‌ رشد و بالندگی طلبگی آن‌ها تأثیرگذار است. لذا، تهاجم فرهنگی دشمن، ترویج دین‌هراسی و نفرت‌پراکنی نسبت به نهادهای مذهبی و قشر انقلابی با هدف کمرنگ شدن تعامل مردم به‌خصوص جوانان با بدنه‌ حوزه و روحانیت در حال انجام است که این موضوع در استان با توجه به رویکرد مذهبی و انقلابی مردم، حضور فعال طلاب و گروه‌های مختلف حوزوی در سطح اجتماع با روشنگری و بصیرت‌افزایی جامعه‌ روحانیت دشمن را ناکام گذاشته است.

انتهای پیام
captcha