ضرورت توجه به علائق جوانان در ترویج ازدواج
کد خبر: 4189315
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
آیت‌الله دژکام تأکید کرد:

ضرورت توجه به علائق جوانان در ترویج ازدواج

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر ضرورت ترویج ازدواج در میان جوانان، خواستار توجه مسئولان این امر به علائق جوانان شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، اول دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: باید دستورات الهی را در همه جوانب زندگی یاد بگیریم و به آن پایبند باشیم که دارای ملکه تقوا شویم و در دنیا و آخرت سعادت و سرافرازی را به برکت تقوا خدای متعال نصیب ما بفرماید.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی خانواده در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: یکی از سئوالاتی که از سوی برخی از جوانان در خصوص ازدواج ممکن است مطرح شود، این است که چرا باید ازدواج کنیم. این سئوال ممکن است از نظر خیلی از ما این باشد که ناشی از کم‌توجهی فرد سئوال‌کننده است اما سئوال جدی است. در کشورمان ۱۴ میلیون نفر جوان داریم که در سن ازدواج هستند، در برخی از مطالعاتی که انجام گرفته این سئوال افراد بسیاری است و نزدیک به ۳۹ درصد گفته‌اند انگیزه ازدواج را ندارند.

امام جمعه شیراز از مجموعه‌های تبلیغی، آموزشی و فرهنگی خواست تا به صورت ویژه در این موضوع کار کنند و سپس افزود: جوانانی که ازدواج نمی‌کنند علت عدم ازدواج آنان فقط نداشتن نیست چون پول، خانه و شغل ندارد. خیلی‌ها عامل ازدواج نکردنشان این نیست و ۱۴ میلیون نفر همه از دهک‌های پایین نیستند، از دهک‌های بالا هم کسانی هستند که ازدواج نمی‌کنند.

آیت‌الله دژکام با ذکر این نکته درست است اقشاری هستند که پول ندارند و گرفتار هستند اما باید برای هر کسی دوای خودش را تعریف کرد، گفت: وظایف حاکمیت در باب اشتغال و.... برای اقشاری که ندارند را صحبت خواهیم کرد اما برای قشر وسیعی که با وجود امکانات، ازدواج نمی‌کنند باید عوامل آن را پیدا کنیم و آن را حل کنیم.

وی بیان کرد: اگر امروز می‌گویند جامعه ایران به سمت پیری می‌رود و نیاز است که تولید مثل بیشتر انجام بگیرد، وقتی امکاناتش هست، چرا انجام نمی‌دهند. عواملش را شناسایی کنیم و آن عوامل را حل کنیم و جلوی مانع ازدواج و فرزندآوری را در همه سطوح بگیریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 11 سوره شورا که در باب کارکردهای خانواده است، گفت: خداوند در این آیه فرموده است «فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا ۖ يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ ۚ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ». شکافنده آسمان‌ها و زمین، آفریننده همه جهان خدای متعال است. خدا برای اینکه خلق انسان ادامه پیدا کند، انسان‌ها را زوج آفریده است، کار خداست و زن و مرد قرار داده است و حاصل ازدواج این‌ها فرزندآوری است و به واسطه ازدواج نسل انسان ادامه پیدا می‌کند.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: این یکی از فواید ازدواج است که انسان از نسل خودش صاحب فرزند شود و از نظر وراثتی و ژنتیک این فرزند ادامه خودش است و این خیلی مهم است. فرزند دیگران از نظر وراثت و ژنتیک فرزند این نیست و اگر می‌خواهد نسلش ادامه داشته باشد، باید در فرزندآوری سهیم باشد و این یک باور عمومی در بین بشر بوده و هست و این یک علاقه عمومی، جهانی و فطری است که انسان دوست دارد نسلش ادامه پیدا کند و این یک فایده برای ازدواج است.

وی ادامه داد: در شکل‌های دیگری که خانواده تشکیل می‌شود ولو فرزند هم به وجود بیاید ادامه فرد نیست، هیچ تضمینی وجود ندارد که بچه این است چون رها هستند. خانواده است که چارچوب می‌دهد و اطمینان ادامه نسل را از خود فرد ایجاد می‌کند.

تأمین آرامش روانی در ازدواج

نماینده ولی فقیه در استان فارس از دیگر فواید خانواده را تأمین آرامش روانی عنوان کرد و افزود: آرامش، راحت قلب و دل با تشکیل خانواده شکل می‌گیرد. شهر شیراز شهر شعر و شاعری است و وقتی در شعر می‌گویند آرام جان و آرام دل برای همین است که اگر خانواده شکل نگیرد، این آرامش پیدا نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسئله سوم جلوگیری از انحرافات اجتماعی است، گفت: اگر به خانواده و ازدواج اهمیت ندهیم، نتیجه‌اش یکسری آسیب‌های اجتماعی است که متاسفانه در گوشه و کنار جامعه ما هم مشاهده می‌شود و بعد انتظار داریم پلیس ورود کند. ما از یک طرف جلوی عامل ایجاد این انحرافات را نمی‌گیریم بعد از نیروی انتظامی انتظار داریم جلوی آن را بگیرد، پلیس یک بخش کار را می‌تواند انجام دهد و عمده این است که شما از این انحرافات پیشگیری کنید که برای پیشگیری از انحرافات باید خانواده تشکیل شود و راه آن ازدواج است.

وی با تصریح اینکه اگر می‌خواهیم جامعه‌پذیری را که بسیار مهم است، رواج دهیم یک راهش تشکیل خانواده است. هم زوجین و هم بچه‌ها جامعه‌پذیر می‌شوند، افزود: قبول مسئله ازدواج که بدون اجازه خانم هیچ روحانی نمی‌تواند عقد بخواند یعنی ما پذیرفته‌ایم در جامعه طبق ضوابط زندگی کنیم و جامعه‌پذیر بار می‌آید و فرزند هم همینطور است اما فرزندی که در خانواده رشد نمی‌کند، اینگونه نیست. عمده مشکلات کسانی که جرم می‌کنند این است که از نظر خانواده مشکل دارند و اگر خانواده، محل رشد فرزند نباشد، فرزند جامعه‌پذیر نیست.

امام جمعه شیراز یادآور شد: همه گونه می‌توان تولید مثل کرد و فناوری‌های جدید آمده است اما این فناوری‌های جدید که می‌گویند اگر چارچوب اخلاقی و خانوادگی بر آن حاکم نشود، جامعه را خراب می‌کند. تجربه نظریه‌پردازی آن هم متعلق به الان نیست و از زمان افلاطون بوده است و بحث خانواده برای امروز نیست و مربوط به زمان افلاطون است. از همان موقع تا به امروز بشر بیش از 2000 سال است که تجربه کرده است که بدون تشکیل خانواده نمی‌توان به جامعه سامان داد.

وی بیان کرد: مسئله دیگر تأمین نیازهای معیشتی است یعنی نقش خانواده در اقتصاد که باید این موضوعات را بیشتر از این بگوییم و این نیست که فقط در زمان عقد آیه شریفه «إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» را بخوانیم. خدای متعال راهکار جلوی انسان می‌گذارد که اگر ندار هستند با تشکیل خانواده زمینه دارایی برایش فراهم‌ می‌شود.عجیب است، ما می‌گوییم بدون شغل دنبال ازدواج نباشید اما خدا می‌فرماید با ازدواج و تشکیل خانواده، می‌تواند زمینه دارایی را ایجاد کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ازدواج به شغل کمک می‌دهد و شغل هم به ازدواج کمک می‌کند و یک طرفه نیست، گفت: نظریه‌پردازان اجتماعی در دانشگاه‌ها باید با مطالعات جدید این موضوعات را توضیح دهند. آیه قران می‌فرماید اگر ندار هستید ازدواج کنید خدا به شما روزی می‌دهد.

تقویت مسئولیت‌پذیری در ازدواج

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: خانواده‌ها با مسئولیت‌پذیری که در آن شروع می‌شود، اولین چیزی که دارند انگیزه برای فعالیت و کسب درآمد است. بعد از ازدواج هر فردی رویکردش به مسئله تغییر می‌کند و به این مسائل توجه کنیم.

وی بیان کرد: تشکیل خانواده برکات دیگری هم دارد که از نظر علمی باید مفصل بحث شود، پس خانواده یک کارکرد اقتصادی هم دارد و اگر از اقتصاد مقاومتی می‌گوییم، اقتصاد مقاومتی بر پایه خانواده شکل می‌گیرد و هر خانواده‌ای یک کانون اقتصادی توانمند می‌شود. هر کس در خانه خودش کاسبی می‌کند و دیگر هیچ ابرقدرتی از نظر اقتصادی با شما نمی‌تواند مقابله کند.

آیت‌الله دژکام از اساتید حوزه و دانشگاه تا در این حوزه ورود کنند و با جوانان صحبت کنند و ابعاد قضیه را روشن کنند تا ذهن جوان روشن شود و سپس افزود: کارکردهای خانواده از نگاه مقام معظم رهبری هم خودش مسئله ویژه‌ای است، چون در سیاست‌های کلی خانواده ایشان دقیقاً همین کلمه خانواده با کارکردهای اسلامی را به کار برده‌اند که باید برای جوانان توضیح دهیم و حرکت رو به رشد جامعه را کند نکنیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید علایق جوانان مورد توجه قرار گیرد، گفت: معاونت اجتماعی استانداری، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و... مسئولیت‌هایی در این زمینه دارند. کار بزرگی به عهده‌مان است و به اندازه‌ای که وظایمان است، اقدام نکردیم.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود به در پیش رو بودن سالروز میلاد حضرت عیسی(ع) و سال نو میلادی اشاره کرد و گفت: روز دوشنبه هفته آینده به حسب آنچه که مشهور است، در تاریخ مسیحیان روز میلاد حضرت عیسی(ع) است. اینکه می‌گویم به حسب مشهور پیش آن‌ها چون از نظر تاریخی زمان تولد حضرت عیسی(ع) جای بحث دارد. گرچه پیامبر خداست و می‌دانیم که متولد شده است اما زمان دقیق آن چه زمانی است؟ این عقیده و باور عمومی مسیحیت است ولی تاریخ‌نویسان خودشان هم گفتند در این مسئله نمی‌توانیم دقت آنچنانی داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: از ویژگی‌های دین حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) است که تاریخ پیامبر ما به گونه‌ای است که جای هیچ تردیدی ندارد. نقاطی مانند میلاد حضرت، هجرت حضرت و رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) به گونه‌ای از نظر تاریخ ثبت و گزارش شده است که جای تردید نمی‌گذارد و قرآن کریم که بر سینه مقدس پیامبر نازل شد، از این جهت میهمن بر سایر ادیان است، چون اگر قرآن نبود آن‌ها به دردسر می‌افتادند که بگویند فلان پیامبر بوده است اما از نظر تاریخی نمی‌توانستند لکن وحی مستقیم الهی که ما داریم میهمن علی سایر کتب است و بقیه کتب را اثبات می‌کند. اصلش از طرف خدا بوده است و اگر تحریف شده کار خودشان بوده است اما اصلش را قرآن اثبات می‌کند و این برای کسانی که دقت کنند، مایه عبرتی است که به این وحی پایانی اهمیت دهند.

وی با بیان اینکه میلاد عیسی مسیح برای همه متدینین و پیروان اسلام هم ارزش دارد، تأکید کرد: شخصیت حضرت عیسی(ع)، شخصیت عزیز و عظیم است که باید احترام شود. مسیحیان با یک فاصله چند روزه از سالروز میلاد حضرت عیسی(ع)، آغاز سال جدیدشان را می‌گیرند که از این جهت برای مسیحیان این ایامی که پیش‌روست مهم است و ما می‌خواهیم چیزی که مسلم بین ما و آن‌ها است را یادآوری کنیم و یک نتیجه بگیریم.

امام جمعه شیراز یادآور شد: حضرت عیسی مسیح(ع) و مادر مکرمه‌اش حضرت مریم(س) مسلما در فلسطین بوده‌اند و محل تولد حضرت عیسی(ع) هم فلسطین است. یک سئوال از همه بزرگان مسیحیت داریم که چرا اجازه می‌دهید، این نسل‌کشی در جایی که پیامبر شما که پیامبر صلح و رحمت است، متولد شده رخ دهد؟۲۰ هزار انسان جلوی چشم همه شما تکه تکه شدند.

حمایت از جنایات صهیونیست‌ها توسط مدعیان مسیحیت، پذیرفته نیست

آیت‌الله دژکام گفت: رئیس جمهور آمریکا مدعی مسیحی بودن است و این کارها را می‌کند، رؤسای انگلیس و فرانسه مدعی مسیحی بودن هستند و این اشتباهات را مرتکب می‌شوند و از جنایات صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند، این مسئله برای بشریت زشت است.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که مریم مقدس و عیسی مسیح در عالم بالا از این‌کارهایی که رخ می دهد، ناراحت هستند اما وقاحت را برخی‌‌ها با وجود اینکه می‌گویند پیروان حضرت عیسی هستند از حد گذرانده‌اند؛ نه اینکه خودشان حمایت می‌کنند و بمب می‌دهند و وسط تل آویو برای حمایت صهیونیست‌ها حضور پیدا می‌کنند. این‌ها سران ظلم هستند و با هم قرارداد دارند اما مگر شما نمی‌گویید آزادی بیان در کشورهای شماست و مگر نظامتان لیبرال دموکراسی نیست؟ دانشجویانی که در دانشگاه پنسیلوانیا و امثال این دانشگاه در آمریکا می‌خواهند بگویند به ظلم راضی نیستیم، به کشتن کودکان فلسطینی راضی نیستیم، چرا تهدید می‌شوند که از دانشگاه اخراج می‌شوند؟ این نوع نگاه شما با ادعاهایی که دارید اصلا یکی نیست.

امام جمعه شیراز یادآور شد: به نظر می‌رسد جهان منتظر یک خبر بزرگی است، خبری که مسیحیان هم ‌خشنود می‌شوند و آن خبر این است که در آخرالزمان به همراه حضرت مهدی(عج)، عیسی مسیح باز خواهد گشت تا صلح و صمیمیت، عدالت و انسان‌دوستی را یک بار دیگر به بشریت یاد دهد.

وی تصریح کرد: اگر مسیحیان به این آرمان بزرگ دلبسته هستند، باید زمینه‌ای فراهم کنند تا جلوی ظلم‌هایی که به فلسطین می‌شود، گرفته شود تا کسانی که دارند خون زنان و کودکان فلسطینی را ظالمانه می‌ریزند به جزای اعمال خود برسند. این توقع از جهان مسیحیت است که در سالروز میلاد عیسی مسیح اگر جشن می‌گیرند، از مظلومان غزه حمایت کنند در غیر این صورت گمان نمی‌کنم جشن آن‌ها مورد پذیرش عیسی مسیح باشد، چون عیسی مسیح با هر چه ظلم است، مخالفت بوده است. این موضوع را قرآن ما هم می‌گوید و امیدواریم مراکز مهم مذهبی مسیحیت این مطالبه را از سران کشورهای مسیحی داشته باشند.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه روز 5 دی، روز ایمنی و ایمن‌سازی است، گفت: خاطره تلخی از زلزله بم داریم و خانه‌هایی که غیر ایمن بود و بر سر ساکنانش خراب شد و چقدر کشته داشت. بعد از آن رهبر معظم انقلاب تصریحا مسکن و شهرسازی و همه مجموعه‌های دست اندرکار را مکلف کردند که خانه‌هایی که ساخته می‌شود باید در برابر زلزله و بلایای طبیعی ایمن باشد و این دستور رهبر معظم است و در جاهایی اقدام شده و در جاهای دیگری نیز باید اقدام شود.

وی تأکید کرد: همانطور که خانه باید از نظر زلزله ایمن باشد، باید در مصرف انرژی هم استاندارد باشد. در آغاز سال ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ خود در حرم مطهر رضوی فرمودند اسراف در مصرف انرژی و آب در ایران بسیار زیاد است.

ضرورت توجه نظام مهندسی به مسئله بهینه‌سازی انرژی در ساختمان‌سازی

امام جمعه شیراز ادامه داد: در خصوص این اسراف باید تذکر دهیم که مصرف زیادی خوب نیست و گناه و حرام است و این یک کار است اما مسلما سازمان نظام مهندسی می‌تواند کارهای خیلی تاثیرگذارتری انجام دهد و اینکه ساختمان‌ها را طوری طراحی کنند که مصرف انرژی را کم کند و استاندارد شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تاکنون چندین مرتبه در این خصوص با مسئولان استان فارس صحبت کرده است، گفت: متأسفانه این مسئله جزو برنامه جدی مسئولان نیست. هر چند اخیراً مجموعه بنیاد مسکن خبر داده‌اند که یک مجموعه ساختمانی طراحی کردند که مصرف انواع انرژی‌ها در آن به حداقل می‌رسد. همین کار باید در همه ساختمان‌ها انجام دهند و این به صرفه مالک، سازنده و همه است و به صرفه کشور است چون تا اوج زمستان می‌شود، می‌گویند گاز کم می آوریم و تابستان هم می‌گویند برق کم داریم، اگر این‌ها را درست مصرف کنیم و ساختمان‌ها را درست طراحی کنیم، از چنین مشکلاتی نجات پیدا می‌کنیم.

وی با تصریح اینکه در این زمینه شهرداری‌ها نقش بسیار مهمی می‌توانند، داشته باشند، گفت: در این خصوص جلساتی با شورای شهر و شهرداری شیراز برگزار کردیم و بنا شده است شهرداری برای این قضیه مشوق قرار دهد یعنی اگر ساختمانی می‌خواهد ساخته شود از نظر مصرف انرژی درست و حساب شده مصرف را کم کند، شهرداری در مجوزها مشوق قرار دهد و تخفیف دهد. این موضوع را عموما اعضای شورای شهر پذیرفته‌اند و امیدوارم در بعد عملیاتی هم شاهد این مسئله باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با یادآوری اینکه چهارشنبه پایان هفته آینده روز تکریم مادران و همسران شهدا است که این هم به احترام حضرت ام البنین مادر حضرت عباس(ع) انجام شده است، گفت: از این جهت باید برای اینکه خودمان فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت را بیشتر درک کنیم، خدمت کسانی برویم که این زحمت را کشیده‌اند و الگو هستند. گاهی اوقات گمان می‌کنیم خدمت یک مادر شهید رفتیم و یک دسته گل بردیم کاری انجام دادیم؛ خیر، وظیفه مان احترام بوده است و البته باید احترام کنیم اما آن‌ها به ما یاد می‌دهند که ایثارگری، جهاد، شهادت و ارزش‌های دینی چقدر مهم است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در استان فارس مادران شهدایی داریم که در صبر و مقاومت اسوه و الگو هستند، گفت: باید یادآور شویم کسانی آنقدر در دین قوی بودند که توانستند عزیزترین خودشان را فدا کنند تا دین را نگه دارند و این درس برای ما است. بهره تکریم خانواده‌های معظم شهدا برای ما است اگر اهل ایمان باشیم و آن‌ها هم باید احترام شوند و وظیفه خودمان را نسبت به آنها انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha