آموزش ۳۴ هزار نفر بی‌سواد کردستانی در دستور کار سوادآموزی قرار گرفت
کد خبر: 4189472
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

آموزش ۳۴ هزار نفر بی‌سواد کردستانی در دستور کار سوادآموزی قرار گرفت

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش استان کردستان میزان آمار برآوردی بی‌سوادان باقیمانده استان بین رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را ۳۴ هزار نفر دانست و گفت: این حجم از جامعه بی‌سوادان متناسب با وضعیت شهرستان‌ها و مناطق توزیع در دستور پوشش نهضت سوادآموزی قرار دارد.

گلبهار خسروی، معاون سواد آموزی آموزش‌و‌پرورش کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، گلبهار خسروی، معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش استان کردستان امروز، دوم دی در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با تبریک هفته سوادآموزی گفت: با توجه به نقش مؤثر رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و معطوف کردن مقوله‌های مختلف آموزشی و اجتماعی، ما به همراهی رسانه‌ها برای ارتقای جایگاه سواد و کسب مهارت‌آموزی جدید توسط  سوادآموزان نیازمند هستیم.

وی با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی بوده که در هفتم دی‌ماه به فرمان امام راحل به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تأسیس شد، افزود: طی 44 سال گذشته سوادآموزی در عرصه ارتقای سطح سواد افراد جامعه اقدامات مؤثری را به انجام رسانده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش استان کردستان بیان کرد: براساس برنامه هفتم توسعه مقرر شده که اساسنامه جدیدی برای نهضت سوادآموزی تعیین و مأموریت‌های آن ابلاغ شود لذا تبیین و تشریح اولویت‌های راهبردی این حوزه نیازمند اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی است که رسانه‌ها نقش مهم سازنده‌ای ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به شاخص سواد در استان کردستان ادامه داد: باسوادی کل استان در سال 1355 از سن شش سال به بالاتر 30.04 درصد بوده که در سال 1401 به 84.8 درصد افزایش پیدا کرده است و درصد نرخ باسوادی جمعیت شهری در این سال 55.02 درصد بوده که در سال 1401 به 87.8 افزایش پیدا کرده است.

خسروی نرخ باسوادی جامعه روستایی در سال 1355 را 21.54 درصد ذکر کرد و گفت: این میزان در سال گذشته به 77.1 درصد افزایش پیدا کرده است و تغییرات نسبی باسوادی به 55.56 افزایش پیدا کرده است.

وی اختلاف باسوادی جامعه شهری و روستایی درسال 1355 را 33.48 درصد اعلام کرد و یادآور شد: این آمار در سال 1401 به ۱۰.۷ افزایش پیدا کرده است و نرخ باسوادی مردان در سال 1401 به 91.6 درصد و نرخ باسوادی زنان به 78.3 درصد رسیده است.

معاون سوادآموزی استان کردستان به مقایسه نرخ باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال در دو سال 1355و 1401 پرداخت و گفت: نرخ باسوادی کل در سال 1355 بین این رده سنی 28.68 درصد بوده که در سال 1401 به 97.12 درصد افزایش یافت.

وی در ادامه به حجم ابلاغی استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال جاری از سوی سازمان نهضت سوادآموزی حجم ابلاغی استان 13 هزار و 800 نفر اعلام شده است که از این تعداد 5 هزار و 300 نفر دوره سوادآموزی، چهار هزار و 500 نفر دوره انتقال و 4 هزار نفر دوره تحکیم به استان ابلاغ شده است.

خسروی میزان آمار برآوردی بی‌سوادان باقیمانده استان را 34 هزار نفر دانست و گفت: این حجم از جامعه بی‌سوادان متناسب با وضعیت شهرستان‌ها و مناطق توزیع در دستور پوشش نهضت سوادآموزی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌گذاری و ثبت‌نام افراد بی‌سواد از شهریور آغاز و تا 29 دی‌ماه تمدید شده است، اظهار کرد: امیدواریم در فرصت باقیمانده با بهره‌گیری از ظرفیت درون و برون سازمانی اهتمام لازم برای کلاس‌گذاری انجام شود.

معاون سوادآموزی استان کردستان به چالش‌های پیش‌روی سادآموزی اشاره کرد و ادامه داد: عدم دسترسی کامل به آمار اسمی و مکانی افراد بی‌سواد و کم‌سواد، پراکندگی بی‌سوادان باقیمانده، عدم رغبت و انگیزه کافی سوادآموزان، برای یادگیری، تقاضا محور نبودن سوادآموزی، حضور کم‌رنگ سوادآموزاندر کلاس‌های درس و غیبت مکرر، تغییر روش‌های آموزش به شیوه تلفیقی، عدم بسته‌های تشویقی مستمر از طریق نهادها جهت نگهداشت سوادآموزان از چالش‌های پیش روی معاونت سوادآموزی استان کردستان بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی هفته سوادآموزی در استان کردستان بیان کرد: برگزاری نشست خبری و تشریح اقدامات، خدمات و دستاوردهای سوادآموزی در شاخص‌های مختلف از برنامه‌های این هفته است.

خسروی در ادامه افزود: برگزاری مسابقه انشانویسی با موضوع پرسش مهر ریاست جمهور با شرکت سوادآموزان دوره انتقال و دیدار اعضای گروه بهبود کیفیت سوادآموزی استان و شهرستان‌ها و مناطق با نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه شهرستان‌ها و ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های سوادآموزی، دیدار و تجلیل از خانواده شهدا و چهره‌های شاخص سوادآموزی و پیشکسوتان این حوزه از دیگر برنامه‌های هفته سوادآموزی استان است.

وی در پایان گفت: در آخرین روز از هفته سوادآموزی مراسم غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدا برگزار خواهد شد و در این آیین شرکت‌کنندگان ضمن ادای احترام به مقام والای شهیدان با آرمان‌های والای امام راحل، شهدای گرانقدر و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تجدید میثاق خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha