بیانیه هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز در ارزیابی سال ۱۴۰۱ + اسامی دستگاه‌های برتر
کد خبر: 4192414
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

بیانیه هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز در ارزیابی سال ۱۴۰۱ + اسامی دستگاه‌های برتر

همزمان با برگزاری سی‌امین اجلاس سراسری نماز در زنجان، بیانیه هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز در ارزیابی سال ۱۴۰۱ در صحن اجلاس قرائت و اسامی دستگاه‌های برتر اعلام شد.

بیانیه هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز

به گزارش ایکنا از زنجان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد اقامه نماز کشور، همزمان با برگزاری سی‌امین اجلاس سراسری نماز در زنجان، بیانیه هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز در ارزیابی سال ۱۴۰۱ در صحن اجلاس قرائت و اسامی دستگاه‌های برتر اعلام شد. متن بیانیه به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ للّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ (حج – ۴۱)

اقامه‌ نماز نشانه و ثمره‌ حکومت صالحان و شاخص معتبر دینداری است (اِن ُقبِلَت قُبِلَ ما سِواها وَ اِن رُدَّت رُدَّ ما سِواها). ما در نماز سنجیده می شویم، با نماز اوج می‌گیریم و در حریم امن آن به آرامش می رسیم. در شکوه بی‌مانندش دردهای عصر و نسل، سامان می یابد و عظمت و سلامت دینداری ظهور می‌کند. کژی‌ها و ناراستی‌ها رخت بر می‌بندد و ارزش‌‍‌های والا و متعالی متجلی می‌گردد. تعهد ما به همه آرمان‌های متعالی دینی و فضیلت‌های اخلاقی در اقامه‌ این فریضه بزرگ محک می‌خورد و سمت و سوی تکاپوهای ما با نماز اعتبار می‌یابد. بنابراین برای یک جامعه دینی، پایش این شاخص مهم ضرورتی اصیل و بسیار مهم است، برگزاری اجلاس سالانه نماز، فرصت مغتنمی است تا در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به سیزدهمین اجلاس سراسری نماز، در یک ارزیابی ملی، میزان اهتمام و جدیت نهادها و دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف با رویکری علمی و واقع‌بینانه نسبت به ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز مشخص شود.

یافته‌ها و پیشنهادهای هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز

مقایسه نتایج ارزیابی عملکرد سال‌های اخیر دستگاه‌های اجرایی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، نشان از روندی رو به رشد و امیدوارکننده دارد؛ بدون شک اهتمام و تلاش بی‌وقفه و مستمر مدیران ارشد در نهادینه شدن این مهم، نقش بسزایی خواهد داشت، لذا هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز پیشنهادهای اجرایی خود را در جهت ارتقای وضع موجود به شرح زیر اعلام می‌نماید؛

تدوین و به روزرسانی اسناد راهبردی نماز هر یک از دستگاه‌های اجرایی، مبتنی بر اسناد بالادستی نماز به ویژه سند تحول اقامه نماز در افق  ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۲۰

ایجاد سازوکارهای لازم جهت اثرسنجی و اثربخشی برنامه‌ها و فعالیت‌های مصوب ابلاغی در زمینه ترویج فرهنگ اقامه نماز

افزایش پژوهش‌های کاربردی و کیفی در خصوص ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، متناسب با اقتضائات جامعه مخاطب دستگاه

استفاده بهینه از ظرفیت عظیم و مؤثر فناوری‌های نوین و فضای مجازی و تولید و نشر گسترده محتواهای فاخر نمازی

توجه ویژه به نقش مؤثر خانواده در تربیت و شکوفایی شخصیت دینی کودکان و نوجوانان در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‍ی‌ها

بهره‌گیری موثر از ظرفیت گروه‌های مرجع متعهد و متدین و عالمان دین، در جهت ترویج و توسعه فرهنگ نورانی نماز

شناخت نیازهای واقعی جوانان و نوجوانان و تولید محتواهای مناسب و متناسب نمازی در قالب‌های نو و تاثیرگذار

نتایج ارزیابی‌ها:

هیئت عالی داوران، ضمن تقدیر از همه دلسوزانی که در یک سال گذشته در قول و عمل به وظایف خویش در توسعه فریضه نماز و کاهش عوامل تضیع کننده نماز کوشیده اند، و در جهت تقدیر از فعالیت‌های موثر در ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز؛ عملکرد سال ۱۴۰۱ هشت دستگاه اجرایی به شرح زیر را شایسته تقدیر می‌داند.

لازم به ذکر است، ارزیابی عملکرد اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی، براساس مدل تعالی سازمانی و وظایف و تکالیف حاکمیتی و قانونی هر دستگاه در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، انجام گرفته و مشتمل بر همه مراحل اعم از طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و ارزیابی می‌باشد.

الف – هیئت عالی داوران از میان دستگاه های اجرایی با ماموریت مدیریتی و قضایی ؛

عملکرد «وزارت کشور» را به دلیل؛ حمایت و راهبری مؤثر از برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز کشور شامل؛ برگزاری جلسات شورای اقامه نماز در استان‌ها، مشارکت و همکاری در برگزاری اجلاس سراسری و اجلاس‌های استانی نماز و نیز امتداد و گسترش ستاد اقامه نماز در شهرستان‌‌ها شایسته تقدیر می‌داند.

ب – هیئت عالی داوران از میان دستگاه‌های اجرایی با ماموریت عمرانی، تولیدی و اقتصادی؛

عملکرد «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای» و «وزارت راه و شهرسازی» به جهت: اتخاذ تدابیر لازم به‌منظور تسهیل در امر اقامه نماز در راه‌های مواصلاتی کشور شامل؛ احداث ۲۴ باب نمازخانه بین راهی در راه‌های مواصلاتی پر تردد وکم برخوردار و تدبیر لازم جهت نگهداری از آنها و همچنین اجرای طرح نصب تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی در مبادی ورودی و خروجی شهرها و جاده های بین شهری کشور با مشارکت «موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و ستاد اقامه نماز» و نیز مدیریت و راهبری شایسته واحدهای تابعه دستگاه در امر اقامه نماز و مشارکت موثر در توسعه نهضت مسجدسازی و نمازخانه‌سازی در مناطق محروم و کم برخوردار و عملکرد «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «شرکت ملی گاز ایران» را به حسب: اهتمام لازم به اجرای نظام مند مفاد تفاهم نامه فی ما بین ستاد و دستگاه و نیز هدایت و راهبری موثر برنامه ها و فعالیت های مصوب اقامه نماز در واحد های تابعه ملی و استانی دستگاه شایسته تقدیر می داند.

ج – هیئت عالی داوران از میان دستگاه‌های اجرایی با ماموریت اجتماعی و رفاهی

عملکرد «سازمان تأمین اجتماعی» را به جهت، توجه و اهتمام ویژه نسبت هدایت و راهبری مؤثر واحدهای تابعه دستگاه در زمینه تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های مصوب ابلاغی اقامه نماز و نیز برگزاری هدفمند دوره آموزشی و توانمندسازی ۱۰۰۰ نفر از امامان جماعات روحانی دستگاه و «بنیاد شهید و امور ایثارگران» را به دلیل؛ هدایت و راهبری مناسب امر اقامه نماز در واحدهای تابعه دستگاه و نیز انجام مناسب مفاد تفاهم‌نامه فی بین ستاد و بنیاد، همچنین توجه ویژه به استانداردسازی و مطلوب نمودن فضاهای اقامه نماز در واحدهای تحت پوشش و تحت نظارت را شایسته تقدیر ارزیابی می داند.

د – هیئت عالی داوران از میان دستگاه‌های اجرایی با مأموریت فرهنگی و ورزشی؛

عملکرد «سازمان اوقاف و امور خیریه» از سازمان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جهت؛ تولید محتواهای مناسب فرهنگی و ترویجی با موضوع نماز خصوصا برای نماز اولی‌ها، برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی و توانمندسازی ویژه روحانیون و ائمه جماعات، اعزام مبلغان توانمند به مدارس کشور و نیز مشارکت در توسعه نهضت مسجدسازی و نمازخانه‌سازی به ویژه در مناطق محروم، را شایسته تقدیر ارزیابی می‌کند.

همچنین هیئت عالی داوری، بدینوسیله مراتب تقدیر و تشکر خود را از تلاش «وزارت آموزش و پرورش» در تدوین و اجرای طرح ملی نورچشم و سند منشور اقامه نماز در مدارس غیر دولتی و هیات امنایی و «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» را به جهت هدایت و حمایت موثر از اجرای طرح ملی شهر من شهر نماز و نیز از «موسسه موضوع شناسی احکام فقهی» با مدیریت جناب حجت الاسلام و المسلمین فلاح‌زاده به جهت تعیین حد ترخص و مسافت شرعی در راه‌های مواصلاتی کشور اعلام ‌می‌کند.

ضمنا، مشارکت مؤثر، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان در کمیسیون‌های تخصصی سی‌امین اجلاس سراسری نماز شایسته قدردانی می‌باشد.

هیئت عالی داوری ستاد اقامه نماز کشور – دی‌ماه ۱۴۰۲»

انتهای پیام
captcha