جشنواره «سرباز وطن» در مهریز به‌کار خود پایان داد
کد خبر: 4193139
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲

جشنواره «سرباز وطن» در مهریز به‌کار خود پایان داد

جشنواره شعر منطقه‌ای «سرباز وطن» در مراسمی با حضور جمعی از شاعران و مسئولان کشوری و استانی در سالن دانشگاه شکیب شهرستان مهریز استان یزد به‌کار خود پایان داد.

جشنواره «سرباز وطن» در مهریزبه گزارش ایکنا از یزد، جشنواره شعر منطقه‌ای «سرباز وطن»، شب گذشته، 19 دی‌ماه در مراسمی با حضور جمعی از شاعران و مسئولان کشوری و استانی در سالن دانشگاه شکیب شهرستان مهریز استان یزد به‌کار خود پایان داد.

احسان عابدی‌، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به استفاده از قالب هنر برای ارائه‌ اندیشه گفت: شعر یکی از قالب‌های بسیار مهم و مؤثر در راستای ارائه‌ اندیشه‌های ناب اسلامی است.

وی ادامه داد: عصاره هنر هنرمندان در رشته‌های مختلف می‌تواند در قالب‌های هنری به جامعه ارائه شود و این روش به خوبی می‌تواند در راستای نشر ارزش‌های اسلامی و انقلابی ارائه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، ترور‌های کور توسط دشمنان را حاصل از ذلت دشمنان این مرز و بوم دانست که پس از گذشت دهه‌ها از انقلاب اسلامی به ترور‌های کور و کشتار کودکان و زنان روی آورده است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاحج قاسم سلیمانی بیان کرد: از رستم و آرش‌ها زیاد شنیدیم ولی این توفیق نصیب نسل ما شد که پهلوانی مانند آن‌ها را با چشم خود ببینیم و ابرمرد و قهرمانی را دیدیم که حافظ نام و ناموس وطن ما بوده است. جشنواره سرباز وطن ما را به یاد حاج قاسم انداخت و‌ امیدواریم در سال‌های آینده این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

داستان دختر بچه هندی که خواب حاج‌قاسم را دید

علیرضا قزوه، شاعر و نویسنده کشوری نیز در این مراسم با ذکر خاطراتی از خود در باب حاج قاسم گفت: در هندوستان نماینده فرهنگی ایران بودم که دوستم در این منطقه دختر بچه‌ای به نام نرگس داشت که یک سال بعد از فوت حاج قاسم این بچه از پدر و مادرش هر شب، قصه حاج قاسم طلب می‌کرد تا به عنوان لالایی برایش بخوانند.

وی افزود: پس از مدتی پدرش از من درخواست قصه‌ای از حاج قاسم می‌کرد و هر دفعه از ایران کتاب‌های حاج قاسم را برای او می‌آوردم. در شبی پدر این کودک به مدراس هند سفر کرد و مادرش نیز مریض بود که آن شب بدون قصه حاج قاسم و ناراحت خوابید اما در خواب حاج قاسم را دید که او قصه‌ای برایش تعریف کرد.

وی ادامه داد: قصه حاج قاسم به این شکل بود که در منطقه جنگی که برف آمده بود حاج قاسم از رزمندگان درخواست کرده بود که غذا برای آهو‌ها بریزند و‌ ایشان می‌گفت که این دعای آهو‌ها بوده که تیر به ما نمی‌خورد و باعث نجات ما بوده است.

این شاعر ممتاز کشور بیان کرد: نرگس این قصه را برای من گفت. همسرم درخواست چاپ کتاب کودکانه برای حاج قاسم کرد که من با این نیت قصه نرگس را نوشتم. همان شب در خوابم حاج قاسم را دیدم که لباس سربازی دارد و یک دسته نامه داشت و از خواب بیدار شدم. این را با چشم خود دیدم که حاج قاسم تنها به ایران مربوط نمی‌شود.

محمد دهقان بنادکی، فرماندار مهریز نیز در این مراسم گفت: شهید سلیمانی یک جریان و مکتب در ابعاد مختلف بود و اینکه شاهد هستیم سالگرد شهادتش، مردم را ترور می‌کنند به دلیل بزرگی این مکتب است.

تجلیل از برترین‌ها

در پایان این مراسم از ساجده تقی‌زاده با اثر «به همسر حاج قاسم و همه همسران شهدا» از استان شیراز، سیدمهدی پورجعفری با اثر «خاتم سلیمانی» از میبد، زهرا شایق با اثر «قصه تازه را خودت بنویس» از استان یزد، فاطمه یزدانی با اثر‌ «ای سکوت تو صدای شب» از شهرستان خاتم و فهیمه مجیدی با اثر «سردار دل‌ها» از استان کرمان به عنوان برتر تجلیل شدند.

همچنین فائزه زرافشان با اثر «چقدر خون جوان روی قتلگاه بریزد» از استان یزد، ذریه طباطبایی با اثر «پرستو‌های عاشق»، مرضیه ابویی با اثر «وقتی میان برکه شب» از شهرستان مهریز، محمدرضا رستمی با اثر «با سلاح صلح آمد تا جهانداری کند» از یزد و فریبا قیومی‌زاده با اثر «تقدیم به زینب سلیمانی» از شهرستان ابرکوه به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند. زهرا دهقان با اثر «ذکر یا فاطمه نجوای سلیمانی‌هاست» از یزد و مهرانه زارع بیدکی با اثر «جانفدا» از شهرستان مهریز نیز به عنوان نفرات برگزیده دانش‌آموزی این جشنواره بودند.

یادآور می‌شود شعرخوانی شاعران برجسته کشوری و استانی، رونمایی از سرود مکتب سلیمانی به عنوان یکصد و دهمین سرود تولیدی گروه سرود رهپویان حرم شهرستان مهریز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha