مرمت رواق ضلع شمال‌ شرقی مسجد جامع عتیق قزوین
کد خبر: 4193247
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

مرمت رواق ضلع شمال‌ شرقی مسجد جامع عتیق قزوین

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از پایان پروژه مرمت رواق ضلع شمال‌شرقی مسجد جامع عتیق معروف به حجره ابوترابی خبر داد.

مسجد جامع قزوین

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، احسان نورانی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با اشاره به مرمت رواق ضلع شمال‌شرقی مسجد جامع عتیق این استان گفت: این پروژه از سال گذشته تحت نظارت کارشناسان مرمت اداره‌کل آغاز شد و با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور به قزوین به اجرا درآمد.

معاون میراث فرهنگی قزوین با اشاره به اقدام‌های مرمتی این پروژه بیان کرد: برداشت کل الحاقات، اجرای بدنه‌سازی کل حجره، طراحی و اجرای سیستم الکتریکی و مکانیکی و مرمت تزئینات داخلی و خارجی حجره شامل بندکشی، شیشه‌اندازی، رنگ‌آمیزی از جمله اقدام‌هایی است که در این پروژه انجام‌ شده است.

وی تصریح کرد: این مسجد از جمله بناهای تاریخی شاخص قزوین است که در دل بافت تاریخی این شهر واقع‌ شده و طی سالیان گذشته به‌منظور حفاظت و نگهداری از این اثر ارزشمند بخش‌های مختلف آن مرمت شده و مرمت سایر بخش‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

یادآور می‌شود، مسجد جامع قزوین یکی از کهن‌ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری ادوار تاریخی را به نمایش می‌گذارد، قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال ۱۹۲ به دستور هارون‌الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجار الحاقاتی در آن صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha