کاوش باستان‌شناسی در تپه تاریخی بریس شهرستان نمین
کد خبر: 4194263
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴

کاوش باستان‌شناسی در تپه تاریخی بریس شهرستان نمین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از کاوش باستان‌شناسی و لایه‌نگاری در تپه تاریخی بریس در شهرستان نمین خبر داد.

کاوش باستان‌شناسی در تپه تاریخی بریس شهرستان نمینبه گزارش ایکنا، به نقل از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، ۲۶ دی ماه با اعلام این خبر گفت: کاوش باستان‌شناسی در تپه بریس شهرستان نمین با هدف مطالعه لایه‌ها و توالی فرهنگی بخش شرقی اردبیل از ۱۶ آذرماه آغاز شده و روز‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: تپه تاریخی بریس در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۸۱۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این کاوش با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و با توجه به اهمیت این تپه تاریخی انجام می‌شود.

فریبرز طهماسبی، سرپرست هیات کاوش تپه تاریخی بریس نیز در مورد این کاوش باستان‌شناسی گفت: کاوش براساس نظر شورای فنی پژوهشکده باستان‌شناسی در بخش‌های برش خورده محوطه و در بخش‌های پیش از تاریخی آن با ایجاد گمانه آغاز و با کاوش لایه‌های مختلف و ساختار‌های معماری با رسیدن به خاک بکر متوقف شد.

طهماسبی تاکید کرد: با کاوش در این محوطه توالی مختلفی از دوره‌های پیش از تاریخی در بخش شرقی این محوطه آشکار شد و ساختار‌های معماری، کوره‌های ذوب فلز و لایه‌های خاکستر ضخیم حاصل از فعالیت‌های صنعتی مهم‌ترین یافته‌های این دوره است.

وی با اشاره به مطالعه آثار کشف شده از این تپه تاریخی، ادامه داد: مطالعات اولیه بر روی یافته‌های به دست آمده از لایه‌نگاری این محوطه نشان داد عمده لایه‌های فرهنگی این محوطه در فاز دوم فرهنگ کورا ارس شکل گرفته و به نظر می‌رسد محوطه بریس در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد با افول فرهنگ کورا ارس متروک شده است، از این رو تپه بریس را می‌توان یک محوطه هزاره سوم پیش از میلاد دانست.

انتهای پیام
captcha