بهترین معرف شخصیت حضرت علی(ع)، قرآن و نبی اکرم(ص) هستند
کد خبر: 4195535
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

بهترین معرف شخصیت حضرت علی(ع)، قرآن و نبی اکرم(ص) هستند

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان گفت: هیچ معرفی درباره حضرت علی(ع) بهتر از آیات قرآن کریم و احادیث نبی اکرم(ص) نیست.

محمود صفی‌زاده، سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود صفی‌زاده، معاون فرهنگی دانشگاه کردستان در مراسم اختتامیه این همایش علمی که امروز، سوم بهمن در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش علمی گفت: حضرت علی(ع) در طریقت‌های مختلف تصوف دارای ارزش و جایگاه والایی است، به‌ویژه در دو طریقت نقشبندیه و قادریه استان کردستان که سرسلسله تصوف خود را از این بزرگ مرد عالم بشریت می‌دانند.

وی افزود: بهترین معرفت و شناخت درباره شخصی یا کسی از معرفی بهترین معرف حاصل می‌شود و هیچ معرفی درباره حضرت علی(ع) بهتر از آیات قرآن کریم و احادیث نبی اکرم(ص) نیست.

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت علی(ع) می‌فرماید: «هرکسی بخواهد به علم آدم، به فهم نوح، به حلم ابراهیم، به زهد یحیی و شجاعت موسی پی ببرد، علی‌ابن‌ابی طالب را نگاه کند» با توجه به این حدیث باید گفت آنچه خوبان همه دارند در وجود حضرت علی(ع) جمع شده است.

وی ادامه داد: شخصیت‌های بزرگی درباره حضرت علی(ع)  نکات حائز اهمیتی بیان کرده‌اند و باتوجه به اینکه موضوع این همایش حیات عارفانه این مظهر علم و عرفان است به این مطلب باید اره کرد که تعبیر قلبه العارفین تنها در وصف حضرت علی(ع) بیان شده است.

حجت‌الاسلام صفی‌زاده اظهار کرد: امام احمد حنبل می‌فرماید: «حضرت علی(ع) به خلافت زینت داد نه اینکه خلافت سبب زینت وی شده باشد» و در روایت دیگری داریم که از خلیل بن احمد فراهیدی در مورد اینکه چرا امام علی(ع) را «امام الکل فی الکل» می‌گویند، پاسخ داد: چراکه همه به او نیازمندند و او از همگان بی‌نیاز است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تبیین جایگاه عرفانی علی ابن ابی‌طالب از عهده هر کسی بر نمی‌آید، گفت: یک نمونه از ایثار خالصانه حضرت علی(ع) مقابل سخای تمام عمر حاتم طائی است و یک فروغ از مبارزه عاشقانه حضرت علی(ع) معاول تمام انس و پری می‌باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه تصوف، عرفان و طریقت یک رویکرد باطنی به دین است، افزود: تصوف و طریقت و عرفان عقبه هزار و 400 ساله دارد که با زندگی ساده پیامبر اکرم(ص) شروع و سپس با اصحاب و یاران او ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و ادب کُردی با سیره و سخن حضرت علی‌ابن ابی‌طالب مشهود، منبعث و عجین شده است، افزود: عرفان، تصوف و طریقت در فرهنگ و ادب کُردی مثل نقش اسلام است و این نقش بی‌بدیل و بی‌نظیر است یعنی همانگونه که نمی‌توان اسلام را از فرهنگ و ادب کُردی جدا کرد به همین دلیل هم نمی‌توان طریقت را از فرهنگ و ادب کُردی جدا کرد.

حجت‌الاسلام صفی‌زاده طریقت‌های قادریه و نقشبندیه با تمام زیر طریقت‌ها امروزه به اینکه حضرت علی(ع) سر سلسله طریقت آن‌ها می‌باشد، تأکید دارند، افزود: اصل و اساس تصوف و عرفان با علی ابن ابی‌طالب عجین شده است و لذا تعلق کُردها به طریقت، تصوف و عرفان سبب شده که آثار بارز آن در فرهنگ عمومی کردستان نمود پیدا کند.

وی گفت: همچنین از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، معاشرت و داشتن روحیه لطیف و تأثیرگذار، اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در استان کردستان با همین روحیه تصوف، عرفان و طریقت عجین شده است و بهترین عامل بازدارنده در مقابل افراطیون و تکفیری‌ها است.   

انتهای پیام
captcha