مسجد قدیمی کارزین مرمت می‌شود
کد خبر: 4196036
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

مسجد قدیمی کارزین مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به اهمیت توجه به مسجد قدیمی کارزین گفت: طرح مرمت این مسجد در پروژه‌های پیشنهادی سال آینده قرار می‌گیرد.

بازدید مدیرکل میراث فرهنگی فارس از آثار تاریخی قیر و کارزینبه گزارش ایکنا از فارس، محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امروز، 6 بهمن سفری یک روزه به شهرستان قیر و کارزین داشت و از ظرفیت‌های مختلف گردشگری این شهرستان بازدید به عمل آورد.

وی در بازدید از مسجد قدیمی کارزین این مجموعه را اثری واجد ارزش‌های تاریخی دانست و گفت: طرح مرمت این مسجد در پروژه‌های پیشنهادی سال آینده قرار می‌گیرد. این مسجد نیاز به بهسازی مسیر دسترسی دارد که باید توسط شهرداری انجام شود.

ثابت اقلیدی در این سفر با یکی از خیرین شهرستان قیر و کارزین دیدار و گفت‌وگو کرد و این خیر دوستدار میراث فرهنگی نیز در این دیدار آمادگی خود را جهت فنس‌کشی، محوطه‌سازی و سنگ‌فرش مسیر دسترسی به نقش سرباز پارتی و همچنین مرمت حمام تاریخی کارزین اعلام کرد.

وی همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان قیر و کارزین گفت: قیر و کارزین ازنظر گردشگری کشاورزی غنی است و دارای باغات مرکبات و نخلستان‌هایی است که می‌تواند برای گردشگران حوزه اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی جذاب باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس تصریح کرد: متأسفانه این ظرفیت‌های مختلف شهرستان قیر و کارزین به‌درستی معرفی و برندسازی نشده است.

وی، بازاریابی و تبلیغات را رکن اساسی توسعه گردشگری برشمرد و گفت: برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره لیمو و مرکبات، رویدادهای مبتنی بر فرهنگ و آداب سنن شهرستان، حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی تحرک‌بخش و پویا کننده صنعت گردشگری شهرستان خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: برای توسعه گردشگری شهرستان ابتدا باید تقاضا ایجاد شود و متناسب با تقاضا در ایجاد زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی و اقدام شود.

ثابت اقلیدی ادامه داد: در آستانه نزدیک شدن به ایام نوروز هستیم و شهرداری‌ قیر باید چهره شهر را برای میزبانی از میهمانان  نوروزی رنگ و بوی خاصی بخشد.

وی همچنین گفت: در منطقه سرآسیاب قیر زیرساخت‌های مناسبی توسط میراث فرهنگی پیش‌ از این ایجاد شده است و طرح تکمیل محوطه‌سازی امسال با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان ادامه یافته و شهرداری شهر قیر هم اقدامات مناسبی برای تأمین روشنایی انجام داده است اما در نگهداری سرویس‌های بهداشتی نیاز به توجه بیشتر است که انتظار می‌رود  توسط شهرداری تا پیش از ایام نوروز انجام شود. 

۴۰ درصد نخلیات استان در قیروکارزین است

ایوب ظریفی، فرماندار شهرستان قیر کارزین هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های باغی و کشاورزی این منطقه گفت: قیروکارزین ۴۰ درصد نخلیات استان را در بردارد.

وی افزود: وجود آثار و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، گردشگری و کشاورزی زمینه را برای توسعه و رونق گردشگری و سرمایه‌گذاری در این  حوزه فراهم آورده است.

ظریفی بیان کرد: سد سلمان فارسی با یک میلیارد و چهارصد میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره‌سازی آب، خیر و برکات زیادی برای شهرستان دارد و خود یک ظرفیت بزرگ برای توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

روستای هورز؛ تولیدکننده بزرگ‌ترین گلیم جهان 

محمد جعفر ابراهیمی قیری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قیرو کارزین هم در ادامه این جلسه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی این منطقه اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین گلیم دنیا با ابعاد ۱۱۰ مترمربع در روستای هورز دهستان هنگام این شهرستان تولید شده است.

وی، روستای دهبه را هم در زمینهٔ حصیربافی شاخص دانست و گفت: این دو روستا ظرفیت ثبت به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی را دارد که در تلاش هستیم این امر مهم تحقق یابد.

ابراهیمی قیری، تعداد آثار ثبتی شهرستان را ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی ایران برشمرد و افزود:۱۰۰ اثر غیر ثبتی هم در شهرستان شناسایی ‌شده که پرونده ۵ اثر تاریخی ، یک غار طبیعی و ۵ درخت کهن‌سال برای طرح در شورای ثبت ملی در حال آماده‌سازی است.

رفع موانع سرمایه‌گذاری در منطقه گردشگری هفت آسیاب

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در بازدید از منطقه هفت آسیاب قیر وکارزین این منطقه را  سرشار از ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری در کنار برخورداری از آبشار طبیعی و آسیاب‌های قدیمی و نخلستان‌های زیبا توصیف کرد.

ثابت اقلیدی از محدوده پیشنهادی ایجاد اقامتگاه گردشگری توسط شهرداری افزر هم بازدید کرد و آمادگی این اداره‌کل را برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در این محدوده اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در ادامه از حمام تاریخی کارزین، مجموعه گردشگری در دست احداث جعفر انصاری در کارزین و محور پیشنهادی ایجاد منطقه گردشگری سد سلمان فارسی هم بازدید کرد.

انتهای پیام
captcha