دانشگاه‌ها با فعالیت پژوهشی به تعالی و توسعه مقوله زیارت کمک کنند
کد خبر: 4196188
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

دانشگاه‌ها با فعالیت پژوهشی به تعالی و توسعه مقوله زیارت کمک کنند

تولیت آستان قدس رضوی زیارت را مسئله‌ای مهم که عموماً مورد غفلت دانشگاه‌ها واقع شده، خواند و از مراکز آموزش عالی کشور درخواست کرد با کار علمی و پژوهشی در خصوص زیارت به تعالی، اثرگذاری، تسهیل و توسعه هرچه بیشتر آن کمک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، تقارن گردهمایی نخبگان و رؤسای مراکز علمی کشور در حرم مطهر عالم آل محمد(ص) در ایام میلاد باب العلم امیرالمؤمنین علی(ع) را مبارک خواند و با اشاره به تأکیدات اسلام بر تعلیم، تعلم و کسب دانش، اظهار کرد: تأکیدات پیامبر گرامی(ص) و مکتب اسلام بر علم توانست بزرگترین تمدن بشری را در میان مردمان دوران جاهلیت به وجود آورد. مسلمانان پرچم‌دار و داعیه‌دار علم و دانش بودند و غرب با سرمایه مسلمانان توانست به علم و دانش دست یابد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی کشورهای اسلامی به مذاق دشمنان خوش نمی‌آید، بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی اخبار خودکشی مبتکران و دانشمندان کشورمان فراوان بود، اما در حقیقت خودکشی نبود این افراد را می‌کشتند، نمونه‌اش همین دانشمندان هسته‌ای ما که به شهادت رساندند و این نشان می‌دهد که مستکبران از علم و دانش ما هراس دارند، آنها از جامعه‌ای که برخوردار از دانش باشد، هراس دارند.

مروی با بیان اینکه دشمن از یک سو به دنبال حذف فیزیکی دانشمندان و از سوی دیگر در تلاش برای ایجاد روحیه یأس و ناامیدی در میان نخبگان ما است اظهار کرد: امام خمینی(ره) در بیشتر سخنرانی‌های خود در ابتدای انقلاب نسبت به خودباوری و اعتمادبه‌نفس مردم به‌ویژه قشر دانشگاهی تأکید داشتند و همواره آن را متذکر می‌شدند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی خودباوری و اعتمادبه‌نفس را دوباره در ملت ایران و در میان قشر فرهیخته و دانشگاهی ما احیا کرد، گفت: قدرت و عزت علمی که دانشمندان و قشر دانشگاهی در سال‌های پس  از پیروزی انقلاب به نمایش گذاشتند نتیجه کسب این خودباوری و اعتماد به نفس است.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به علم، دانش، نوآوری، خودباوری و اعتماد به نفس، بیان کرد: پیش از انقلاب به شکل‌های مختلف در میان ملت ایران و قشر دانشگاهی کشور مقهور فرهنگ غرب بودن پمپاژ می‌شد، به طوری‌که تقی‌زاده، سیاستمدار خودفروخته دوران طاغوت گفته بود «برای رسیدن به تمدن باید از موی سر تا ناخن پا غربی شویم!»، اما امروز دیگر این تفکر که برای رسیدن به علم و دانش باید از هویت ایرانی و اسلامی تهی شد، جایگاهی در کشور ندارد و این حاصل تلاش‌های دانشمندان، دانشگاهیان و قشر فرهیخته کشور است.

 مروی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای تصریح کرد: جهاد علمی دانشمندان هسته‌ای باید ادامه یابد و دانشگاهیان ما می‌توانند علم و دانش را از انحصار غربیان که از آن برای برده‌داری استفاده می‌کنند، خارج سازند. غرب در گذشته جسم انسان‌ه‎ا را در راستای منافع خود به بردگی می‌کشید و حال که نمی‌تواند جسم‌ها را به بردگی بکشاند ارزش‌ها، حقوق بشر و آزادی انسان را مصادره و به بردگی می‌کشد و این دانشمندان هستند که می‌توانند علم را از زندان و انحصار غربیان خارج سازند.

تولیت آستان قدس رضوی ترویج علم نافع و پاسخگویی به نیازهای زمان را مورد تأکید قرار داد و گفت: پژوهش‌های علمی باید کاربردی و در راستای رفع نیازهای جامعه باشد، به‌طوری که در نهایت نفع آن به کشور و مردم برسد و پایان‌نامه‌های دانشجویی باید مسئله‌محور و پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

مروی زیارت را از مسائل مهم که در حوزه‌‎های علمی و دانشگاهی مورد غفلت است، معرفی و بیان کرد: ما از جامعه نخبگان و دانشگاهیان توقع داریم به مقوله زیارت به لحاظ علمی بپردازند، زیارت مسئله‌ای عادی نیست، اینکه سالانه حدود 30 میلیون نفر با هزینه شخصی به این مکان مقدس مشرف می‎‌شوند، موضوعی قابل تأملی است.

وی افزود: در دوران شیوع کرونا بسیاری از جامعه‌شناسان با نگارش مقالات و تحلیل‌های جامعه‌شناسی نسبت به کاهش توجه به امر زیارت پس از همه‌گیری کرونا اظهار نگرانی می‌کردند، اما تجربه‌ نشان داد برخلاف آنچه برخی تصور می‌‎کردند اقبال به زیارت پس از کرونا نه تنها کمتر نشد، بلکه بیشتر نیز شد و این موضوعات همه حکایت از آن دارد که زیارت پدیده‌ای معمولی نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تحلیل پدیده زیارت نیازمند کار علمی است، بیان کرد: مسئله علاقه مردم و جذبه بارگاه قدس رضوی قابل تحلیل علمی است و اینکه برای عمق‌بخشی بیشتر زیارت و تبدیل آن به زیارتی متعالی و با معرفت چه باید کرد، نیاز به کار علمی و پژوهشی دارد، لذا از دانشگاه‌ها درخواست داریم برای تحقق این مهم به کمک ما بیاید.

وی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی به کار علمی معتقد هستیم، گفت: ما به این معنا اعتقاد و ایمان داریم که اگر کاری بخواهد ماندگار و اثرگذار شود، باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد.

مروی با اشاره پروژه ساماندهی و بهسازی زیرگذر و پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی بیان کرد: زیباسازی متناسب با معماری و فضای حرم مطهر، بهینه‌سازی سیستم تهویه‌، ارتقاء سطح ایمنی و غیره از موضوعاتی بود که سال‎‌ها در خصوص زیرگذر حرم مطهر مطرح بود و در خصوص این پروژه بنده به دست‌اندرکاران امر تأکید کردم برای اجازه آغاز این پروژه ابتدا باید تأئیدیه دانشگاه صنعتی شریف اخذ شود و بدون موافقت این دانشگاه، اجازه آغاز این پروژه را نخواهم داد.

وی با بیان اینکه پروژه زیرگذر حرم مطهر با بازدید کارشناسان و تأئید دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد، گفت: اعتقاد آستان قدس رضوی بر کار علمی است و هر امری در این آستان قدسی انجام می‌شود باید پشتوانه علمی داشته باشد. از وزیر محترم علوم و از رؤسا و اساتید فرهیخته دانشگاه‎ها و مراکز علمی کشور نیز درخواست دارم برای تعمیق هرچه بیشتر پدیده نادر، بی‌نظیر و بسیار مؤثر زیارت کار علمی و پژوهشی انجام دهند و اینگونه به خادمی علمی حضرت رضا(ع) مفتخر شوند.

انتهای پیام
captcha