اسلام عامل پیروزی انقلاب و روشنگری ملت بود
کد خبر: 4198462
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳

اسلام عامل پیروزی انقلاب و روشنگری ملت بود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه امام رمز پیروزی نهضت جمهوری اسلامی ايران را اسلام و تجمع ملت با وحدت، حول این محور می‌داند، گفت: آن چیزی که امام برای مسیر پیروزی انقلاب و تا پس از آن انتخاب کرد روشنگری ملت برگرفته از اسلام بود.

محمد جلایی معاون سیاسی استانداری گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان امشب، ۱۷ بهمن ماه در یادواره «سوره‌های سرخ» که به مناسبت شهادت حضرت امام موسی بن جعفر(ع) و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و با هدف گرامیداشت شهدای قرآنی بندرانزلی در مهدیه این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مردم در اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نقش حیاتی و مهم دارند.

وی افزود: اگر در یک کلام در بیان و وصیتنامه بنیانگذار انقلاب دقت کنید، امام رمز پیروزی این نهضت را اسلام و تجمع ملت با وحدت، حول این محور می‌داند. امام خمینی در اندیشه و هندسه سیاسی خود سه موضوع برجسته عقلانیت، معنویت و عدالت داشت و علاوه بر آن دو رکن اسلام و مردم در نهضت امام ویژگی‌هایی دارد.

جلایی با بیان اینکه رکن اسلام همان انگیزه الهی بود، گفت: آن چیزی که امام(ره) به عنوان مردم به این محور پیوست داده یک عبارت غلوآمیز و عوام‌فریبی نیست و مردم به معنای واقعی است. چون امام می‌دانست نهضت‌هایی در این سرزمین شکل گرفت و حتی وجهه اسلامی هم داشت ولی به ثمر ننشست چون نتوانستند مردم را آنگونه که در شأن مردم بود پای کار بیاورند و یا بشناسند.

جلایی با بیان اینکه امام قیام تنباکو را قبول داشت، تصریح کرد: در اندیشه سیاسی امام مشروطه هم یک قیام آزادی‌خواهی مبتنی بر اسلام بود که بعدا منحرف شد و افرادی مثل شیخ فضل الله نوری به دار آویخته شدند و ثمره آن دیکتاتوری رضاخان شد.

وی بیان کرد: امام دانست که عدم موفقیت و یا عدم تداوم آن نهضت‌ها حتی نهضت پیروزی مثل تنباکو و مشروطه این بود که فردی اسلام شناس، رهبری جامعه و انقلاب را به عهده نداشت، کسی که اسلام را بشناسد و مردم را آنگونه که اسلام و دین بها می‌دهد، پای نهضت بیاورد.

جلایی تأکید کرد: از این جهت امام به عنوان یک اسلام شناس، عارف، فقیه و به عنوان یک مبارز نستوه حرکتی را که آغاز کرد با سایر حرکت‌ها یک تفاوت در سال اول داشت و آن این بود ک امام در سال ۴۳ که از ایران تبعید و از نصیحت شاه و حکمرانان مأیوس شد و این یأس به دلیل عدم اعتقاد آنها به اسلام بود، تقیه را برداشت و گفت در برابر این شاه و حکومت تقیه معنا ندارد چون عزم حکومت بر از بین بردن اسلام است و لذا به همه هشدار داد در مسیر این حکومت حرکت کردن، سیلی زدن به اسلام است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان گفت: آن چیزی که امام برای ادامه مسیر این راه تا پیروزی انقلاب و تا پس از آن انتخاب کرد روشنگری ملت برگرفته از اسلام بود.

جلایی با اشاره به آیه ۱۱ از سوره مبارکه رعد گفت: امام‌ پایه های مردم محوری را در نهضت الهی خویش به روشنگری، بصیرت و آگاهی مردم پیوند زد آنهم با یک شرط مسلم قرآنی که تغییر از درون و پذیرش خداوند از صمیم قلب و ایمان واقعی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha