چرا باید امام زمان(عج) را بشناسیم
کد خبر: 4199442
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳

چرا باید امام زمان(عج) را بشناسیم

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت همدان و فرمانده بسیج اساتید حوزه علمیه همدان به ضرورت شناخت امام زمان(عج) پرداخت و گفت: آثار و برکات شناخت امام زمان(عج) قطعا به خود انسان برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام علیرضا یوسفی راستگو فرمانده بسیج اساتید حوزه علمیه همدانحجت‌الاسلام علیرضا یوسفی راستگو، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت همدان و فرمانده بسیج اساتید حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اينکه یکی از مهم‌ترین معارفی که هر شیعه باید نسبت به آن شناخت داشته باشند، معرفت و شناخت نسبت به امام عصر(عج) است، اظهار کرد: اهمیت امام شناسی از آن جهت است که با معرفت درست امام، سایر معارف چه اصول و چه فروع و چه اخلاقیات دینی شناخته و به درستی عمل خواهد شد.

دلایل متعددی می‌توان بر این شاخه امام شناسی اقامه کرد به چند دلیل از آنها اشاره می‌شود، در این مبحث مهم‌ترین دلیل علت خلقت انسان است، امام حسین(ع) در جمع اصحاب فرمودند «ای مردم، خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند؛ هنگامی‌که او را شناختند عبادتش کنند؛ وقتی او را عبادت کردند به برکت این عبادت، از عبادت غیر او بی‌نیاز شوند.» مردی پرسید شناخت خدا چیست؟ حضرت فرمودند این است که اهل هر زمانی، امامی را که باید از او فرمان ببرند، بشناسند.

دلیل دوم؛ شناخت امام زمان(عج) نشانه‌ای از ایمان است، آبان بن تغلب می‌گوید از امام صادق(ع) پرسیدم اگر کسی تمام امامان را بشناسد ولی امام زمانش را نشناسد، آیا مؤمن است؟ حضرت فرمودند: خیر. دوباره پرسیدم: آیا مسلمان هست؟ حضرت در پاسخ فرمودند بله «کمال الدین و تمام النعمه» بر اساس این حدیث نتیجه‌ای مهم به دست می‌آید آن هم این است که «هر مسلمانی، مومن نیست».

دلیل سومِ در مبحث امام شناسی، شرط قبولی اعمال است. معاویه بن عمار از امام صادق(ع) در مورد آیه «و برای خدا، نام‌های نیک است؛ خدا را به آن نام‌ها بخوانید» (اعراف/۱۸۰) سؤال کرد، حضرت فرمودند «به خدا قسم ما نام‌های نیکوی پروردگاریم که هیچ عملی را خداوند از بندگانش قبول نمی‌کند، مگر آن که ما را بشناسند.»

چهارمین دلیل ضرورت شناخت امام عصر(عج) شناخت امام زمان(عج) راه نجات از مرگ جاهلیت است. پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) فرمودند «هرکه بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.»

این شاخصه‌ها شامل شناخت شناسنامه‌ای (نام، لقب، نام پدر، محل ولادت، سال ولادت) و شناخت تمام صفات، ویژگی‌ها و خصوصیات امامت حضرت مهدی(عج)، علائم ظهور، اتفاقات قبل و بعد از ظهور، دولت کریمه ایشان، وظایف مردم در عصر غیبت، رجعت و... است.

از دیگر دلایل ضرورت شناخت امام عصر(عج) این مطلب مهم است که شخص دارای معرفت امام به مقام رزمندگی در رکاب امام زمان(عج) ارتقا می‌یابد. امام صادق(ع) فرمودند هرکس امامش را بشناسد سپس پیش از آن که صاحب این امر قیام کند بمیرد، همانند کسی است که در لشکر آن حضرت نشسته است؛ نَه، بلکه مانند کسی است که زیر پرچم او نشسته است.

همچنین روایتی از امام صادق(ع) داریم که فرمودند «همانا زمین اصلاح نمی‌شود مگر با وجود امام؛ هرکه بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؛ و زمانی که شما بیشتر از هر موقع دیگر به این شناخت نیاز دارید، هنگامی است که جانتان به این جا برسد و با دست به سینه شان اشاره کردند- (و آن کسی که در زندگانیش این شناخت را کسب کرده، در آن حال با دیدن حقایق عالم و احوال پس از مرگ خواهد گفت:) من مذهب و راه و روش خوبی داشتم.»

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha