همایش بلندای همت در ارومیه برگزار شد
کد خبر: 4199986
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

همایش بلندای همت در ارومیه برگزار شد

همایش بلندای همت، جشن خودکفایی و توانمند سازی پنج هزار و ۵۰۰ نفر از مجریان طرح‌های اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌غربی برگزار شد.

جعفر صباغیان، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره)به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، جعفر صباغیان، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره)، ۲۶ بهمن ماه در همایش بلندای همت، جشن خودکفایی و توانمند سازی پنج هزار و ۵۰۰ نفر از مجریان طرح‌های اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در کمیته امداد و دغدغه و تاکید مقام معظم رهبری، ایجاد توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار و درآمد با ثبات برای افراد تحت پوشش این نهاد است که به‌صورت یک راهبرد و سیاست کلی کمیته امداد که در چندسال اخیر به‌صورت ویژه دنبال می‌شود. 

وی افزود: ما رویکردی که جدی برای آن برنامه‌ریزی کرده و دنبال می‌کنیم، خروج از حمایت و نیاز به توانمندسازی است، اگر در حوزه حمایتی، خدمتی در کمیته امداد ارائه می‌دهیم، در قالب ۱۷ برنامه و ۱۲۰ نوع خدمت ازجمله، مسکن، موضوعات آموزشی و تحصیلی فرزندان، اشتغال و ... باید پیوست توانمندسازی داشته باشد. 

صباغیان بیان کرد: خدمات اثربخشی و خروجی کار باید به نحوی صورت گیرد که مددجویان بعد از مدتی با تکیه بر استعداد خدادادی و تسهیلات اعطایی به توانمندی کافی برسد و از درآمد باثبات برخوردار شود که این امر ماموریت و رویکرد اساسی کمیته امداد است. 

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کار و تلاش یکی دیگر از رویکردهایی که در کمیته امداد مطرح است، در این نهاد فقط مکلف به ارائه خدمت برای دو قشر سالمند و بیماران غیر قابل درمان  هستیم سایر افرادی که قدرت و توان انجام کار دارند باید با فراهم شدن اشتغال به چرخه کار وارد شوند. 

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: در این راستا زمینه‌های خوبی برای اشتغال افرادی که توانایی انجام کار دارند پیش‌بینی و دنبال شده که یکی از مضامینی که در اساسنامه آورده شده کشف استعداد و توانایی افراد است که در کمیته امداد برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و... مختلفی جهت شناسایی توانمندی‌ها در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: مهارت‌آموزی و آموزش افراد از طریق مهارت‌های فنی و حرفه‌ای که به‌صورت جدی مدنظر قرار گرفته و پیگیری می‌شود و بخش دیگر پرداخت تسهیلات اشتغال است که در بودجه پیش‌بینی شده و از موضوعاتی است که از بانک‌های عامل قدردانی کنیم. 

صباغیان عنوان کرد: بازاریابی محصولات مددجویان از دیگر موضوعات محسوب می‌شود که با تلاش کمیته امداد دو شرکت به‌صورت اختصاصی در فروش محصولات مددجویان فعالیت دارند، از بانک‌های عامل تقاضا داریپ در بخش ضمانت یاری‌گر مددجویان باشند زیرا با توجه به آمار بانک مرکزی کمترین معوقات را این افراد داشتند و جزو خوش حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها محسوب می‌شوند. 

وی افزود: صندوق ضمانت نیز در کمیته امداد تشکیل شد که خدمات خوبی قرار است ارائه دهد و امیدواریم مشکل ضمانت این افراد برطرف شود.

مشارکت در طرح اشتغال‌زایی کمیته امداد صدقه جاریه است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این همایش اظهار کرد: در روایتی از امام حسین(ع) مطرح است که:« وقتی انسان از دنیا می‌رود، دستش از عمل قطع می‌شود و در زمان حیات می‌تواند عمل نیک و توشه آخرت جمع کند، مگر سه عمل که انسان بعد از مرگ نیز، دستش از آن اعمال کوتاه نیست که تربیت فرزند صالح که بعد از وفات والدین، برایشان دعا، استغفار و عمل صالح انجام دهد». 

وی افزود: از امام حسین(ع) نقل است که:« علمی که مردم از آن منتفع می‌شوند»، مثلا شخصی که علمی ایجاد کرده و از دنیا رفته و دیگران از آن علم استفاده می‌کنند و تا زمانی که مردم از آن علم استفاده می‌کنند ثوابش در عالم برزخ به فرد می‌رسد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قریشی بیان کرد: صدقه‌ای که جاری باشد نیز از اعمالی است که ثوابش بعد از مرگ نیز به فرد می‌رسد، مانند کسی که بیمارستان ایجاد می‌کند یا پل می‌سازد و... نیز از صدقه جاریه محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی(ره) که یادگار امام امت است و هر مقدار که زمان می‌گذرد دوراندیشی او بیشتر مشخص و ثابت می‌شود و با مرور زمان اهمیت مسئله را متوجه و عظمت امام راحل بیشتر مشخص می‌شود. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: طرح‌های اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد از برنامه‌های مبارکی است که صدقه را به صدقه جاریه تبدیل می‌کنیم و فردی که به کمک نیاز داشت با طرح‌های توانمندسازی و اشتغال مشکل و نیاز خود را برطرف کرده و حتی به دیگران نیز با ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

افتتاح ۷۹ پروژه در دهه فجر

جواد کرمی، معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این همایش اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن آذربایجان‌غربی موفقیت و پیشرفت‌های خوبی کسب کرده است در دهه فجر امسال ۷۹ پروژه اقتصادی بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان در آذربایجان‌غربی کلنگ‌زنی و افتتاح کردیم. 

وی افزود: پروژه‌های افتتاحی امسال نسبت به سال گذشته ۶۳۷ درصد رشد دارد و در حال حاضر هم‌ مرزی با سه کشور استان ما موقعیت ویژه و مهمی دارد که مورد توجه سرمایه‌گزاران و دولت قرار گرفته است. 

کرمی بیان کرد: توسعه پایانه‌های مرزی، توسعه بازارچه‌ها و... در اولویت‌های کاری استانداری آذربایجان‌غربی و تیم اقتصادی است و امیدواریم در راستای ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه‌گزار گام‌های خوبی برداریم. 

وی ادامه داد: انقلاب و جمهوری اسلامی با خدماتی که در کمیته امداد، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام انجام می‌دهد معنی پیدا می‌کند انقلاب ما انقلاب محرومان بود. 

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: باید شرایط و بستری فراهم شود تا افرادی که برحسب نیاز از خدمات کمیته امداد استفاده می‌کردند خود کارآفرین و در ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کنند.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته در استان تسهیلات حوزه تبصره ۱۶ و اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد که رتبه قابل قبولی در سطح کشور کسب کردیم و هر یک از این تسهیلات به یک شغل تبدیل می‌شود. 

کرمی عنوان کرد: امسال هم با همکاری بانک‌های عامل اعتبارات خوبی جذب شده و از این تسهیلات سهم قابل توجهی برای ایجاد اشتغال مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شده و با توجه به نظارت‌ها این بودجه در جای مناسب خود برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی هزینه می‌شود.

۱۰ هزار فقره تسهیلات برای اشتغال مددجویان تخصیص یافت

رضا مهرافروز، مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌غربی نیز در این همایش اظهار کرد: این جشن به مناسبت خودکفایی پنج هزار و ۵۰۰ نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شده و این رقم جزو مقادیر شاخص کشور محسوب می‌شود که نشان از عزم جدی و همدلی حاکم در استان می‌دهد. 

وی افزود: امیدوارم این امر را بیش از این افزایش داده و موضوع خودکفا شدن بسیار مشکل است و این کار انجام شده و سال گذشته بیش از ۹۴ درصد اعتبارات تخصیص داده شده است. 

مهرافروز بیان کرد: راستی آزمایی انجام شده نشان داد که بیش از ۹۳ درصد طرح‌ها پابرجا بوده که نشان می‌دهد کار به‌صورت فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۰ هزار فقره تسهیلات بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان توانستیم در اختیار نیازمندان تحت پوشش این نهاد قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha