تصمیمات خبرگان رهبری در تقویت نظام اسلامی موثر است
کد خبر: 4202227
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تصمیمات خبرگان رهبری در تقویت نظام اسلامی موثر است

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مجلس خبرگان رهبری نهادی انقلابی و قانونی در قاموس جمهوری اسلامی است که تصمیم‌های آن در تداوم و تقویت نظام اسلامی مفید و موثر است.

حجت الاسلام ملکوتی، نماینده مجلس خبرگان رهبری

انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان‌شرقی همزمان با سراسر کشور در روز ۱۱ اسفندماه برگزار می‌شود و مردم ولایتمدار این منطقه با حضور پرشور و شعور خود در پای صندوق‌های رأی پنج نفر را از شش نامزد انتخابات یعنی «حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم»، «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی»، «حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملکوتی»، «حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حاجی‌زاده»، «حجت‌الاسلام والمسلمین سید باقر سیدبنابی»، «حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی» را راهی مجلس خبرگان رهبری کنند.

خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت اطلاع‌رسانی و معرفی بیشتر نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری فرصتی را برای گفت‌وگو با این علمای دینی فراهم کرده است تا پاسخگوی پرسش‌ها باشند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای مخاطبان این رسانه قرآنی بیان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملکوتی، در هشتم مرداد سال ۱۳۲۷ شمسی در شهر قم در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. پدر او مسلم ملکوتی از فقهای برجسته و مادرش از خانواده‌ای مذهبی از اهالی شهرستان سراب بودند. با توجه به مهاجرت پدر به شهر نجف در سن هفت سالگی همراه خانواده به نجف مهاجرت نمود و تحصیلات خود را در مدرسه علوی ایرانیان آغاز کرد. سپس برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه نجف شد و مراحل اولیه دروس حوزوی همچون نحو، صرف، منطق و معانی بیان را در مدرسه علمیه جامعه النجف الاشرف از اساتید نامدار آن عصر فراگرفت.

در ادامه، دروس ادبیات، منطق، سطوح عالی فقه و اصول فقه و نیز فلسفه را از اساتید، بزرگان و علماء آن زمان حوزه علمیه نجف همچون محمدعلی مدرس افغانی، غلامرضا باقری، شیخ محمد تقی جواهری، شیخ غلامرضا رحمانی همدانی، محمد هادی معرفت، سید محمد کلانتر و جمعی دیگر آموخته و توسط آیت‌الله محسن حکیم از مراجع بزرگ نجف به کسوت روحانیت درآمده و ملبس شد.

در سال ۱۳۴۷ به همراه خانواده خود به ایران بازگشت و با اصرار اهالی سراب مدتی در معیت پدر خود جهت تبلیغ و ارشاد در آن شهر حضور داشت ولیکن به هنگام مراجعت به نجف با ممانعت رژِیم بعث عراق از سفر او و خانواده‌اش به عراق جلوگیری بعمل آمد و در شهر قم زادگاه خود ساکن شد و کار علمی و تبلیغاتی خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد. علی ملکوتی در دروس خارج فقه و اصول اساتید همچون آیات عظام مسلم ملکوتی، محمدعلی اراکی، سید محمد رضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و دیگران حضور یافت.

طبق سنّت رایج در حوزه های علمیه در کنار تحصیل و تعلّم مشغول تدریس و تعلیم دروسی به طلاب شد که پیشتر گذرانده بود و در مدرسه فیضیه و مدرسه حجتیه از سال پنجاه شمسی دروس شرح لمعه، مختصر، رسائل، مکاسب و کفایتین را تدریس کرد. وی در کنار تدریس در حوزه‌های علمیه، سابقه تدریس در دانشگاههای آزاد اسلامی بعنوان هیأت علمی و تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران در اوائل دهه شصت و سایر دانشگاهها را به عنوان استاد مدعو و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا را دارد.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به همراه پدر خود مسئولیت سازماندهی و راهبری اهالی شهرستان سراب و جوانان انقلابی را در تجمعات و تظاهرات مردمی این شهر بر عهده داشته و با سخنرانی‌های پرشور نسبت به روشنگری و افشاء مفاسد رژیم پهلوی پرداخته و بارها مورد تعقیب و تهدید سازمان اطلاعات و امنیت رژیم قرار گرفت. حجت الاسلام علی ملکوتی با پیروزی انقلاب اسلامی جهت ادامه فعالیت علمی و تبلیغی به قم بازگشت امّا با توصیه و تاکید امام خمینی(ره) و با دستور مستقیم ایشان به شهر سراب مراجعت کرد و مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی شهرستان سراب را برعهده گرفت و با همکاری گروههای انقلابی و جوانان، سایر نهادهای انقلابی در آن شهر را راه اندازی کرد.

این نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان‌شرقی، با تاسیس حزب جمهوری اسلامی با دبیر کلی سید محمد حسین بهشتی به عضویت آن حزب درآمد و در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم سراب در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت و پس از آن با درخواست امنا و بزرگان شهر مسئولیت راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی آن شهر را که در شرف انحلال بود برعهده گرفت و نسبت به ساخت و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی سراب اقدام کرد و پس از دوره مسئولیت در دانشگاه آزاد به شهر قم مراجعت و فعالیتهای علمی خود را ادامه داد.

وی در حال حاضر به عنوان استاد دروس خارج فقه و اصول فقه مشغول تدریس و تعلیم طلاب علاقمند ایرانی و غیر ایرانی است و همچنین به عنوان عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کند.

تصمیمات خبرگان رهبری در تداوم نظام اسلامی موثر است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملکوتی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: نظام ما نظام جمهوری اسلامی است جمهوری بودن یعنی متکی به آرای مردم بودن، اسلامی بودن یعنی ملتزم این نظام احکام الهی را اجرا کند در تمامی شئونات، جمهوریت و مردمی بودنش بوسیله چندتا نهاد محقق می‌شود یکی انتخابات است که با آرای مردم، مجلس تشکیل می‌شود.

واقعیت این است که در حال حاضر وقت نیست که مقایسه کنم نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی که مردم انتخابات می‌کنند و نمایندگان در زمان طاغوت که رژیم افرادی را به عناون نماینده می‌فرستاد مجلس، مردم اصلاً نماینده خود را نمی‌شناختند. ولی در جمهوری اسلامی مردم خودشان رای می‌دهند و نماینده خود را انتخاب می‌کنند و نمایندگان با رای مردم انتخاب می‌شود. در همه دنیا مرسوم است بلاخره در مجلس که نمی‌تواند بدون قید و شرط به روی همه باز باشد. این شرایط را باید رعایت کنند و باید شرایطی باشد.

نماد دیگر، انتخابات شوراهاست و دیگری انتخاب رئیس جمهور است که توسط مردم انتخاب می‌شود. سومین نماد که حساس و مهم است جمهوریت در آنجا متبلور می شود رهبری نظام است. رهبری را در این نظام مردم انتخاب می‌کنند و چون انتخاب و تعیین رهبری امر تخصصی است و کسانیکه می‌توانند صلاحیت‌های معتبر در رهبر را کشف کنند. این متخصصان را مردم انتخاب می‌کنند. اینها اسمشان خبرگان است و اینها می‌نشینند و رهبر را انتخاب می‌کننند.

هر چند مجلس خبرگان رهبری چندان درگیر مسایل روزمره همچون اقتصادی، معیشتی و سیاسی نیست، اما در بزنگاه حساس نظام وظیفه و رسالتی بس بزرگ، مهم و عمیق‌تر بر عهده دارد که همانا تعیین رهبری نظام است. مجلس خبرگان رهبری نهادی انقلابی و قانونی در قاموس جمهوری اسلامی است که تصمیم‌های آن در تداوم و تقویت نظام اسلامی مفید و موثر است. مجلس خبرگان در سال‌های اخیر نشان داده است که به خوبی توانسته مانع جدی مقابل دشمنان باشد تا آسیب به ارکان نظام و مردم وارد نشود. همه مردم باید با احساس مسئولیت بیشتر در این عرصه مهم سیاسی شرکت کنند تا اداره امور کشور به دست افراد کاربلد، متخصص و متعهد که اعتقاد کامل به نظام جمهوری اسلامی دارند، بیافتد.

بنده عضو و حامی هیچ حزب، جناح و جریان سیاسی نیستم و بنا به دعوت مردم دین‌دار و با بصیرت آذربایجان‌شرقی به طور کاملاً مستقل وارد انتخابات شده‌ام و لازم به یادآوری است که مجلس خبرگان رهبری شانی به مراتب بالاتر از مسایل حاشیه‌ای سیاسی و جناحی دارد. تشخیص اجتهاد عالم یک کار بسیار تخصصی است، از این رو مجلس خبرگان باید متشکل از فقها و عالمان باشد تا بتوانند این وظیفه خطیر را انجام دهند.

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی، در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم باید جریانات و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی وارد عرصه شوند و زمینه ساز انتخابات رقابتی باشند، چون در مجلسی که برای اداره امور کشور و مسایل مالی تصمیم گیری می‌کند، باید طیف‌ها و جریان‌های متنوع حضور داشته باشند تا تصمیم‌های پخته‌تر و کارشناسی شده‌تر اجرایی شود. ایران اسلامی با جمعیت بالغ بر ۸۵ میلیون نفر دارای افرادی با عقاید و سلایق گوناگون فکری، سیاسی، فرهنگی و عقیدتی است و اینکه همه مردم را طرفدار اصولگرایی یا اصلاح طلبی بدانیم اشتباه محض است.

اطلاعات و آگاهی زیربنای تصمیم‌گیری صحیح است

حجت‌الاسلام ملکوتی، به نقش بسیار مهم و تاثیرگذار رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی و آگاهی دهی به آحاد مردمی برای انتخاب افراد اصلح اشاره و اضافه کرد: این نقش در روزهای آینده بسیار تعیین کننده خواهد بود و باید نظام حاکم و مسئولان از فعالیت‌های رسانه‌ای در این خصوص استقبال کنند، چون در نبود رسانه‌ها فضای سیاسی و اجتماعی کشور رو به خاموشی خواهد گذاشت.

باید توجه داشت اگر رسانه‌ها به برخی مسایل مهم ورود و در پاره‌ای از موارد اطلاع رسانی نکنند، بدون تردید عده‌ای افسار خواهند گسست و این نقش آفرینی جای قدردانی و سپاس دارد. رسانه ها همچون مدرسه و دانشگاه در رشد و توسعه کشور جایگاه بسیار مهم و ممتازی دارند و موضوع اطلاع رسانی زیربنای تصمیم‌های درست مسئولان است.

 خدمات خبرنگاران و اهالی رسانه به دولت، مردم و نظام را قابل ستایش خواند و خواستار حساسیت هر چه بیشتر آنها در انتشار اخبار و گزارش های مختلف شد تا مبادا دشمنان از نوشته های آنها سوء استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha