جایگاه حضرت علی بن محمد باقر(ع) ناشناخته مانده است
کد خبر: 4202488
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹

جایگاه حضرت علی بن محمد باقر(ع) ناشناخته مانده است

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه جایگاه حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) هنوز ناشناخته است، گفت: دلیل اصلی مهجوریت حضرت این است که اندیشمندان و محققان به خوبی برای معرفی ایشان اقدام نکرده‌اند.

پیش‌همایش کنگره حضرت علی بن محمد باقر(ع)به گزارش ایکنا از اصفهان، سردار حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو هیئت امنای آستان علی بن محمد باقر(ع) در پنجمین پیش‌همایش علمی با موضوع «تبارشناسی حضرت» که امروز، ۹ اسفندماه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری حدود هشت سال پیش فرمود: «ما در پیچ تاریخی قرار داریم و مسیر دنیا در حال تغییر است و انقلاب اسلامی در سر این پیچ قرار دارد.»

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم که فرمود: «تمدن نوینی در پیش است و دنیا تغییر خواهد کرد»، گفت: این تغییر که امروز در آن قرار داریم و پیش از این در بیانات مقام معظم رهبری و همچنین در کلام و قلم بسیاری از پژوهشگران ذکر شده بود، این است که دنیا امروز در نوعی فقر معنوی و معرفتی به سر می‌برد و آنچه در لیبرال دموکراسی آمریکا مطرح شده، حرکت رو به جلو در مسیری مبتنی بر بی‌خدایی است و نمایش عیان و آشکار آثار این مورد در غزه مشاهده می‌شود.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: ریشه این گرفتاری‌ها، همان چیزی است که اندیشمندان در حوزه‌های اجتماعی و معرفتی با افتخار بیان می‌کردند و می‌گفتند خدا امروز در زندگی‌ انسان جایی ندارد، برای بعد از مرگ است و امروز انسان‌ها خودشان برای خود تصمیم می‌گیرند. اکنون آثار این اندیشه و تفکر خود را نشان می‌دهد و در مجامع غربی، بن‌بست ایدئولوژیک، معرفتی و فرهنگی ایجاد شده است. در سال ۹۳ مقام معظم رهبری نامه‌ای به جوانان آمریکای شمالی و اروپا نوشت و اعلام کرد که شما شرمندگی‌ای تاریخی در غرب دارید، از برخوردی که با رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان داشتید. بنابراین ریشه اصلی آنچه بازتاب اصلی‌اش را در غزه می‌بینیم، دوری از معارف اصیل معنوی است.

وی با اشاره به جایگاه حرم‌های مطهر و در رأس آن حرم علی بن موسی الرضا(ع) افزود: هشت هزار امامزاده در سراسر ایران وجود دارد. رهبر معظم انقلاب فرمود: «امامزادگان، اقطاب فرهنگی هستند.» حتی تجلی این سخن در سازه‌ها و بناهای این امامزادگان دیده می‌شود. مردم با هر ویژگی ظاهری و هر عقیده‌ای، امامزادگان را مأمن و پناهگاه خود می‌دانند و برای رفع مشکلات خود به آنها رجوع می‌کنند. طی این ۴۵ سال، حرم‌های مطهر فرصت‌های فرهنگی فراوانی برای کشور ما فراهم آورده است‌؛ ولی ما به خوبی نتوانستیم از آن بهره ببریم.

مقدم‌فر اظهار کرد: یکی از این امامزادگان، امامزاده سلطان علی‌ بن امام محمد باقر(ع) است. ایشان ویژگی‌های فرهنگی خاصی دارد. با دعوت مردم در مقام نایب خاص امام باقر(ع) به کاشان می‌آید و این در حالی است که در این تاریخ هنوز مردم اطراف منطقه کاشان شیعه نبودند و طی سه سالی که ایشان به منطقه تشرف یافت، تعداد شیعیان افزایش پیدا کرد. 

وی با بیان اینکه آنچه امروز تمدن نوین را رقم می‌زند، پدیده مقاومت است، تصریح کرد: وقتی اسماعیل هنیه نزد مقام معظم رهبری آمد، ایشان فرمود: «این سنت الهی‌ست که چون صبر و مقاومت کردید، حتماً پیروز هستید.» از سویی ما مقاومت، صبر و شهادت را به شکل الگویی تمام‌عیار در شخصیت علی‌ بن باقر(ع) مشاهده می‌کنیم. ایشان هم معارف دینی، احکام و ولایت را گسترش داد و هم بعد از اینکه بنی‌امیه و بنی‌عباس با لشکری به سویشان آمدند، با همراهی ۱۰۰ نفر در مقابل این افراد جنگید و مانند سیدالشهدا(ع) به شهادت رسید.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان با بیان اینکه جایگاه حضرت سلطانعلی(ع) هنوز ناشناخته است، گفت: دلیل اصلی مهجوریت حضرت این است که اندیشمندان و محققان به خوبی برای معرفی ایشان اقدام نکرده‌اند. یکی از دلایل برگزاری این کنگره همین موضوع است که از طریق هنر، شعر، ادبیات، پژوهش، تحقیق و بیان استادان بتوانیم آن حضرت را در کشور و خارج از آن معرفی کنیم. تاکنون سه جلسه در کشور عراق برگزار کردیم و همچنین برنامه‌ای برای برگزاری جلسات در پاکستان، کشمیر، هند و لبنان داریم که دارای جمعیت شیعی قابل توجهی هستند، اما مطلب کم است و فقط دو کتاب مرجع برای معرفی این امامزاده وجود دارد و باقی کتاب‌ها رونوشت از این دو کتاب مرجع است.

انتهای پیام
captcha