اماکن تاریخی فارس مهیای میزبانی نوروز می‌شود
کد خبر: 4203634
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

اماکن تاریخی فارس مهیای میزبانی نوروز می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به در پیش‌ رو بودن ایام نوروز، فعالیت‌های انجام شده برای مرمت و بهسازی و زیباسازی اماکن تاریخی و فرهنگی فارس را تشریح کرد.

حافظیهمحمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در خصوص تمهیدات این اداره‌کل برای ایام نوروز گفت: یکی از بحث‌های اصلی ما، مرمت‌هایی است که در اماکنی چون آرامگاه سعدی، آرامگاه حافظ و تخت جمشید خواهیم داشت.

وی افزود: در آرامگاه سعدی، مرمت مقبره، حوض‌خانه، محیط پیرامونی و فواره‌ها در دستور کار است. در حافظیه هم مرمت در نقاط مختلف در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در خصوص عملیات‌های انجام شده در تخت جمشید نیز گفت: بلوار ورودی تخت جمشید با مشارکت اداره‌کل راهداری، بهسازی شده است و روشنایی مسیر تا میدان ملل، تعویض پلکان چوبی، تعویض کلیه سرویس‌های بهداشتی، کاشت نهال به جای درختان خشک، تنظیف اشیاء و ساماندهی گیت‌های ورودی، از جمله اقداماتی است که در خصوص این اثر برجسته تاریخی انجام شده است.

ثابت اقلیدی همچنین به ساماندهی بازارچه‌های تخت جمشید اشاره کرد و افزود: طبق سیاست‌گذاری‌هایی که انجام شده است، بازارچه‌ها را می‌خواهیم به صنایع دستی محدود کنیم. با توجه به لزوم حمایت از صنایع دستی و از طرفی حفظ شان اماکن تاریخی، باید از یک سری خدماتی که شأنیت ارائه در چنین مکان فاخری را ندارند، جلوگیری کنیم.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد فضای سبز، گل‌کاری، بهسازی مبادی ورودی و ایجاد آب‌نما در سعدیه و حافظیه با همکاری شهرداری منطقه 3 شیراز خبر داد و گفت: در تخت جمشید هم درختکاری را مدنظر داریم و علاوه بر آن، یک سری فضای سبز پرتابل با استفاده از گلدان‌های شمعدانی، شب‌بو و گل‌های تزئینی، به همراه نیمکت در برخی مسیرها جهت نشستن مردم ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی فارس در بیشابور، تنگه چوگان، قلعه دختر فیروزآباد، شهر گور و آتشکده هم اقداماتی در دست انجام است و برای عید نوروز بهسازی در این اماکن انجام خواهد شد.

ثابت اقلیدی همچنین از برگزاری مراسم و برنامه‌هایی ویژه ایام نوروز و ماه رمضان در اماکن تاریخی خبر داد و گفت: مراسم تحویل سال در حافظیه و تخت جمشید برگزار خواهد شد و با توجه به همزمانی ماه رمضان و سال نو، یک سری ویژه‌برنامه‌ها را با همکاری دستگاه‌های دیگر و با به‌کارگیری گروه‌های فاخر فرهنگی و قرآنی خواهیم داشت و مراسم شب قدر و ضیافت‌های سحری و افطاری هم در دستور کار است.

وی در خصوص نحوه بلیت‌فروشی این اماکن نیز بیان کرد: بلیت‌فروشی از طریق وبسایت وزارتخانه و پرتال‌هایی که از وزارتخانه سرویس می‌گیرند انجام می‌شود. در خود اماکن هم با هماهنگی دفتر فناوری اطلاعات، تجهیزات بلیت‌فروشی ارتقا خواهد یافت تا مردم به سهولت در این زمینه اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha