آموزش مسائل دینی به کودکان نباید با خشونت همراه باشد
کد خبر: 4204462
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
تربیت دینی کودکان/ 4

آموزش مسائل دینی به کودکان نباید با خشونت همراه باشد

مدیر مرکز جامعه‌القرآن‌الکریم و أهل‌البیت(ع) خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کودکان امروز خشونت و دستوری بودن در کارها را قبول ندارند، گفت: با کودکان نسل جدید باید با بهترین شیوه‌ها ارتباط برقرار کرد و از طریق تقویت رفتارهای مثبت و روش درست تربیتی آموزش‌ها را انجام داد، درواقع نباید به آنها امر‌ و نهی کنیم، چراکه تأکید بر بعضی رفتارها به‌صورت دستوری تأثیری ندارد.

بتول رضائی، مدیر مرکز جامعة القران الکریم و أهل البیت (ع) خراسان جنوبیبتول رضائی، مدیر مرکز جامعه‌القرآن‌الکریم و أهل‌البیت(ع) خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مسائل تربیت دینی کودکان، به عمل رفتاری و گفتاری والدین و به شرایط مختلف همچون شادی، غم و... در منزل برمی‌گردد، گفت: مادر نقش بسیار مؤثری در طول زندگی، از بدو تشکیل نطفه تا تولد و ادامه رشد کودک دارد تا حدی که ۸۰ درصد عامل انتقال مسائل تربیتی، دینی، اجتماعی و تثبیت آن در طول رشد کودک است.

وی با بیان اینکه حضور فرزند در کنار خانواده در مراسم مختلف مذهبی و فرهنگی در رشد تربیتی تأثیر بسزایی دارد، افزود: نوع نگاه کودک نسبت به برخوردهای اجتماعی، دینی و قرآنی باید به‌گونه‌ای تقویت شود که با سرمشق قراردادن آیات قرآن کریم و احادیث قرآنی و قصص ائمه(ع) رفتارهای درست در او نهادینه و تثبیت شود.


بیشتر بخوانید:


رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بسیاری از والدین از سن رشد کودکان که تا هفت سالگی باید پادشاهی کنند، برداشت نادرستی دارند، افزود: والدین هنگامی که کودکان خود را رها می‌گذارند و پس از شکل گرفتن نقش آنها می‌خواهند آنها را به یکباره مسلمان، دیندار، قانونمند به مسائل دینی و مذهبی کنند سخت در اشتباه‌اند، چراکه کودک با آن نقش و شخصیت خو گرفته است و امکان اینکه بخواهند او را یک دفعه وارد راه دیگری کنند، امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: والدین و مربیان باید از سن خردسالی مطالب قابل هضم را به شیوه کودکانه از طریق رفتار و عمل در محیط خانوادگی یا مراکز آموزشی انتقال دهند تا الگوبرداری درستی انجام شود.

رضائی با بیان اینکه کودکان امروز خشونت و دستوری بودن در کارها را قبول ندارند و از بیان چیزی که دوست ندارند دوری می‌کنند، گفت: با کودکان نسل جدید باید با بهترین شیوه‌ها ارتباط برقرار کرد و از طریق تقویت رفتارهای مثبت و روش درست تربیتی آموزش‌ها را انجام داد، درواقع نباید به آنها امر‌ و نهی کنیم، چراکه تأکید بر بعضی رفتارها به صورت دستوری تأثیری ندارد.

مدیر مرکز جامعه‌القرآن‌الکریم و أهل‌البیت(ع) خراسان‌جنوبی گفت: در آموزش مسائل دینی به کودکان نباید راه‌های سخت و ترسناک را بیان کرد بلکه باید مطالب را شیرین، جذاب و پرتنوع و عمل به آن را راحت نشان دهیم که با آرامش کامل و بهترین دین الهی را دوست داشته و بهترین دوستشان را خدا بدانند.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه راه اصلی نهادینه شدن مسائل دینی، مذهبی و فرهنگی فقط از روی گفتار و عملکرد والدین شکل می‌گیرد، اظهار کرد: ترس از دین و ترساندن کودکان در زمان‌های سخت و خطاهای او بدترین راه و روش است که در سن بلوغ اثرات مخرب آن خود را نشان خواهد داد.

وی در خصوص یکی از روش‌های مفید و اثربخش گفت: والدین باید در زمان‌های کوتاه، کودکان را در اجتماعات فرهنگی و مذهبی همراهی کنند و در این مسیر هنگام برگشت تفریحاتی سالم همراه بازی برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام
captcha