ثبت ملی دو پرونده میراث ناملموس ماه رمضان در فارس
کد خبر: 4205095
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵

ثبت ملی دو پرونده میراث ناملموس ماه رمضان در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از ثبت ملی دو پرونده از میراث ناملموس این استان با موضوع آیین ماه مبارک رمضان خبر داد.

آیین ماه رمضان، فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی فارس امروز، 22 اسفندماه با بیان اینکه آیین رمضونی و الغوثی از رسوم مردم فارس در ماه مبارک رمضان است، گفت: تاکنون پیش از 135 پرونده میراث ناملموس فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است که تنها در اسفندماه جاری 20 پرونده در شورای ثبت آثار ملی جای گرفت.

وی با تصریح اینکه هریک از این پرونده‌ها به آداب رسوم و آیین سنتی خاصی در شهرستان‌های فارس می‌پردازد، افزود: دو پرونده مراسم الغوثی شهرستان گرش و رسم رمضونی شهر لطیفی در شهرستان لار جزء پرونده‌های است که امسال در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

رسم رمضونی علاوه بر شهر لطیفی در شهرستان‌های دیگر نیز با تغییراتی انجام می‌شود به‌طوری‌که اول ماه رمضان از خانه داماد که تازه عقد کرده تعدادی ظروف از جنس چوب درخت خرما که به زبان محلی به آن سپ می‌گویند خوراک‌های متعددی شامل حلواهای محلی، مهوه. مسقطی لاری انواع ژله برنج مرغ نان رگاگ نان شول شولی همچنین انواع لباس و جواهرات تدارک دیده می‌شود و به خانه عروس می‌برند البته این رسم در شیراز به اسم والون شناخته می‌شود.

رسم الغوثی در گراش در شب‌های احیا در ماه رمضان برگزار می‌شود. در هنگام خواندن دعای جوشن کبیر تسبیح را در ظرف آب می‌گردانند و هم‌زمان الغوث الغوث می‌گویند البته این رسم توسط یکی از معتمدین و سالخوردگان انجام می‌شود. آب متبرک بعد از اتمام دعا برای نوشیدن به افراد حاضر در مراسم دعا داده می‌شود مردم برای دعا خواندن به صورت حلقه ای دور هم می‌نشینند و هر کدام از اهالی دعا را قرائت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha