حرم مطهر رضوی از جمله علایق نقاش افغانستانی در آثارش است
کد خبر: 4205471
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

حرم مطهر رضوی از جمله علایق نقاش افغانستانی در آثارش است

اسما نجفی، متولد ایران و دارای پدر و مادر افغانستانی است و در نمایشگاه قرآن و در یکی از غرفه‌های زیرمجموعه خانه هنر مهاجران با آوردن کارهای نقاشی خود شرکت کرده و حرم مطهر رضوی از جمله علایقش برای نقاشی است.

نقاشان افغانستانیدر آغازین ساعات دومین روز نمایشگاه قرآن هستیم و در یکی از غرفه‌ها که کار خود را آغاز کرده است هنرمندی را می‌بینم که در حال نقاشی است. اگرچه در این غرفه هنری و تزیین شده به انواع قاب‌های زیبای نقاشی از رنگ روغن و سیاه قلم که هر یک می‌تواند دقایقی ذهن را با خود به دنیای معنا برد، زیبایی بسیار است، اما یکی از تابلوها که در مرکز غرفه واقع شده و گویی نقاشان در انتخاب مکان آن، وسواس بسیاری به خرج داده‌اند، توجه بیشتری از مخاطب را جلب و مرا ترغیب به آشنایی و گفت‌وگو با هنرمند این اثر می‌کند.

به سراغ هنرمند در حال نقاشی می‌روم، او خود را اسما نجفی و متولد ایران معرفی می‌کند که دارای پدر و مادر افغانستانی است و در نمایشگاه قرآن و در یکی از غرفه‌های زیرمجموعه خانه هنر مهاجران با آوردن کارهای نقاشی خود شرکت کرده است. حرفه اصلی او نقاشی رنگ روغن است و در این عرصه 12 سال سابقه فعالیت دارد.

نجفی که از کودکی علاقه به نقاشی را در خود یافته است، در دوران نوجوانی وارد عرصه آموزش می‌شود و پس از طی دوره‌های آموزشی اکنون 12 سال است که به صورت حرفه‌ای در عرصه نقاشی فعالیت می‌کند، او همچنین در زمینه آموزش به هنرجویان نیز فعال بوده و هنرجویان بسیاری داشته است که اکنون در حال فعالیت هستند.

این نقاش درباره چگونگی انتخاب موضوعات نقاشی بیان می‌کند: بیشتر به کارهای مستند علاقه دارم، به همین دلیل یک نمایشگاه مربوط به آثار افغانستان برگزار کردم که در آن 50 اثر با موضوعاتی چون زنان افغانستان، بازار افغانستان و ... به نمایش درآمد. در موضوع زنان افغانستان به چهره‌های اصیل، پوشش و لباس و مضامینی چون خشونت توجه کردم، اما در آثار جدید در صدد به تصویر کشیدن امید و نور در این موضوعات هستم.

او که به گفته خود در بخشی از آثار، علاقه مخاطب را نیز در نظر دارد، استقبال از آثار خود را عالی می‌داند، در حالی‌که فروش آثار چندان رضایت‌بخش نیست، علاقه به آموزش در بازدیدکنندگان موجب شده تا اقتصاد این هنرمند از مسیر آموزش تأمین شود.

نجفی می‌گوید: در آثار مستند، به‌ویژه آثاری که مستند به خشونت علیه زنان است، غم‌انگیز بودن اثر، دلیل مهمی بر عدم ‌رغبت خرید در مخاطب است.

وی که به عنوان یک هنرمند بین‌المللی در این نمایشگاه حضور یافته است، در معرفی خانه هنر مهاجران بیان می‌کند: خانه هنر مهاجران که به تازگی و از سوی اداره اتباع راه‌اندازی شده و قرار است مهاجران از کشورهای مختلف همچون عراق، پاکستان، افغانستان و ... در مناسبت‌هایی از سال همچون روز پناهنده در این مجموعه همکاری کنند. علاوه بر آن ارائه آموزش‌هایی از سوی هنرمندان از جمله برنامه‌های آتی خانه هنر مهاجرین است.

نجفی ادامه می‌دهد: ایجاد نمایشگاه هنر دائمی در خانه هنر مهاجرین و اعطای کارت عضویت به هنرمندان مهاجر از دیگر برنامه‌های پیش روی این نهاد تازه تأسیس است. 

از او درباره آثاری که به این نمایشگاه آورده می‌پرسم و او به تابلوی گنبد امام رضا(ع) که در مرکز غرفه درخشندگی خاصی دارد، اشاره و بیان می‌کند: این اثری مستند و از جمله آثار مورد علاقه‌ام در این غرفه است که به مانند تمام آثاری که در این نمایشگاه آوردم مضمون دینی و مذهبی دارد. در تابلوی دیگر ضریح حرم مطهر رضوی و حالت فردی که در حال راز و نیاز است، به تصویر کشیده شده است. تصاویر مدینه و بین‌الحرمین از دیگر آثار او در این غرفه هستند.

انتهای پیام
captcha