اعلام برنامه‌های ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ماه رمضان و ایام نوروز
کد خبر: 4205828
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

اعلام برنامه‌های ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ماه رمضان و ایام نوروز

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی برنامه‌های ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در نشست خبری گزارش اهم برنامه‌های اجرایی  سال 1402 ستاد اقامه نماز و برنامه‌های پیش رو در ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 که در محل این ستاد برگزار شد اظهار کرد: هنگامی‌که معنویت در جامعه به یک گفتمان تبدیل شود، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال دارد، به عنوان مثال در یک تحقیق این نتیجه حاصل شده که نمازخانه‌های بین‌راهی باکیفیت در مسیر جاده‌ها، حداقل 15 درصد در کاهش حوادث رانندگی اثرگذار است، همچنین گزارش‌هایی که حکایت از کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی پس از ماه رمضان دارند.

وی با اشاره به آیه 45 سوره عنکبوت «... إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ... نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‌دارد» بیان کرد: اگر نماز، نماز واقعی باشد، موجب پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌ها می‌شود و انسان را به هنجارها دعوت می‌کند. ماه رمضان فرصتی است تا آدمی به همان اندازه که از ظرفیت بیرونی خود استفاده می‌کند، بتواند از سرمایه درونی نیز بهره‌‎ ببرد. در واقع خدمت ماه رمضان،  ایجاد فرصت و تلنگری برای دعوت به استفاده از سرمایه درونی است که انسان‌ها کمتر از آن استفاده می‌کنند و حاصل رشد این سرمایه درونی، دریافت معنویت، کرامات انسانی، بازگشت به خویشتن اصیل و آگاهی از پیامبر باطنی آدمی (عقل) است.

سبحانی‌نیا بر لزوم وجود سه ویژگی در مبلغان دینی تأکید و بیان کرد: ویژگی نخست داشتن دانش لازم و کاربردی به تناسب گروه‌های سنی مخاطب است، ویژگی دوم بینش به معنای استفاده بهینه از سرمایه است، چنانکه در سخن امام علی (ع) در این باره آمده است: «سربازان من، بصیرت و بینششان بر شمشیرشان سوار است». ویژگی سوم مهارت است، اینکه یک مبلغ گفتمان دینی خود را چگونه بسته‌بندی می‌کند و اینکه جذاب است یا کسل‌کننده و آنکه آیا می‌تواند انس ایجاد کند، بسیار اهمیت دارد. اگر بخواهیم دین در دل انسان‌ها جان بگیرد و آن‌ها را به هنجارها هدایت‌ کند، باید دانش، بینش و مهارت کافی در مبلغان دین وجود داشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی تصریح کرد: در این راستا ستاد اقامه نماز استان با مورد توجه قرار دادن این سه عنصر و در اولویت قرار دادن دو گروه دانش‌‎آموزان و پدران و مادران تلاش کرده برگزاری بیش از 18 هزار گفتمان برای دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش به صورت پرسش و پاسخ و اعزام اساتید خبره، برگزاری گفتمان ویژه اولیا و شرکت بیش از 6300 نفر از اولیا را در زمره مهم‌ترین اقدامات قرار دهد.

وی با اشاره به فاصله و شکاف میان نسل دیروز و امروز ادامه داد: شیوه‌های آشنایی نسل دیروز با دین ممکن است امروز کارایی نداشته باشد. در برخی خانواده هنوز شیوه مقایسه غلط، سرزنش، اصرار، تأکید و ... به چشم می‌خورد و بر همین اساس برای حدود 5000 نفر از پرسنل ادارات، نشست‌های ویژه با موضوع شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز و شیوه مدیریت دینی در خانواده را ارائه کرده‌ایم.

100 استاد فعال در مرکز تخصصی نماز ستاد اقامه نماز

سبحانی‌نیا افزود: در مرکز تخصصی نماز ستاد اقامه نماز استان که حدود پنج سال است دایر شده، هر ساله از میان طلبه‌های جوان، خوش‌فکر و علاقه‌مند پس از طی مراحل مصاحبه تعدادی را انتخاب می‌کنیم و آموزش‌های لازم را برای‌شان تدارک می‌‎بینیم و پس از طی مراحل آموزشی، در قالب گروه‌های متعلق به کودک، نوجوان، جوان و پژوهش تقسیم می‌شوند. تاکنون بیش از 250 استاد در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند و اکنون حدود 100 استاد فعال در این مرکز داریم. در دوره جدیدی که امسال برگزار شد، 72 تن از طلبه‌های خانم و آقا شرکت کردند و حدود 150 استاد در برگزاری این دوره‌ها و آموزش تخصصی تربیت مربیان ما را یاری می‌کنند. هر دوره 50 جلسه را شامل می‌شود و حدود 50 درصد اساتید از قم حضور می‌یابند.

وی از برگزاری دوره‌های ویژه معلمان و مربیان خبر داد و گفت: حدود 8000 نفر از معلمان، مربیان و روحانیونی که در آموزش و پرورش فعالیت دارند، از جمله مخاطبان ما در برگزاری این دوره‌ها بوده‌اند. از جمله مواردی که برای آن تلاش کردیم، ایجاد فضای گفتمان دینی در خانواده‌هاست، چنانکه حدود 10 برنامه فرهنگی با رادیو ملی زیارت در این راستا برگزار کردیم، بدین ترتیب که محتوا توسط ستاد تهیه و تولید و پخش آن توسط رادیو زیارت انجام می‌شد و حدود 200 هزار نفر در مسابقات این برنامه شرکت کردند.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با اشاره به وجود سه نیروی قراردادی و دو نیروی سرباز در استان افزود: در هیچ یک از شهرستان‌ها کارمند نداریم، به همین دلیل دوستان فعال فرهنگی در سازمان تبلیغات، روحانیون جهاد و امور مساجد با قبول مسئولیت به این ستاد کمک‌رسان هستند و هم‌اکنون حدود 25 رابط شهرستانی داریم که هر فصل یک دوره آموزشی نیز برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: بر اساس آیین‌نامه مصوب ترویج و توسعه فرهنگ نماز در برش استانی، سال گذشته حدود 50 توافقنامه کشوری به دست ما رسید که در استان به 100 مورد در سطح ادارات کل و شهرستان‌ها رسید. طبق آن ادارات موظف هستند تمام فعالیت‌هایی که در این توافقنامه‌ها آمده را در سامانه کشوری سجاده ثبت و مستندات را در آنجا پیوست کنند و پس از بررسی فعالیت‌ها منتخبان در جشنواره شهید رجایی تقدیر خواهند شد و گزارش آن را به تهران ارسال می‌کنیم تا در اجلاس سراسری نماز از ایشان تقدیر شود.

سبحانی‌نیا درباره برنامه‌های پیش رو در سال نو اظهار کرد: طبق آخرین اصلاحیه آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز 1402 مصوب هیئت دولت و به تمامی سازمان‌ها ابلاغ شد، علاوه بر آن تاکنون بیش از 30 توافقنامه کشوری برای سال 1403 به دست ما رسیده است.

وی به مسابقات فرهنگی استانی اشاره و بیان کرد: نخست برگزاری مسابقه نسیم باران با موضوع معارف نماز است که با همکاری رادیو زیارت و دستگاه‌های فرهنگی استان در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در مسابقه فایل صوتی مسابقه را از طریق رادیو زیارت در ساعت های ۱۲ تا ۱۲:۴۰ دقیقه ظهر هر روز به صورت زنده و ۱۹ تا ۱۹:۴۰ دقیقه عصر هر روز پخش می‌شود دریافت کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند جواب سؤال پیامکی را با ارسال نام و نام خانوادگی، نام شهرستان، گزینه صحیح و پیام نماز روزانه تا ساعت ۲۴ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۸۸۸۸ ارسال کنند که روزانه به دو نفر از برندگان به قید قرعه هدیه نقدی اهدا خواهد شد و نتایج مسابقه همزمان با عید سعید فطر در سایت ستاد اقامه نماز کشور منتشر خواهد شد.

برگزاری مسابقه چهل چراغ

سبحانی‌نیا ادامه داد: به‌مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی و همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآنی، ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با همکاری چند نهاد فرهنگی استان مسابقه چهل چراغ را با موضوع حفظ چهل حدیث از معصومین(ع) برگزار می‌کند و علاقه‌مندان می توانند با حفظ بیست حدیث در این مسابقه شرکت کنند و از جوایز نقدی این مسابقه بهره‌مند شوند. منبع مسابقه کتاب چهل حدیث از معصومین(ع) از طریق پیام‌رسان ایتا به آدرس @namaz_khorasan_razavi قابل دریافت است.

وی گفت: زمان برگزاری مسابقه ۲۱ اسفند تا ۳۱ فروردین است که شرکت‌کنندگان پس از آمادگی با ارسال پیامک نام و نام خانوادگی، نام شهرستان و نام مسابقه ( چهل چراغ ) به سرشماره ۱۰۰۰۰۱۷ می‌توانند در قرعه‌کشی این مسابقه شرکت کنند، ضمناً کسانی که چهل حدیث را کامل حفظ کنند از جوایز ویژه برخوردار خواهند شد. اسامی برگزیدگان ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ از طریق پیام رسان در ایتا به آدرس @namaz_khorasan_razavi و در پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد اقامه نماز کشور  www.namaz.ir اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha