ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز در دو سال آینده
کد خبر: 4206616
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
ایزدی خبر داد:

ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز در دو سال آینده

مدیرکل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی کشور، از تلاش برای ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز طی دو سال آینده خبر داد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگیبه گزارش ایکنا از فارس، علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی کشور امروز، 2 فروردین‌ماه در حاشیه بازدید از مجموعه زندیه شیراز، در خصوص ثبت جهانی این مجموعه و بافت تاریخی شیراز گفت: اخیرا در سفر دوم ریاست جمهوری به شیراز، این موضوع مطرح شد و بلافاصله هم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طی نشستی که با مجموعه دست‌اندرکاران و متولیان این حوزه صورت گرفت، دستور کار مشخص تصویب شد تا برای ساماندهی، رفع موانع به لحاظ بصری و مجموعه فعالیت‌هایی که مانع از ثبت جهانی شده است، اقدام شود.

ایزدی با بیان اینکه طی تعاملاتی که با استانداری و مجموعه اداره‌کل میراث استان و شهرداری وجود دارد، آنچه که باید اتفاق بیفتد، رقم خورده است، گفت: امید است هر چه زودتر مشاوره‌ای برای طرح ساماندهی با هدف ثبت جهانی داشته باشیم.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: بر اساس دستور قائم مقام وزارت خانه، این موضوع در دستور کار است و پروسه زمانی هفت تا هشت ماهه خواهد داشت، اما طی دو سال آینده این مجموعه می‌تواند در اولویت ثبت قرار گیرد، چرا که این موضوع به بافت تاریخی شیراز هم کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه تعداد و کثرت آثار، دلیلی بر بی تفاوت بودن مسئولان نیست، گفت:این در حالی است که طی سال گذشته، وزارت میراث بارها در خصوص نبود اعتبارات گلایه کرده بود، اما آثار ما جهانی و آن دسته که ثبت ملی هستند، اعتباراتشان ملی تعیین شده است و توضیح اعتبارات بر اساس یک چارچوب بوده که اولویت با خود مجموعه است.

ایزدی خصوص افزایش قیمت بلیت نیز اظهار کرد: متاسفانه در گذشته بهای بسیار اندکی برای بازدید از مکانی چون تخت جمشید پرداخت می‌شد که به اعتقاد بنده، توهین به چنین اماکن فاخری بود و افزایش نرخ، منطقی می‌باشد.

وی گفت: هزینه فرهنگ در سبد خانوار هزینه ناچیزی است و ما نگاهی جدی به موضوع درآمدزایی خواهیم داشت. البته این را قبول داریم که افزایش بهای بلیت، یک شبه صورت گرفت اما پروسه‌ای طولانی برای تحقق آن از سوی وزیر میراث فرهنگی صورت گرفته بود و معتقدیم این هزینه باید برای توریست و تورهای گردشگری، بیشتر هم باشد.

انتهای پیام
captcha