اقتصادی که به کار می‌گیریم باید مقوم مسئله زیارت باشد
کد خبر: 4211183
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱

اقتصادی که به کار می‌گیریم باید مقوم مسئله زیارت باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: ما نوعی از اقتصاد زیارت را می‌خواهیم که مقوم زیارت باشد و زیارت متعالی را به ارمغان بیاورد که اثری در زندگی فرد بگذارد.   

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی مصطفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در نشست ششم از سلسله نشست‌های هم‌انديشی « زیارت اثربخش و علوم انسانی» با عنوان «نقش اقتصاد زیارت در تحقق زیارت متعالی» که به همت پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی و با همکاری معاونت زیارت و گردشگری شهرداری مشهد امروز ۳۰ فروردین‌ماه در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی برگزار شد به یک تجربه جهانی در حوزه زیارت اشاره و اظهار کرد: مالزی کشوری توریست‌خیز است، اما لزوماً بر روی آن تمرکز نکرده و آنچه برای خود هدف قرار داده است اینکه‌ خواسته‌ها مانند غذای حلال، سبک زندگی جهان اسلام و... باشد و در نتیجه چیزی حدود 6 تا 8 تریلیون دلار گردش مالی دارد و هنگامی‌که این موضوع را طراحی کرد مؤلفه اصلی مسئله حلال و طیب بودن بوده است. 
 
وی بیان کرد: مالزی می‌توانست بدون برند حلال از تمامی کشورها توریست جذب کند و آورده مالی داشته باشد، اما چرا برچسب حلال را ایجاد کرد، زیرا تعمد داشت و می خواست در بازار کشورهای اسلامی برند حلال را برجسته کند، بنابراین ما نیز اگر می‌خواهیم در فضای اقتصاد زیارت کار کنیم باید توجه داشته باشیم اقتصادی که به کار می‌گیریم یا پیوست زیارت، مقوم مسئله زیارت باشد، نه آنکه استفاده کننده از زیارت باشد، چنانکه گاه زیارت را برای تأمین مالی به کار می‌گیریم، اما گاه اقتصاد کمک‌کننده به زیارت و تعالی‌بخش زیارت است و از این جهت به نظر می‌‎رسد تجربه کشورهایی که این گونه تحلیل می‌کنند برای ما مفید خواهد بود، بدین‌ترتیب ما نوعی از اقتصاد زیارت را می‌خواهیم که مقوم زیارت باشد و زیارت متعالی را به ارمغان بیاورد که اثری در زندگی فرد بگذارد.   
 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: باید اقتصادی را پی بگیریم که لزوماً مشابه اقتصاد دیگر شهرهای توریستی نیست و آن اقتصادی باشد که مقوم زیارت و اقتصادی است که مقوم سلامت معنوی و سلامت دنیوی فرد باشد. به سلامت دنیوی بعضاً از راه اقتصاد فرهنگ می‌رسیم و سؤالی که پیش می‌آید این است که مشهد چه جایگاهی در اقتصاد علم در کشورها دارد، یعنی اقتصاد علم است که می‌تواند مقوم فرهنگ و معنویت فرد باشد، بنابراین برای تقویت زیارت متعالی در مشهد باید گردش مالی علم در مشهد افزون شود. اما قوت اقتصاد نشر و کتابخوانی به چه میزان است؟ علم اقتصاد می‌تواند علاوه بر کمک به اقتصاد به نشر معنویت نیز کمک کند که متأسفانه این شکل از نگاه به اقتصاد را مورد توجه قرار ندادیم.
 
وی گفت: به نظر می‌رسد در جایی اقتصاد فرهنگی را کم داریم و وقتی به اقتصاد زیارت پرداختیم به اقتصاد هتل‌ها و بازارها بپردازیم، در حالی‌که هر هتل و هر بازاری مناسب مشهد نیست و ما هر تقویت بازاری را برای مشهد نمی‌پسندیم، بلکه آن بازاری را که در جهت تقویت معنویت و زیارت متعالی باشد باید مورد توجه قرار دهیم.
انتهای پیام
captcha