کد خبر: 4231154
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲

قرآن‌آموزی در مدارس استثنایی؛ هدفی فراتر از آموزش

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان گفت: توسعه فرهنگ و نشر ارزش‌های قرآنی در تربیت نسل‌های آینده ضرورتی اجتناب ناپذیر و تجلی‌بخش تعلیم و تربیت متعالی است لذا قرآن‌آموزی در مدارس استثنایی به عنوان هدفی فراتر از آموزش در اولویت قرار گرفته است.

طالب محمدی، رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان

طالب محمدی، رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، با اشاره به اینکه جایگاه مبانی و تربیت دینی در ساختار نظام آموزش‌و‌پرورش از موضوعات مهم جامعه است، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام آموزشی کشور تولید و عرضه‌ محتوای آموزشی دینی و قرآن و برنامه‌ریزی برای انتقال صحیح محتوای یادشده به دانش‌آموزان است.

وی به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی - هنری در حفظ، تقویت، ارتقای سلامت روحی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و تأثیر این فعالیت‌ها بر ارتقای سطح مهارت‌های زندگی و پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت اجتناب ناپذیر اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از استعدادها و توانمندی‌های بالایی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند که در صورت خودباروری شکوفا خواهد شد.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی در هر یک از دوره‌های تحصیلی اهداف خاصی متناسب با سن و سال دانش‌آموزان دراین برنامه‌ها در نظر گرفته شده است، تزکیه و تعلیم همزاد و مکمل هم هستند و رویکرد آموزش‌وپرورش نیز همواره در این مسیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد انس و پیوند كودكان و دانش‌آموزان با قرآن كریم می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری كند، ادامه داد: اولیای دانش‌آموزان می‌توانند با ارتباط منسجم و پیوند عمیق با اولیا مدرسه در این امر خطیر نقش مهمی داشته باشند.

اجرای طرح «سودای بندگی» برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

محمدی از اجرای طرح «سودای بندگی» (آموزش عملی وضو و نماز) برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دوره ابتدایی گفت: 935 دانش آموز دوره ابتدایی استثنایی استان در سال تحصیلی 1403-1402 در طرح معنوی «سودای بندگی» به منظور آموزش عملی وضو و نماز شرکت کردند.

وی با مهم دانستن توجه به امر نماز و گسترش فرهنگ آن در مدارس افزود: در راستای تبیین و نهادینه کردن فرهنگ انسان‌ساز نماز طرح «سودای بندگی» در مدارس استثنایی دوره ابتدایی برای دانش‌آموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه استان برگزار شد.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان گفت: به منظور پیشگیری از بروز آسیب‌های تربیتی در آموزش آداب نماز باید تفاوت ظرفیت‌ها، استعدادها، نیازها و خواسته‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه متناسب با محدودیت آنان مورد توجه قرارگیرد.

وی با اشاره به اینکه همه اعمال انسان بر اساس نماز به عنوان نخستین ستون دین محاسبه می‌شود، افزود: اگر در تعلیم وتربیت، پرورش و تهذیب برای دانش‌آموزان صورت نگیرد، در بخش آموزش به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

گسترش فعالیت‌های دینی و قرآنی؛ سرلوحه فعالیت‌های پرورشی 

محمدی با تأکید بر تأثیرگذاری این فرضیه الهی در رشد، تعالی فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: ترویج و گسترش فعالیت‌های دینی و قرآنی سرلوحه فعالیت‌های پرورشی آموزش‌و‌پرورش با نیازهای ویژه است.

وی به برگزاری جشن تکلیف، اطاعت وعبادت دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی اشاره کرد و یادآور شد: جشن‌ تکلیف دانش‌آموزی می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت دینی و اعتقادی دانش‌آموزان نقش مهمی را ایفا کند براین اساس نهادینه کردن معارف و مفاهیم اخلاقی تربیتی بین دانش‌آموزان از برنامه‌های اولویت‌دار ماست.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان تقویت فرهنگ قرآنی و دینداری را مهم دانست و اظهار کرد: برگزاری این برنامه‌ها گام مهمی در راستای تحقق ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین است. دانش آموزان با خدای خود عهد می‌بندند که پیرو دستورات قرآن باشند و با انجام امور دینی راه سعادت واقعی خود را تضمین کنند.

محمدی با برشمردن نماز به عنوان یکی از نهادهای تربیتی دینی که جلوه‌ تمام نمای مظاهر دینداری و معنویت است، افزود: آموزش نماز و اعمال دینی به دانش‌آموزان آثار تربیتی، اخلاقی و عاطفی عمیقی بر شخصیت آنان می‌گذارد.

برگزاری جشن قرآن‌آموزی در مدارس ابتدایی استثنایی 

وی یادآور شد: با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد خاطره‌ای ماندگار برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پایه اول ابتدایی جشن آغاز رسمی قرآن‌آموزی در مدارس ابتدایی با نیازهای ویژه استان برگزار شد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان، هدف از برگزاری جشن قرآن را ایجاد خاطره قرآنی خوب و زیبا از آموزش قرآن کریم برای دانش‌آموزان دانست و گفت: آموزش قرآن به دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی وشنوایی، معلول جسمی حرکتی واتیسم از پایه اول ابتدایی در راستای تقویت ایمان و اعتقاد به این کتاب آسمانی، تمسک به تعالیم آن و همچنین تعمیم فهم و درک آن آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: برای دانش‌آموزان دارای نیاز ویژه ذهنی هر روز قبل از آغاز برنامه روزانه مفاهیم قرآنی توسط معلم کلاس با توجه به شرایط ویژه دانش‌آموزان آموزش و از پایه دوم به صورت رسمی آموزش قرآن به آنان آغاز می‌شود.

محمدی افزود: با توجه به اهمیت دوران کودکی و ضمن توجه به حساسیت‌های موجود در راستای تأمین و برآورده کردن نیاز‌های گسترده فردی، اجتماعی، روانی، بهداشتی و امنیتی کودکان با آموزش آموزه‌های مذهبی و تربیتی می‌توان در راستای ارتقای رشد و تکامل دینی آنان گام‌های مؤثری برداشت.

وی همراهی و همکاری اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در برنامه‌های تربیتی و قرآنی را ضروری دانست و گفت: همراهی اولیای دانش‌آموزان با معلمان باعث می‌شود تا اثربخشی تعلیم و تربیت بیشتر و خاطره‌ای ماندگار در ذهن دانش‌آموزان ثبت شود.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه سند تحول بنیادین بر اساس آموزه‌های قرآنی طراحی شده است، گفت: تزکیه پایه تعلیم است و رویکرد آموزش‌و‌پرورش نیز همواره در این مسیرمی‌باشد.

انتهای پیام
captcha