لزوم تاسی به سیره اخلاقی امام حسین(ع) در جامعه
کد خبر: 1311459
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
حجت‌الاسلام حقیقی‌پور عنوان کرد:

لزوم تاسی به سیره اخلاقی امام حسین(ع) در جامعه

گروه حوزه‌های علمیه: محور اخلاق انسانی کرامت است، پس باید با نظر به سیره اخلاقی امام حسین (ع)، اخلاقیاتی را که با غرایز و خودگرایی تضاد دارد از خود دور کنیم و تا انسان خودش را و نفسش را زیر پا نگذارد، نمی تواند صاحب آن کمالات شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، معاونت پژوهش مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) با توجه به رسالت خود در زمینه آموزش سیره عملی حضرت امام حسین (ع) و آشنایی طلاب با مهارت‌های زندگی بر اساس سبک زندگی حسینی اقدام به برگزاری «سلسله نشست‌های پیام‌های عاشورا» کرده است.



بنا بر این گزارش، این نشست‌ها با هدف آموزش سیره عملی حضرت امام حسین (ع) وارتقاء سطح آگاهی و بینش طلاب در باب وظایف خود در زندگی، و تقویت و تعالی فرهنگ و باورهای دینی در خواهران طلبه، از سه شنبه، 14 آبان‌ماه، ساعت 7:15 صبح در محل سالن اجتماعات مدرسه برگزار می‌شود.



لازم به ذکر است، موضوع نشست اول همزمان با دهه اول محرم الحرام، «سبک زندگی حسینی» و با محوریت اخلاق فردی امام حسین(ع) و بررسی سیره ایشان بود.



حجت‌الاسلام والمسلمین حقیقی‌پور در این جلسه گفت: حوزه‌های علمیه باید به کانون و الگویی برای عزاداری امام حسین (ع) تبدیل شوند.



وی در ادامه اظهار کرد: باید همه اقشار برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این عزاداری‌ها برنامه‌ریزی کنند، به طوری که در این ایام هر کس بر ما وارد می‌شود شاهد این حزن و اندوه باشد.



این مدرس حوزه با اشاره به فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) عنوان کرد: اخلاق نیکو با اخلاق کریمانه که حضرت رسول به آن اشاره کردند تفاوت اساسی دارد، چنانکه بزرگی با بزرگواری فرق دارد. بزرگی یعنی همت و اراده قوی، که در خدمت خود انسان و هواهای نفسانی او باشد، که در نهایت خود پرستی و نفسانیت به بار می‌آورد. اما در بزرگواری و کرامت، خود محوری معنا ندارد و هرچه هست خداپرستی و حق‌محوری است.



وی در این جلسه خطاب به حاضران توصیه کرد: از آنجا که اخلاق نیکو به خودی خود ارزش ذاتی ندارد و محور اخلاق انسانی کرامت است، پس باید با نظر به سیره اخلاقی امام حسین (ع)، اخلاقیاتی را که با غرایز و خودگرایی تضاد دارد از خود دور کنیم و تا انسان خودش را و نفسش را زیر پا نگذارد، نمی تواند صاحب آن کمالات شود.



لازم به ذکر است، که دوره اول این نشست‌ها که با پرسش و پاسخ و ذکر مصیبت نیز همراه است، تا روز عاشورا همه روزه ادامه دارد.

captcha