حوزه‌های علمیه در پژوهش‌های قرآنی پیشگام باشند
کد خبر: 1447075
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
حجت‌الاسلام قهرمانی:

حوزه‌های علمیه در پژوهش‌های قرآنی پیشگام باشند

گروه اندیشه: مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای جدی در ترویج اندیشه و معارف ناب قرآنی تبیین درست مفاهیم کلام وحی است، گفت: حوزه‌های علمیه در انجام پژوهش‌هایی با محور موضوعات قرآنی در ابعاد مختلف باید پیشگام مراکز علمی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد قهرمانی، مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، معنویت را گمشده اصلی انسان معاصر دانست و با بیان اینکه انسان امروز به شدت تشنه معنویت برخاسته از معارف کلام وحی است، اظهار کرد: قرآن کریم دستورالعمل جامع برای هدایت بشر در تمامی اعصار بوده و لازم است که بهره‌گیری از اصول پژوهشی این دستورالعمل‌ها رمزگشایی و تبیین شود.

وی با بیان اینکه تمام دستورات و احکام الهی برای سعادت و خوشبختی انسان در پرتو اندیشه‌های دینی نازل شده است، اضافه کرد: حوزه‌های علمیه به عنوان مراکز اصلی نشر و توسعه اندیشه دینی و معارف اسلامی باید در حوزه پژوهش‌های قرآنی پیشگام تمام مراکز علمی باشند.

این مسئول در تشریح ضرورت توجه به تفسیر صحیح آیات قرآنی، از روند بی‌توجهی به تفسیر آیات قرآنی از سوی مسئولان و مبلّغان دینی انتقاد کرد و افزود: مبلّغان دینی به عنوان سفیران جامعه اسلامی باید خود مفسران روشن و صیحیح آیات الهی باشند.

قهرمانی در ادامه بزرگترین رسالت حوزه‌های علمیه را ابلاغ رسالت الهی به مردم عنوان و اظهار کرد: امروزه سرلوحه تمام فعالیت‌ها در مراکز حوزوی باید کتاب وحی و آیات قرآنی باشد.

وی ادامه داد: امروزه باید همه متولیان و مسئولان حوزوی با‌ آگاهی از اهمیت بحث اخلاق و معنویت، این دو اصل را محور تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی، پژوهشی و اخلاقی قرار دهند.

مدیرکل حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی، به وجود عالمانی ربانی و فضلای برجسته دینی همچون شیخ طوسی، علامه امینی، شیخ انصاری، آیت‌الله‌العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) اشاره و بیان کرد: اگر بعد از گذشت سالیان نام این عالمان ربانی و افرادی مشابه آنان هنوز مانند خورشید بر تارک حوزه‌های علمیه می‌درخشد، به سبب زیبندگی و آراسته شدن این فضلای برجسته به مبانی اخلاق و معنویت است.

captcha