تئاتر خیابانی مریوان، بازنمایی فرهنگ سرشار از رأفت اسلامی است
کد خبر: 1457430
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
حسین طاهری:

تئاتر خیابانی مریوان، بازنمایی فرهنگ سرشار از رأفت اسلامی است

گروه هنر: با توجه به شرایط بد حاکم در منطقه و ظهور گروه‌های تکفیری همچون داعش که چهره متوحش و خشونت‌باری از اسلام ارائه می‌دهند، برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان می‌تواند نمادی از فرهنگ سراسر رأفت اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، پیش از ظهر امروز دوشنبه 14 مهر با حضور حسین طاهری؛ مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار کردستان و حجت‌الاسلام و‌المسلمین رحیم جعفری؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا با اشاره به حضور استاندار کردستان در این نشست گفت: جای بسی خوشحالی است وقتی شاهد این مسئله هستیم که یک معاون اجرایی پیگیر مسائل فرهنگی است و این چنین در زمینه برگزاری جشنواره «تئاتر مریوان» دلسوزانه پیگیر مسائل است و حتی به موازات مدیران فرهنگی به تماشای نمایش نیز می‌رود و قطعاً این پیوندی که میان حوزه‌های اجرایی کشور و حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌شود زمینه را برای اعتلا و رشد مقولاتی همچون تئاتر فراهم می‌آورد.
وی ادامه داد: حساسیت این مسئله در جایی به اوج خود می‌رسد که همگی شاهد هستیم  شرایط حاکم در منطقه جغرافیایی ما شرایط بسامانی نیست  و نوعی تفکر افراطی‌گری از سوی برخی گروه‌های تندرو که در رأس آنها داعش قرار دارند، فرهنگ توأم با رأفت و مهربانی دین اسلام را آلوده به توحش و خشونت می‌کند و لذا ضرورت پرداختن به اقدامات فرهنگی همچون تئاتر خیابانی مریوان در این فضای غبارآلود فرهنگی دوچندان می‌شود.
طاهری تصریح کرد: پرداختن به موضوعات فرهنگی و هنری منبعث از اخلاقیات و آموزه‌های دینی در قالب اجرای نمایش و به ویژه تئاتر خیابانی که در ارتباطی منسجم و مؤثرتر از سایر گونه‌های تئاتری با مخاطب عام خود است  قطعاً می‌تواند این بدعت‌های کج‌مدارانه که به اسم دین اسلام در حال اجراست را خنثی کند.
تئاتر مریوان توجه خانواده فرهنگی را به سوی تئاتر خیابانی جلب می‌کند

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان فرصتی ارزشمند را پدید می‌آورد  تا خانواده فرهنگی، توجه و اهتمام جدی به هنر نمایش به ویژه تئاتر خیابانی داشته باشند؛ مقوله‌ای که به شکلی مؤثر و هدفمند می‌تواند تأثیرات فرهنگی ژرف خود را در میان اقشار گوناگون مردم بگذارد و در حقیقت برگزاری این جشنواره، بازار بزرگ توجه خانواده فرهنگی کشور به تئاتر خیابانی است.
وی نگاه به پژوهش در زمینه تئاتر خیابانی را یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ارزیابی کرد و گفت: این بخش از جشنواره می‌تواند سرمنشأ نگاه جدی و علمی‌تر به تئاتر خیابانی باشد و در خدمت موضوعات گوناگون که جامعه امروز داخلی و خارجی مبتلا به آن است قرار گیرد.
طاهری افزود: توجه به آموزش و مطالعات تئاتر خیابانی باید از جایی آغاز شود  و این لازمه رشد این تئاتر و نهادینه شدن تأثیرات آن در  فرهنگسازی جامعه است؛ باید مقالات و کتاب‌های زیادی در امر پژوهش تئاتر خیابانی نوشته و منتشر شود  اما با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برای نخستین‌بار بحث پژوهش را مطرح کرده‌ایم لذا  محور موضوعی خاصی در مورد آن و آثار ارسالی معین نشده است.
طاهری تأکید کرد: با توجه به نگاه مساعدی که مسئولان استانی به این جشنواره دارند و خوشبختانه منابع مالی آن نیز در سطحی قابل قبول اختصاص یافته است، امیدواریم در آینده نزدیک شرایطی فراهم شود که همزمان با مریوان، سایر شهرستان‌های استان کردستان نیز درگیر این جشنواره شوند.
امیدوار به حل اختلاف میان مسئولان و هنرمندان تئاتر خیابانی هستیم

وی با اشاره به اینکه آثار انتخاب شده برای برگزاری جشنواره «تئاتر مریوان» تنها از طریق ارزیابی هیئت انتخاب و داوری آن بوده است گفت: اخیراً میان مسئولان دفتر تئاتر خیابانی و هنرمندان فعال در این عرصه اختلاف‌نظرهایی پدید آمده است که امیدواریم به زودی و با تعامل سازنده‌ای که میان آنها در حال شکل گرفتن است برطرف شود، بیشتر این اختلافات بر سر  بودجه و عدم تکافوی مالی این بخش از تئاتر کشور است؛ همانگونه که مستحضر هستید  برخلاف کشورهای دیگر که هنرمندان تئاتر خیابانی از طریق مردم و مخاطبان  ارتزاق می‌کنند، تئاتر خیابانی در ایران به دلیل آنکه گیشه ندارد، از محل بودجه‌های دولتی و سازمانی تأمین می‌شود که این مسئله مقداری اقتصاد این بخش را دچار بحران کرده است.
طاهری گفت: ما باید از ظرفیت‌های موجود در تئاتر خیابانی نهایت استفاده را ببریم، این استفاده باید جنبه کاربردی‌تری نسبت به گذشته پیدا کند و به طور مثال با تعامل و ارتباطی که با سایر سازمان‌ها و مؤسسات خدماتی برقرار می‌کنیم  از ظرفیت‌های موجود در تئاتر در جهت  فرهنگسازی اجتماعی استفاده کنیم که پرداختن به این مسئله برای ما نیز درآمدزایی در پی خواهد داشت.
وی به تفاهم‌های انجام شده مرکز هنرهای نمایشی با معاونت فرهنگی شهرداری تهران برای گسترش تئاتر خیابانی در پایتخت اشاره کرد و گفت: البته برای گسترش تئاتر خیابانی باید نگاهی فراپایتختی داشت اما در ابتدای راه هستیم و پس از تهران برنامه جامعی را نیز در استان‌‎های کشور پیاده خواهیم کرد.
این گزارش حاکی است پیش از سخنرانی حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار کردستان به ایراد سخن پرداخت و گفت: این استان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری ظرفیت بالایی دارد؛ در حوزه ادبیات و شعر سرآمد است و بزرگترین مترجمان ایرانی همچون محمد قاضی، ابراهیم یونسی  کرد هستند.
کردستان بر قله موسیقی ایران ایستاده است

زاهدی ادامه داد: در حوزه موسیقی کردستان به جرأت می‌توانم بگویم که حرف نخست را می‌زند و هیچکس نمی‌تواند منکر جایگاه ملی  کامکارها و عندلیبی‌ها در عرصه موسیقی شود و این مسئله در حوزه هنرهای تجسمی نیز مصداق دارد.
استاندار کردستان  تصریح کرد: اما شأن کردستان در عرصه هنرهای نمایشی بسیار رفیع است که نمونه آن برگزاری تئاتر کردی سقز است که هنرمندان استانی با کمترین امکانات هر ساله این جشنواره را به بهترین نحو ممکن برگزار می‌کنند.
وی به جاذبه‌های اکو توریستی استان اشاره کرد و گفت: طبیعت بکر استان، وجود دریاچه آب شیرین زریوار در مریوان، شرایط را در این استان و به ویژه شهرستان مریوان به وجود آورده است که هنرمندان خوش ذوق و قریحه‌ای در آن پرورش یافته و به تولید آثار فاخر هنری دست زنند.
تشکیل هیئت امنا برای تئاتر خیابانی مریوان در آینده‌ای نزدیک

زاهدی گفت: از جمله ویژگی‌های تئاتر خیابانی مریوان همین بس که بنیان این جشنواره در زمانی گذاشته شد که این شهر زیر آتش مستقیم توپخانه رژیم بعث قرار داشت پس ماهیت این جشنواره حماسی و انقلابی است و باید بگویم که تئاتر در مریوان دارای پشتوانه محکم قانونی است  و لذا در صدد هستیم تا هیئت امنایی برای این جشنواره ایجاد کنیم؛ برای تداوم این جشنواره نیاز به حمایت هر چه بیشتر مردم داریم البته این به این معنا نیست که تئاتر را عوام زده کنیم چرا که تئاتر شأن و قربی دارد که نباید با دیدی سخیف به آن نگاه کرد.
وی گفت: به هر حال جشنواره با مشارکت خوب مردمی و حمایت مسئلان تئاتری در پایتخت و سعی و کوشش مجدانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در تاریخ معین و با فراهم آورده شدن همه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برگزار می‌شود و امیدواریم برگزاری این دوره از جشنواره در تقویت بنیه‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی مؤثر باشد.
ارکستر فیلارمونیک سنندج به زودی احیا می‌شود

استاندار کردستان در پایان سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ و هنر استان اشاره کرده و گفت: البته با توجه به اینکه برنامه پنج‌ساله پنجم دولت رو به پایان است باید منتظر شکوفایی فرهنگی کردستان وسایر استان‌های کشور در طی برنامه پنج‌ساله ششم باشیم اما با این وجود تلاش‌هایی در حوزه تجهیز و احیای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان  صورت گرفته است که نمونه بارز آن ایجاد پردیس سینمایی با ظرفیت بیش از 700 صندلی در سنندج است ضمن آنکه با صحبت‌هایی که اخیراً مطرح شد در آینده نزدیک ارکستر فیلارمونیک سنندج را نیز احیا خواهیم کرد.

اما سخنران نخست این نشست حجت‌الاسلام جعفری؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بود  که با اشاره به اینکه جشنواره 25 تا 30 مهر در مریوان برگزار می شود گفت: در نهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اجراها در 10 مکان اصلی شهر و روستاهای مختلف برگزار می شوند.
حضور 6 اثر  در بخش پژوهشی جشنواره
وی گفت:  آثار خیابانی جشنواره از 25 استان کشور در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند که آماری کم سابقه در جشنواره‌های خیابانی محسوب می شود و نکته مه اینکه امسال بخش پژوهش نیز به جشنواره اضافه شده که در این بخش 6 اثر حضور دارند که دو تای آنها لوح تقدیر دریافت می‌کنند اما همه آثار قرار است در آینده‌ای نزدیک به چاپ برسند.
جعفری ادامه داد: در بخش بین‌الملل نیز حضور آثاری از کردستان عراق، ارمنستان و آذربایجان در جشنواره قطعی شده است هر چند که ما از کشورهای مختلفی چون لهستان، اسپانیا، پرتغال، صربستان و.. نیز متقاضی داشتیم و اما بخش کارگاه‌های آموزشی و مرور آثار دیگر جشنواره‌ها نیز از دیگر بخش های جشنواره امسال است و ما در بخش مسابقه جشنواره 28 اثر خواهیم داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: پارکی با نام «شانو» به معنای تئاتر در یکی از محله‌های مریوان در ایام جشنواره راه اندازی می‌شود  و باید بگویم که حضور مردم و مسئولان استانی در این دوره از جشنواره مثال‌زدنی است و در حقیقت مثلث مردم، مسئولان فرهنگی استان و خود هنرمندان در کنار هم موجب ثبات و پایداری فعالیتهای فرهنگی در این استان شده است.
انتخاب رنگ آبی به عنوان نماد جشنواره
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به اینکه در این دوره رنگ آبی به عنوان نشان جشنواره در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین به دنبال ساخت یک موسیقی خاص برای جشنواره هستیم تا به عنوان نماد این رویداد هر ساله مورد استفاده قرار گیرد و ماندگار شود.
جعفری افزود: «آشتی، صلح، دوست و محبت» و «دنیای عاری از خشونت» شعارهای امسال جشنواره هستند ضمن آنکه با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کردستان سرزمین مهر و وفاداری است این دو ویژگی از جمله المان‌ها و رویکردهای مورد توجه ما در این دوره از جشنواره خواهد بود.
مدیر کل ارشاد اسلامی استان کردستان در پایان با اشاره به اینکه از این پس قرار است جشنواره تئاتر مریوان به شکل مردمی برپا شود، توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اداره کل ارشاد قرار است تأمین منابع مالی به بخش خصوصی و مراکز مردم‌نهاد محول شود؛ در این راستا دبیرخانه‌ای نیز در  حال شکل‌گیری است تا هنرمندان و افراد متمول و مردم علاقه‌مند بتوانند از این طریق کمک‌های خود را اهدا کنند و در برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری همچون جشنواره تئاتر خیابانی مریوان مشارکت داشته باشند.

captcha