نمایش «درخت و باد» درباره رسوم اعتقادی فراموش‌شده ایرانی است
کد خبر: 1461198
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
اسماعیلی:

نمایش «درخت و باد» درباره رسوم اعتقادی فراموش‌شده ایرانی است

گروه هنر: بسیاری از رسوم اعتقادی و دینی که در میان خانواده‌های ایرانی متداول بوده‌اند، با هجمه فرهنگی غرب و ظهور مدرنیته به فراموشی سپرده شده‌اند؛ «درخت و باد» در تلاش است گوشه‌ای از آنها را یادآور شود.

علیرضا اسماعیلی، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در بخش آئینی نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» با نویسندگی و کارگردانی نمایش «درخت و باد» حضور دارم.
وی گفت: متأسفانه به دلیل هجمه فرهنگی غربی و ظهور برخی المان‌های مدرنیته، بسیاری از رسوم اعتقادی و ایرانی کمرنگ و به فراموشی سپرده شده‌اند؛ اقداماتی که در زندگی ایرانیان به عنوان سنت‌ ریشه و مبنایی فرهنگی نشئت‌گرفته از باورهای مذهبی و دینی آنها داشته و دارد اما گویا تحولی همه آنها را دستخوش تغییر کرده است.
اسماعیلی تصریح کرد: در نمایش «درخت و باد» به گوشه‌ای از این سنت‌های موجود در خانواده‌های ایرانی به ویژه آنهایی که در خطه کردستان مرسوم بوده‌اند پرداخته‌ام؛ ازدواج‌های ساده‌ای که به شیوه‌ای سنتی با کمترین هزینه برگزار می‌شد و از جمله مهمترین آنها «آئین باربو» است که متأسفانه در شرایط حاضر تنها اسمی از آن باقی مانده است.
این کارگردان تئاتر خیابانی ادامه داد: «آئین باربو» را اکنون تنها نسل گذشته این خطه از کشور به یاد می‌آورند، آئینی که در قالب آن بسیاری از اهالی محل متحد و یکپارچه برای خانواده‌ای که دچار فقر و تنگدستی شده بود، از وسایل اضافی منزل خود ابزاری و آذوقه‌ای برای ادامه زندگی آنها مهیا می‌ساختند.
اسماعیلی گفت: در این نمایش تنها به معرفی این آئین‌ها نپرداخته‌ام بلکه در مقابل به فرهنگ نامأنوس غربی که به دور از هر عاطفه و انسانیتی بی‌تفاوت از کنار جوامع بشری و سرنوشت بدی که ممکن است انتظار آنها را بکشد، می‌گذرد نیز پرداخته‌ام؛ البته قصد از این تقابل این نیست که بگوییم در کل مدرنیته مطرود است بلکه باید در کنار پذیرش آن به بسیاری از باورهای اعتقادی و سنتی خود نیز پایبند بود.
وی در پایان در مورد وجه تسمیه این نمایش گفت: درخت که تداعیگر سنت‌های ایرانی است، سنت‌ها و رسوم که در باور همه ما ریشه دوانده‌اند و با وجود پیری و فرتوت بودن تنه درخت اما در مقابل بادهای موسمی که مصداق مدرنیته و هجمه فرهنگی غرب هستند، همچنان مقاوم و پابرجا خواهد ماند.
یادآور می‌شود، نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی «مریوان» از روز گذشته جمعه 25 مهر کار خود را در شهرستان مریوان آغاز کرده است و تا 30 مهر ادامه خواهد داشت.

captcha