وظایف تشکل‌های مذهبی شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 1473583
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
معممی مقدم تشریح کرد:

وظایف تشکل‌های مذهبی شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین

گروه جامعه: مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی به تشریح وظایف تشکل‌های مذهبی شرکت کننده در مراسم پیاده روی اربعین پرداخت.

رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح وظایف و اقدامات تشکل‌هایی مذهبی شرکت کننده در مراسم پیاده روی اربعین پرداخت و گفت: تشکل‌هایی که مردم را با خود همراه کرده و عازم پیاده روی اربعین می‌شوند باید ساختار مناسب و از پیش تعیین شده‌ای برای این سفر داشته باشند.
آموزش مخاطب از مهم‌ترین اقدامات پیش از سفر
وی با تأکید بر اینکه تشکل‌های دینی باید راهکارهای اجرایی برای قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر طراحی و تدبیر کنند، گفت: آموزش مخاطب از مهم‌ترین اقدامات پیش از سفر کاروان‌ها است که باید پیرامون مباحث فرهنگی و نکات ضروری صورت گیرد.
معممی ‌مقدم با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی می‌توانند با صرف هزینه کمتر از ویزای گروهی استفاده کنند، اظهار کرد: زائران اربعین به عشق امام حسین(ع) راهی پیاده روی اربعین می‌شوند اما این بدان معنا نیست که باید در عسر و حرج قرار بگیرند بر همین اساس باید امکانات رفاهی مناسب برای آنها برنامه‌ریزی شود.
وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای تغذیه مناسب زائران و تأمین خدمات بهداشتی، درمانی و امنیتی آنها تأکید کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی کارآمد به نحوی که بتواند موجب ارتقای کیفی خدمات در سفر شود از مهم‌ترین مباحثی است که هیئت‌‌های مذهبی باید مد نظر قرار دهند.
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خواستار تعدد مراکز صدور ویزای سفر به عتبات عالیات شد و گفت: این مسئله از به وجود آمدن صف‌های طولانی جلوگیری می‌کند، همچنین طولانی‌تر شدن زمان صدور روادید که سال گذشته پنج روز بود اما در سال جاری از 40 روز پیش صدور روادید آغاز شده، موجب سهولت کار متقاضیان می‌شود. 
تدبیر آیت‌الله‌ العظمی سیستانی در خصوص زیارت اربعین
وی به تدبیر آیت‌الله‌ العظمی سیستانی در خصوص زیارت اربعین نیز اشاره و تشریح کرد: بر اساس فتوای ایشان زیارت اربعین محدود به زیارت روز 20 ماه صفر نیست بلکه چهار روز قبل از اربعین، روز اربعین و چهار روز بعد از اربعین نیز افراد مشرف شده به کربلا شامل زیارت اربعین می‌شوند و همین مسئله موجب می‌شود ازدحام زائران کمی کاهش یافته و افراد بیشتری بتوانند از ثواب زیارت اربعین برخوردار شوند.
معممی‌مقدم به تشکل‌های مذهبی که زائران را برای پیاده‌روی اربعین با خود همراه می‌کنند، توصیه کرد: حتماً هماهنگی لازم برای بازگشت زائران از مراسم اربعین را انجام دهند تا همان اتوبوسی که زائران را به لب مرز برده برای بازگرداندن آنها نیز مورد استفاده قرار گیرد و زائران را پس از مراسم اربعین به حال خود رها نکنند.
هر مناسبت مذهبی فرصتی منحصر به فرد برای بازخوانی پیام‌های آن مناسبت
وی در خصوص مسائل فرهنگی که باید هیئت‌های مذهبی مد نظر قرار دهند، اظهار کرد: ما معتقد هستیم هر مناسبت مذهبی فرصتی منحصر به فرد برای بازخوانی پیام‌های آن مناسبت است و باید از فرصت اربعین و این جمعیت متراکم و دین‌مدار بیشترین بهره را برای بصیرت افزایی برد. 
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: زائران حدود 10 روز در کاروان‌ها حضور دارند، آنها پیاده روی اربعین را از قبرستان وادی ‌السلام در نجف اشرف آغاز می‌کنند و حدود سه روز فاصله 80 کیلومتری تا کربلا را پیاده طی می‌کنند اما این سفر قبل و بعد هم دارد و نباید از ظرفیت فرهنگی این روزها غافل شد.
زائران حتماً با کاروان عازم عتبات عالیات شوند
معممی‌مقدم با تأکید بر اینکه زائران حتماً با کاروان عازم عتبات عالیات شوند، گفت: تدابیر امنیتی کاروان‌ها مناسب‌تر از سفر انفرادی است و سفر با کاروان این مزیت را دارد که روحانی کاروان می‌تواند از لحظه سوارشدن زائران به اتوبوس برنامه‌ریزی فرهنگی انجام دهد و مباحثی مانند احکام، جایگاه و اهمیت زیارت اربعین و ... را برای آنها تشریح کند. 
حضور اندیشمندان و روحانیان را در دستور کار خود قرار دهید
وی از همه تشکل‌هایی که عازم زیارت اربعین هستند خواست حضور اندیشمندان و روحانیان را در کنار کاروان در دستور کار خود قرار دهند و گفت: درست است که این سفر یک سفر معنوی منشأ اثر است، اما نباید از تلاش برای افزایش فضای بصیرتی و دینی توسط روحانیان و اندیشمندان غافل شد.
معممی‌مقدم ادامه داد: ارائه بسته‌های فرهنگی شامل: اعمال، زیارت‌ها و ذکرهای این مناسبت و ارائه کتاب‌هایی در خصوص جریانات تکفیری و تندروی وهابی در محل‌هایی که زائران به استراحت می‌پردازند از دیگر اقداماتی است که هیئت‌های مذهبی می‌توانند انجام دهند.
وی در پایان درخواست کرد که تشکل‌هایی که در موکب‌ها مستقر می‌شوند یا آنها را اداره می‌کنند، حتماً روضه‌های مستند، متقن و از مقاتل معتبر قرائت کنند و متن درست خوانده شود؛ حتی اگر قرار است مداحی صورت گیرد مداحی‌ها حاوی شعرهای پرمغز و اشعار حماسی شود چرا که در عزاداری‌ها باید حماسه عاشورا را زنده کرد.

captcha