علم و دانش باید در خدمت مردم و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی باشد/ در انتخاب وزیر تحت فشار نیستم
کد خبر: 1474458
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
رئیس‌جمهور:

علم و دانش باید در خدمت مردم و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی باشد/ در انتخاب وزیر تحت فشار نیستم

گروه سیاسی: دکتر روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: دغدغه ما در دولت و مجلس یکی است؛ هدف این است علم و دانش در خدمت مردم و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان صبح امروز، سه شنبه 27 آبان، در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری حضور پیدا کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز چهارمین بار است که برای درخواست رأی اعتماد جهت وزیر علوم پیشنهادی خدمت نمایندگان محترم مجلس می‌رسم، گفت: البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است اما امیدوارم فرصت‌های آینده برای همفکری و تعاون برای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه مسائل اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ در جامعه باشد.
دکتر روحانی اظهار کرد: وزارت علوم وزارت بسیار حائز اهمیتی است. از این دیدگاه که میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار اساتید هیئت علمی، محققان و پژوهشگران در چارچوب و قوانین این وزارتخانه با این وزارتخانه در ارتباط هستند.
وی افزود: آنچه مهم است پیشرفت علم و پژوهش در کشور است. ما به دنبال آن هستیم که ایران اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و انشاالله در آینده در سطح جهان باشد. همانطور که اکنون در برخی از علوم در سطحی هستیم که می‌توانیم در اینده نزدیک با کشورهای بزرگ رقابت کنیم.
رئیس جمهور عنوان کرد: دغدغه ما در دولت و مجلس یکی است هدف این است علم و دانش در خدمت مردم و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ضمن اینکه با سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی آشنا باشند باید فضای آنها علمی باشد نه اینکه سیاسی و خدای ناکرده سیاسی کاری باشد.
دکتر روحانی تأکید کرد: برخلاف اخبار و شایعات برخی رسانه‌ها و سایت‌ها من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی و شخصی نبوده‌ام و نه هستم و نه من کسی هستم که فشارپذیر باشم. همه ما در پیشگاه خدا، ملت عزیر ایران و وجدانمان مسئول هستیم و این سه دادگاه  هیچ زمان ما را رها نخواهد کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: رئیس جمهور برمبنای وظایف محوله از قانون اساسی و فردی را به عنوان وزیر انتخاب می‌کند. من به مردم وعده دادم در اداره کشور و در انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمی برندارم و تاکنون در تمام مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی بدون مشورت صاحب‌نظران به نام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکرده‌ام.
دکتر روحانی اظهار کرد: آنچه که حق من براساس قانون اساسی است تعیین یک فرد به عنوان وزیر است. در شرایط سختی که در اداره کشور قرار داریم آن چنان نیست که داوطلبان برای به دوش گرفتن بار مسئولیت زیاد باشند.
رئیس جمهور درباره شاخص‌های فرد مسئول برای وزارت علوم گفت: اعتقاد من براین است که اولا فردی مسئولیت این وزارتخانه را برعهده بگیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی باشد و در رشته خود صاحب نظر باشد و ثانیا چهره مقبول در میان دانشگاهیان باشد.
دکتر روحانی عنوان کرد: اینکه برخی رسانه‌ها کلمه لجبازی را برای رئیس جمهور یا برای مجلس به کار می‌برند، واژه مناسبی نیست. اینجا جای دعوا به مفهوم معروف نیست و جای تنازع نیست. ما می‌خواهیم کنار هم باشیم. پیام مردم برای دولت و مجلس دو نوع نیست و یکی هست و مردم از ما خدمت و تعالی کشور را می‌خواهند.
رئیس جمهور یادآور شد: بسیار مفتخرم به ملت عزیر ایران و نمایندگان اعلام کنم در طول حدود یکسال و نیمی که از دولت گذشته است علیرغم اینکه نشست‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و جلسات تشکل‌های دانشجویی بیشتر از دوران قبل شده اما آرامش در دانشگاه‌ها بیشتر شده است.
دکتر روحانی اظهار کرد: اسلام به ما گفته شخصیت و کرامت افراد مدنظر ما باشد. اینکه در زندگی فردی شخصی بگردیم و نقطه ضعفی بیابیم و با ذره‌بین آن نقطه ضعف را بزرگ‌ کنیم می‌خواهیم چه به دست آوریم. کشور اسلامی به ظاهر و لباس نیست بلکه اساس و مبنای آن اخلاق، قانون و اصول است.
رئیس جمهور تصریح کرد: اولین کسانی که دکتر دانش آشتیانی را برای این وزارتخانه به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقا دوستان پروپا قرص اصولگرای ما هستند. اصلاً در مرحله اول هیچ فرد اصلاح‌طلبی با من در این رابطه صحبت نکرد؛ گر چه اصولگرا و اصلاح‌طلب هر دو فرزندان و خادمان انقلاب هستند و هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب که به جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی و رهبری و به خدمت به مردم و رعایت منافع و مصالح ملی معتقد هستند، نیست و به همه آنها احترام می‌گذاریم.
دکتر روحانی ادامه داد: این حزب و آن حزب اینها همه برای آن است که تنور و صحنه گرم شود و از آن نانی در بیاید و آن هم نانی که ملت بتواند با آن ارتزاق کند و زندگی بگذراند والا این جناح و آن جناح فرقی نمی‌کند. همه ما افتخار می‌کنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار گرفتیم که مردم ما را فرستادند برای خدمت و خدمت به مردم برای ما واقعاً افتخار است.
رئیس جمهور گفت: بنده یادم آمد که آشنایی خودم با ایشان به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. شورای عالی پشتیبانی جنگ که بنده هم یکی از اعضای آن و رئیس ستاد پشتیبانی جنگ بودم، به طور طبیعی با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در ارتباط بود. هر وزارتخانه‌ای یک معاونی را معرفی می‌کرد و آن وقت معروف به معاونت در جنگ بود و جناب آقای دکتر دانش که آن زمان احتمالاً در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت می‌کرد و از آنجا آمده بود به وزارت علوم و فعالیت در دانشگاه‌ها داشت، آن زمان ایشان به عنوان رابط بین جنگ و دانشگاه به آن ستاد رفت و آمد داشت.
دکتر روحانی افزود: دوستانی که برای اولین بار در جبهه و در دوران دفاع مقدس با آنها آشنا شدیم یا در دوران انقلاب در مبارزات در خدمتشان بودیم، آنها در دل انسان یک احترام ویژه‌ای دارند. هم انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی و هم دفاع مقدس عطر و بوی خاص خودش را دارد و بسیاری از نمایندگان محترمی که اینجا نشستند به عنوان نماینده خیلی‌هاشان در جنگ و جبهه بودند و مسئولیت داشتند و خدمت کردند و خیلی‌ از آنها در دانشگاه بودند و امروز هم به عنوان استاد، معلم، مربی و فرهنگی و جبهه‌ای در دانشگاه هستند و آنها هم عطر دانشگاه و جبهه را استشمام کردند.
وی اظهار کرد: خوشحال شدم شخصیتی برای وزارت علوم معرفی شد که در دوران دفاع مقدس خدمتگزار این نظام بوده و سال‌ها در یک نهاد انقلابی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خدمت کرده و تمام مدارج علمی را هم طی کرده و در دوران مسئولیت‌های مختلفش چه در وزارت علوم و چه در گروه‌ها و ستادهای مختلف از جمله شورای اسلامی‌ کردن دانشگاه‌ها فعال و عضو بوده است.
دکتر روحانی اضافه کرد: ایشان در شورای گسترش و هیات امنای دانشگاه‌ها عضویت داشته و سرپرستی برخی از دانشگاه‌ها را در مقاطعی بر عهده داشته است. آقای دکتر دانش آشتیانی قبل از آنکه یک عنصر سیاسی باشد، یک مدیر اجرایی است و سوابق او هم، همین را نشان می‌دهد. وقتی من با ایشان صحبت کردم گفت بنده سیاست را به مفهوم این جناح و آن جناح سالهاست کنار گذاشتم و بیشتر در کارهای فرهنگی، اجرایی و عملیاتی فعال هستم.
رئیس جمهور تصریح کرد: برای من مهم نیست که فرد سوابق سیاسی‌اش از کدام حزب و جناح بوده، مهم وفادار بودن به انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، رهبری انقلاب، قانون اساسی و خدمت به مردم است. اینها برای ما اهمیت دارد. هم خودشان سوابق انقلابی دارند و هم پدر بزرگوار ایشان را بعضی از نمایندگان قدیمی مجلس یادشان هست که پدر ایشان از علما و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که ما سال‌ها در مجلس شورای اسلامی در خدمتشان بودیم.
روحانی با اشاره به سوابق و ویژگی‌های علمی و اخلاقی دکتر دانش آشتیانی گفت: ایشان با وزارت علوم کاملاً آشنا است و مسئولیت‌های فراوانی در این وزارتخانه داشته و خدمات فراوانی به دانشگاه و دانشجو کرده است. در رشته علمی خودش تجربیات فراوانی دارد و مجموعه اینها به ما نشان می‌دهد که دانشگاه ما در دوره ایشان، اسلامی‌تر و اخلاقی‌تر شود و فرهنگ اسلامی و انقلابی در دانشگاه ما توسعه پیدا کند.
رئیس جمهوری ادامه داد: با وجود دکتر دانش آشتیانی اطمینان خواهیم داشت که دانشگاه ما آرام‌تر و پرنشاط‌تر بوده و از کمیت به سمت کیفیت حرکت کند و به تولید متصل شود و بتواند پاسخگوی نیازهای رشد اقتصادی و اجتماعی و همه نیازهایی که جامعه امروز دارد، باشد.
دکتر روحانی با بیان اینکه ما در دانشگاه نشاط دانشجویان و آزادی علمی و پژوهشی برای اساتید را می خواهیم، اظهار داشت: باید فضایی درست کنیم تا هم دانشجو از آن فضا لذت ببرد و هم استاد بتواند در آن فضا خدمت کند و از نظر من آقای دکتر دانش آشتیانی می‌تواند این شرایط را به خوبی برآورده بکند.
وی با اشاره به اینکه فرصه سه ماهه‌ای که می‌توانستیم با سرپرست این وزارتخانه را اداره کنیم، رو به اتمام است، تصریح کرد: امیدوارم، امروز با کمک همدیگر جناب آقای دکتر دانش آشتیانی رأی لازم را از شما کسب کند. دانشگاه منتظر است تا از این حالت اداره توسط سرپرست، ولو اینکه سرپرست بسیار خوب و دردآشنا و علم‌آشنایی مثل آقای دکتر نجفی باشد، عبور کند. می‌خواهد یک وزیر دائم داشته باشد و استقرار آرامش بیشتر و قلب‌ها مطمئن‌تر ‌شود. مجلس و دولت دست به دست هم دهیم تا این وزارتخانه مسئول و وزیر اصلی‌اش تعیین شود.
دکتر روحانی گفت: همه نظرسنجی‌ها در دانشگاه‌ها و نامه‌هایی که اساتید به من نوشتند نشان می‌دهد آقای دکتر آشتیانی در دانشگاه‌ها، نزد دانشجویان و اساتید مقبول است و مطمئنم حضور این شخصیت بی‌حاشیه در داخل مجلس برخی از حاشیه‌هایی را هم که مطرح می‌‌شود، کنار براند و دانشگاه ما بهتر از گذشته بتواند ادای وظیفه کند و خادم مردم باشد و دانشجویان ما و ملت ما را خوشحال‌تر از گذشته کند. پیشاپیش از رایی که به وزیر پیشنهادی دولت خواهید داد تشکر می‌کنم.

captcha