مكتب‌خانه‌های سنتی قرآن سنگ‌بنای نظام آموزش اسلامی كنيا هستند
کد خبر: 1858218
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۰

مكتب‌خانه‌های سنتی قرآن سنگ‌بنای نظام آموزش اسلامی كنيا هستند

گروه بين‌الملل: «نور عثمان» مدرس مركز قرآنی «واجير» كنيا، برگزاری دوره‌های آموزشی حفظ و قرائت قرآن كريم در مدارس و مكتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن را سنگ‌بنای نظام آموزش اسلامی در كنيا دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «اسلام آنلاين»، نور عثمان در گفت‌وگو با اين رسانه خبری گفت: اين مكتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن كه در زبان سواحيلی «الدوكس» ناميده می‌شوند، در بيشتر مساجد كنيا وجود دارند، اما در شمال شرق كنيا از استقبال بيشتری برخوردار هستند.
وی افزود: اين نظام سنتی آموزش قرآن كريم و احكام اسلامی به زمان نبی اكرم(ص) برمی‌گردد و گام مهمی در زمينه گرايش جوانان مسلمانان به اين كتاب آسمانی و تثبيت هويت اسلامی آنان است.
نور عثمان تصريح كرد: كودكانی كه در اين مكتب‌خانه‌های سنتی به فراگيری قرآن می‌پردازند، در كمتر از سه سال موفق به حفظ كامل قرآن كريم می‌شوند و اين كودكان علاوه بر حفظ قرآن كريم و تسلط به قرائت آن، با علوم و معارف اسلامی نيز آشنا می‌شوند.
وی در پايان يادآور شد: بيشتر مسلمانان كنيا اهل تسنن و دارای اصالت سوماليايی هستند كه در قرن هفتم ميلادی به اين كشور آمده‌اند.
«عبدوالوهاب اسحاق» از مسئولان شورای مبلغان و ائمه مساجد كنيا نيز در اين باره گفت: مكتب‌خانه‌های سنتی آموزش قرآن، مكانی برای نشر ارزش‌های اسلامی و ساختن جامعه‌ای بر اساس آموزه‌های اسلام در كنيا است و علاوه بر آموزش قرآن و زبان عربی، زمينه را برای آموزش علوم اسلامی برای كودكان فراهم می‌كند.
يادآوری می‌شود 35 درصد جمعيت 24 ميليون نفری كنيا را مسلمانان تشكيل می‌دهند و در حال حاضر، حدود 50 انجمن و سازمان اسلامی با نظارت شورای عالی مسلمانان كنيا در اين كشور فعاليت می‌كنند.
captcha