سليقه‌محوری و عدم انسجام مراكز؛ دو آسيب جدی تبليغ دين در فضای مجازی
کد خبر: 2338873
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
تبليغ دين در فضای مجازی؛ راهكارها و آسيب‌ها/ 6

سليقه‌محوری و عدم انسجام مراكز؛ دو آسيب جدی تبليغ دين در فضای مجازی

گروه فضای مجازی: رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران با اشاره به برخی آسيب‌های تبليغ دين در فضای مجازی عنوان كرد: سليقه‌محوری و عدم انسجام مراكزی كه به منظور تبليغ دين در اينترنت فعاليت می‌كنند، دو آسيب جدی در اين زمينه محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسين معزی، رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) اظهار كرد: خوشبختانه روز به روز بر اهميت اينكه ما بايد بيشتر و با دقت افزون به فضای مجازی بپردازيم، حداقل در تفكرات مذهبی و حكومتی ما بيشتر می‌شود.
وی افزود: نمی‌توانيم از اين امر بگذريم كه سرای مجازی و شهر مجازی كه الان با عنوان اينترنت از آن ياد می‌شود، چه نقش سترگی در زندگی فردی و اجتماعی جامعه ما دارد. اين مسئله امروز به ما نشان می‌دهد كه چه قدرتی دارد و متدينين و مذهبيون و خصوصا حكومت اسلامی می‌تواند از ظرفيت‌های آن بهره‌گيری كند.
حجت‌الاسلام معزی عنوان كرد: مؤثرين و اثرگيرندگان فضای مجازی، همان انسان‌های وادی حقيقت هستند كه در زندگی روزمره با آنها سرو كار داريم و از سويی نيز اين را امروزه مشاهده می‌كنيم كه اقبال به دينداری در جامعه بشری زياد است و در ميان جامعه ما نيز بالتبع اين امر وجود دارد؛ به همين جهت، ضرورت فعاليت در فضای مجازی نمايان‌تر می‌شود.
رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران با بيان اينكه محتواهايی كه در فضای مجازی ارائه می‌شود، همان خواص و ويژگی‌‌هايی را دارد كه در فضای حقيقی وجود دارد، گفت: منتهی با اين تفاوت كه حضور محتوا با رنگ متفاوتی صورت می‌پذيرد، ابزارش متفاوت و سليقه‌ها گوناگون است. همانگونه كه ما در برابر انسان‌ها در فضای حقيقی مسئوليت داريم، در برابر كاربران فضای مجازی و انسان‌هايی كه در اين فضا فعاليت می‌كنند، نيز همان مسئوليت را داريم.
وی با اشاره به آيه شريفه «ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ؛ با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏اى] كه نيكوتر است مجادله نماى» گفت: به بهترين وجه ممكن بايد به سراغ دعوت و تبليغ دين برويم و دعوت به دين هم دعوت به سوی خداست نه به سوی اشخاص.
حجت‌الاسلام معزی با بيان اينكه قرآن كريم درباره رسول اكرم(ص) فرموده است: «وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا؛ و دعوت‏كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناك»، تأكيد كرد: لذا همان وظايفی كه در شهر حقيقی داريم، در شهر مجازی هم داريم، منتهی ابزارش تفاوت می‌كند.
رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران تصريح كرد: امروزه به جهت اينكه اهميت نقش ايفاكردن دينداران و مبلغان دينی و برخی مؤثرين كه دايره تاثيرگذاری‌شان وسيع است ـ و هنوز به طور شايسته بر همگان آشكار نشده است ـ لذا معمولاً افرادی در اين عرصه حضور يافته‌اند كه قدرت تاثيرشان پايين‌تر و دايره تاثيرشان محدودتر است، اما انگيزه و دغدغه بالاتری دارند.
وی با بيان اينكه بالتبع سليقه‌ها در تبليغ دين شخصی شده است، عنوان كرد: همانگونه كه در فضای حقيقی هركس می‌تواند داعيه‌دار عقيده‌ای باشد، در فضای مجازی نيز هركسی می‌تواند تفكر خود را رواج دهد و اين شايد بزرگترين آسيب باشد كه تبليغ دين در فضای سايبر بسيار شخصی، ذوقی، سليقه‌ای و بدون ضابطه شده است؛ چه اينكه آن افرادی كه مؤثرين واقعی هستند، وارد عرصه نمی‌شوند.
حجت‌الاسلام معزی با اشاره به اينكه متاسفانه عمده كسانی كه وارد تبليغ دين در فضای مجازی شده‌اند، از حيث اثرگذاری در محتوا دارای توانايی بالايی نيستند، تصريح كرد: لذا شما اگر بخواهيد دنبال مطلب خوب در سرای مجازی بگرديد، خيلی زمان می‌برد، ولی اگر بخواهيد خرافه‌های دينی را جست‌وجو كنيد، به راحتی با انبوهی از مطالب مواجه می‌شويد.
رئيس دفتر تبليغات اسلامی تهران ادامه داد: واقعيت امر اين است كه افرادی كه قدرتمندهای عرصه اثرگذاری در تبليغ در سرای مجازی هستند، به اين معنا كه از استانداردها، اصول و مبانی پيروی می‌كنند و با واقعيت‌هايی كه در اثرگذاری در رفتار و تبليغ دينی و اثرگذاری در رفتار تبليغی وجود دارد، كاملاً آشنا هستند، چنين افرادی وارد نشده‌اند و كسانی رفته‌اند كه از اين قدرت و توانايی به ميزان لازم برخوردار نيستند، در اين امر ورود پيدا كرده‌اند.
اين محقق و پژوهشگر گفت: لذا همه ما وظيفه داريم به حكم و دستور قرآن كريم به تبليغ دين بپردازيم و در حقيقت هر ديندار يك مبلغ بايد باشد و در شهر مجازی هم بايد همين‌گونه باشد. آنچه به ذهن من می‌رسد اينكه بالاخره نهادهای اصلی و پاسخگو و متوليان امر تبليغ بايد ساماندهی شده و تحت مديريت واحد قرار گيرند.
وی با اشاره به اينكه مراكز مختلفی در بحث تبليغ دين در فضای مجازی فعاليت می‌كنند، عنوان كرد: خوشبختانه مراكز و نهادهای زيادی در اين باره فعال هستند، ولی متاسفانه عدم انسجام اين مراكز در عمل به يكی از آسيب‌های تبليغ دين در اينترنت منجر شده است.
captcha