تأکید بر شفاف‌سازی فعالیت‌های قرآنی جامعه کارگری/ پیشنهاد تغییر نام شورا
کد خبر: 2674408
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
در دومین جلسه شورای هماهنگی مطرح شد؛

تأکید بر شفاف‌سازی فعالیت‌های قرآنی جامعه کارگری/ پیشنهاد تغییر نام شورا

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت جامعه کارگری با ارائه گزارش فعالیت‌های قرآنی شورا و تأکید بر شفاف‌سازی فعالیت‌های قرآنی جامعه کارگری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  دومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت جامعه کارگری، عصر امروز، 15 دی‌ماه در دبیرخانه این شورا مستقر در دارالقرآن خانه کارگر تشکیل شد.
این جلسه با حضور طه محجوب، مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر، مهدی رضایی جهدکن، کارشناس دفتر امور فرهنگی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یدالله پورهدایت از سوی کانون عالی انجمن‌های صنعتی کارگران ایران، علی یزدانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرتضی حاجی‌حسینی، مسئول آموزش انجمن اسلامی ایران خودرو، حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان، مسئول اداره آموزش قرآن و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، علی‌اکبر قضایی، روابط عمومی انجمن‌های اسلامی خانه کارگر، مجتبی ایمانی، رئیس انجمن اسلامی شرکت سایپا، حسن مرادی، دبیر ستاد کل هماهنگ انجمن اسلامی، پرویز نصیری، معاون امور آموزش خانه کارگر و محسنی کبیر، مسئول روابط عمومی خانه کارگر تشکیل شد.
محجوب در این جلسه ضمن قرائت مصوبات اولین جلسه این شورا گفت: لازم است تا در این جلسه موضوع فعالیت‌های قرآنی این شورا مشخص و شفاف‌سازی شود.

جامعه کارگری متشکل از 50 میلیون نفر

وی با اشاره به اینکه این شورا وظیفه دارد تا برای جامعه 50 میلیونی کارگری، برنامه‌های مناسب، مدون و عملی را در راستای قرآن برنامه‌ریزی کند، اظهار کرد: براساس مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه سبک زندگی اسلامی، بهتر است موضوع فعالیت شورا پیرامون این موضوع قرار گیرد.
مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با توجه به اینکه غربی‌ها و اروپایی‌ها در حال تحمیل سبک زندگیشان به ما هستند، اضافه کرد: آن نقطه که در جامعه کارگری می‌شود بر آن تمرکز کرد، بحث سبک زندگی اسلامی است زیرا رسالت این شورا، ارائه و بررسی مباحثی است که برای این قشر پراثر و پرکاربرد باشد و از آن مهم‌تر جامعه کارگری پذیرای آن باشند.
وی افزود: تلاش ما بر این است تا فعالیت‌های قرآنی را در جامعه کارگری و خانواده‌های آنان در سطح کشوری پرورش دهیم؛ بنابراین بهتر است رسالت اصلی خویش را در این شورا سبک زندگی اسلامی قرار دهیم.
محجوب بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا توسط این شورا تمامی جشنواره‌های ارگان‌های کارگری را به صورت واحد برگزار کنیم تا استقبال و حضور بیشتری را شاهد باشیم.

توجه به موضوع آموزش قرآن

سپس هر کدام از اعضا به بیان نظرات خود پرداختند. حسن مرادی، دبیر ستاد کل هماهنگی انجمن‌های اسلامی کشور، با اشاره به اینکه یکی از نکات مثبت برپایی این شورا حضور افراد جوان و تازه‌نفس است، گفت: خوب است با شرایط فعلی که دشمنان درصدد هستند تا از اسلام چهره خشن نشان دهند، به سبک زندگی اسلامی در جامعه کارگری پرداخت.
وی ادامه داد: وظیفه ماست تا با اقتباس از قرآن کریم، زندگی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، زندگیمان را با آن آموزه‌ها تطبیق دهیم و از آنها در زندگی بهره‌مند شویم. اما بهتر این است که در ابتدای امر به موضوع آموزش و تعلیم قرآن (روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن و ...) در جامعه کارگری پرداخت.
در ادامه مهدی رضایی جهدکن، کارشناس دفتر امور فرهنگی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه خلأ یک نهاد متولی فعالیت‌های قرآنی برای جامعه کار مشهود بوده است، گفت: سایر نهادها در زمینه فعالیت‌های قرآنی با متولیانشان مرتبط هستند اما جامعه کار تنها جامعه‌ای است که متولی قرآنی مشخصی ندارد و امیدواریم بتوانیم در این راستا برنامه‌های خوبی داشته باشیم.
وی ادامه داد: هنر ما باید در این باشد که این شورا دست به دست هم دهد تا نهادهای فرهنگی کشور را با جامعه مخاطبان پیوند دهد و شبکه‌ای را طراحی کنیم تا به وسیله آن ارتباطات را با جامعه کارگری تقویت کنیم و برنامه‌های قرآنی مناسبی را به این قشر ارائه دهیم.

پیشنهاد تغییر نام شورا

سپس حجت‌الاسلام میریان، مسئول آموزش قرآن و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه میان شورا و ستاد تفاوت است، گفت: به عقیده‌ام باید نام این شورا به ستاد مدیریت فعالیت‌های قرآن وعترت جامعه کارگری تغییر کند و سپس دبیر و کمیته‌های آن مشخص شود به گونه‌ای که وظایف هر کمیته معین شده باشد و در هر جلسه روند فعالیت‌های آن کمیته خواسته شود.
وی ادامه داد: در این هنگام است که مصوبات را می‌توان به صورت ابلاغیه به سایر اعضا ابلاغ کرد و سپس از آنها انجامش را خواستار شد.
میریان اظهار کرد: اما معتقدم که بهتر است بین 50 میلیون نفر جامعه کارگری، مخاطب‌‌شناسی کنیم تا بتوانیم مطالب را بر اساس نیاز هر گروه به آنها عرضه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه همه چیز بودجه نیست، عنوان کرد: انجام خیلی از فعالیت‌ها در راستای تعامل با نهاد‌ها وارگان‌های مرتبط قابل حل است.

ارائه اهم فعالیت‌های قرآنی ایران خودرو

در ادامه این جلسه، گزارش اهم فعالیت‌های قرآنی ایران خودرو، توسط  مرتضی حاجی‌حسینی، مسئول آموزش انجمن اسلامی ایران‌خودرو ارائه شد.
وی با تأکید بر اینکه باید ابتدا جامعه کارگری را با قرآن مأنوس کرد، بیان کرد: ایران‌خودرو حدود 30 تا 40 هزار پرسنل دارد که برپایی برنامه‌های فرهنگی و قرآن در زمینه بالا بردن میزان تعهد و روحیه آنان امری اجتناب ناپذیر است.
حاجی‌حسینی عنوان کرد: برگزاری برنامه‌های مناسبتی  در اعیاد، عزاداری‌ها و مناسبت‌های ملی، برپایی مسابقات کتبی در جهت نشر و احیای فرهنگ اهل‌بیت(ع) بین پرسنل و خانواده‌های آنان، برپایی نمایشگاه‌ عکس شهدا و پوسترهای انقلاب با توجه به اینکه ایران‌خودرو 108 شهید گرانقدر را تقدیم انقلاب کرده است، غبارروبی، نظافت و عطرافشانی تمامی نمازخانه‌ها درسطح شرکت‌ها در آستانه ماه مبارک رمضان برخی از فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی است.
وی ادامه داد: همچنین می‌توان به برگزاری نماز جماعت در بیش از 60 واحد ایران خودرو، برپایی ایستگاه صلواتی جنب شعبه مرکزی ایران خودرو در خیابان آزادی در مناسب‌های مختلف، برگزاری دوره تدبر در قرآن با حضور اساتید برجسته ویژه مهندسان ایران‌خودرو، ارائه مشاوره‌های قرآنی با حضور کارشناسان علوم قرآن و برگزاری کلا‌س‌های روخوانی، روان‌خوانی و تجوید در بیش از 20واحد (144 جلسه در ماه) با حضور مربیان معتبر و اعطای گواهینامه از سوی سازمان دارالقرآن به شرکت‌کنندگان در جلسه اشاره کرد.
مسئول فعالیت‌های قرآنی ایران‌خودرو تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های آثار هنری ـ قرآنی در زمینه‌های خوشنویسی، طراحی و نقاشی، معرق‌کاری، سفالگری، آیینه‌کاری و ... متناسب با نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهری(دامت برکاته)، برگزاری طرح 21-21 درماه رمضان که براساس تفسیر موضوعی از تفسیر نور به صورت پیامکی (براساس این طرح طی 21 روز کاری از نکات تفسیری 21 آیه از قرآن کریم به صورت پیامکی سؤال می‌شد که در این طرح 10 هزار پیامک دریافت شد)، برپایی نماشگاه احیای امر به معروف و نهی از منکر در دهه اول محرم الحرام از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

بیان گزارش عملکرد و فعالیت‌های قرآنی سایپا
در ادامه مجتبی ایمنی، رئیس انجمن اسلامی شرکت سایپا به بیان گزارش عملکرد و فعالیت‌های قرآنی این شرکت پرداخت و گفت: برگزاری جشنواره قرآنی گروه سایپا برای 46 هزار نفر از پرسنل در رشته‌های نهج‌البلاغه، تفسیر، نهج‌البلاغه، مفاهیم و اذان، برپایی کلاس‌های صوت و لحن دوشنبه‌ هرهفته، برگزاری کلاس‌های روخوانی قرآن و حلقه صالحین در هر هفته ویژه همکاران عضو بسیج، دعوت از اساتید و نابغه‌های جهان اسلام چون مهرداد سلمانی در محافل قرآن از جمله این برنامه‌ها است.
وی ادامه داد: همچنین می‌توان به تشکیل جلسه تفسیر موضوعی قرآن با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر چهارشنبه پس از اقامه نماز ظهر و عصر، نصب حدود 200 تابلوی قرآنی در مسیرهای تردد پرسنل، نمایشگاه محصولات قرآنی، جزء‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، اجرای طرح قرائت قرآن تک صفحه‌ای پس از اقامه نماز ظهر و عصر اشاره کرد.
ایمنی اظهار کرد: تشکیل حلقه‌های قرآنی هر چهارشنبه پس از قرائت زیارت عاشورا و اجرای طرح «قرآن خوانده شده و خوانده نشده»( به گونه‌ای که هر صفحه از قرآن به صورت کارتی پرس شده و در جعبه مقابل درب ورود پرسنل قرار داده شده و هر کس که تمایل داشته باشد می‌تواند کارتی را بردارد و بخواند و در قسمت خوانده‌ شده‌ها قرار دهد)، از دیگر فعایت‌های قرآنی شرکت سایپا است.
همچنین گروهی متشکل از مهدی رضایی جهدکن، کارشناس دفتر امور فرهنگی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیف‌الهی از سازمان بهزیستی، حجت‌الاسلام میریان، مسئول آموز قرآن وامور بین‌الملل سازمان اوقاف و مرتضی حاجی‌حسینی، مسئول آموزش انجمن اسلامی ایران‌خودرو جهت تدوین آیین نامه اجرایی شورا مشخص شدند.
مقرر شد، جلسه این شورا، دوشنبه‌های اول هر ماه از ساعت 14:30 دقیقه در دبیرخانه این شورا برگزار شود و اعضا گزارش‌های فعالیت‌های قرآنی ارگان‌های خود را براساس فرمتی که از سوی شورای عالی قرآن برای آنها ارسال می‌شود، تنظیم کنند. در جلسه آینده گزارش فعالیت‌های قرآنی سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می‌شود.
همچنین کتاب آشنایی با منشور توسعه فرهنگی قرآن که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده بود، در اختیار هر یک از اعضا قرار گرفت و مقرر شد در جلسه آینده لوگوی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن وعترت جامعه کارگری مشخص شود.
یادآور می‌شود، سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت جامعه کارگری، دوشنبه، ششم بهمن‌ماه، در دبیرخانه این شورا واقع در دارالقرآن خانه کارگر تشکیل خواهد شد که درباره فعالیت‌های این شورا تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌گیرد.

captcha