نیروی انتظامی در صف حواریون انقلاب
کد خبر: 3215568
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب/

نیروی انتظامی در صف حواریون انقلاب

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی، با اشاره به آیه ۱۴ سوره صف، تأکید کردند: کار شما جزو کارهایی است که حقیقتاً می‌تواند نصرت اسلام باشد، نصرت دین باشد، کمک به مردم باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه، 6 اردیبهشت‌ماه در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی به مقوله اقتدار مطلوب اسلام در جامعه پرداختند و با اشاره به اهمیت کار نیروی انتظامی اظهار کردند: کار شما از جمله کارهایی است که خیلی راحت می‌تواند نیّت الهی و قصد قربت در آن راه پیدا کند. همه کارها را می‌شود برای خدا انجام داد؛ حتّی تلاش معاش را هم می‌شود برای خدا انجام داد و قصد الهی کرد؛ امّا در بعضی از کارها قصد خدایی کردن خیلی راحت‌تر است؛ از جمله کار شما. چون کار شما خدمت به جامعه است، خدمت به مردم است، خدمت به جمهوری اسلامی است، خدمت به اسلام است، نصرت اسلام است. همین آیه‌ای که الان این جوان عزیز اینجا خواندند که «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا کونوا اَنصارَ الله» - نصرت خدا کنید؛ جزو ناصران و کمک‌کنندگان و نصرت‌کنندگان خدا باشید - خب، یکی [از مصادیقش‌] همین است؛ کار شما جزو کارهایی است که حقیقتاً می‌تواند نصرت اسلام باشد، نصرت دین باشد، کمک به مردم باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بخش از بیاناتشان به بخشی از آیه 14 سوره صف؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونوا أَنصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فَآَمَنَت طَّائِفَةٌ مِّن بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَت طَّائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آَمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ» اشاره کردند. سوره‌ای که به نام حواریون و حضرت عیسی (ع) نیز خوانده می‌شده است؛ همانطور که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «هر کس سوره عیسی علیه السلام را قرائت نماید تا هنگامی که قاری این سوره در دنیاست بر او درود می فرستد و برای او طلب مغفرت و آمرزش می کنند و در روز قیامت نیز رفیق و همراه حضرت عیسی علیه السلام خواهد بود».
شصت‌ویکمین سوره قرآن مدنی است که 14 آیه دارد و به موضوعات مختلفی از جمله تسبیح و تقدیس خداوند به وسیله تمام موجودات، توبیخ کسانی که شعارهای خالی از عمل سر می‌دهند، بشارت و پیشگویی حضرت عیسی (ع)، پیروزی نهایی و قطعی دین خدا و ایمان به خدا اشاره دارد. در این سوره جهاد و قتال در راه خدا و رزمندگان اسلام و صف‌های فشرده و آهنین آنان در هنگام نبرد در برابر دشمن مورد توجه قرار گرفته است.
آیات پایانی سوره صف مؤمنان را به تجارتی فرامی‌خواند که باعث نجات آنها از عذاب دردناک می‌شود. در این تجارت مؤمنان در راه خدا با جان و مالشان جهاد می‌کنند تا گناهانشان بخشیده شود و به کامیابی بزرگ دست پیدا کنند. پس از این نکته مؤمنان را بشارت می‌دهد که پیروزی بسیار نزدیک است.
پس از اعلام نقشه راه و پایانی که برای رهروان این مسیر ذکر شد، مؤمنان برای پیوستن به جمع یاران خدا دعوت می‌شوند. در حالیکه خداوند نیازی به یاری کسی ندارد. همانطور که در تفسیر نور آمده است: «خداوند نیازى به نصرت ما ندارد، زیرا همه نصرت‏‌ها و پیروزی‌ها از اوست. ولى انصار خدا بودن، براى ما افتخار است». به نظر می‌رسد خداوند از این جهت که مؤمنان به سمت پیروزی سوق دهد، مؤمنان را دعوت می‌کند تا به جمع انصارالله بپیوندند چرا که پیروزی نزدیک است.
در این رابطه داستان همراهی حواریون با حضرت عیسی(ع) مطرح شده و به مؤمنان توصیه می‌شود همچون حواریون در این راه ثابت قدم باشند.
حواریون جمع 12 نفره‌ای بودند که حضرت عیسی(ع) را در تبلیغ دین خدا همراهی کردند و پس از ایشان نیز تبلیغ دین را تداوم بخشیدند.
تفسیر المیزان ذیل این آیه آورده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ» یعنی آن‌قدر دین خدا را یارى کنید که به این علامت شناخته شوید. بنا بر این، آیه شریفه جنبه ترقى نسبت به آیه قبلى دارد. منظور از یارى کردن خدا یارى پیامبر خدا و در پیش گرفتن راهى است که آدمى را با بصیرت به سوى خدا می‌کشاند. دلیل بر اینکه منظور از یارى خدا، یارى دین خدا و پیامبر خدا است، این است که جمله «کُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ» را تشبیه مى‏کند به گفتار عیسى (ع)، می‌فرماید: «کما قالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ» (همان طور که عیسى بن مریم به حواریین گفت: چه کسى یاور من به سوى خدا است؟ حواریین گفتند ماییم انصار خدا. پس انصار خدا بودن حواریین معنایش این بود که انصار عیسى بن مریم باشند در پیمودن راه خدا، و توجه به آن درگاه. و راه خدا همان توحید و اخلاص عبادت براى خداى سبحان است.
در تفسیر نمونه نیز این چنین آمده است: «اى کسانى که ایمان آورده اید! یاوران خدا باشید»، خدایى که تمام قدرت‌ها از او سرچشمه مى‌گیرد و به او بازمى‌گردد، خداوندى که قدرتش بى‌پایان و شکست‌ناپذیر است و عجب اینکه در اینجا بندگان را به یارى خود طلبیده است، و این افتخارى است بى‌مانند، هر چند معنى و مفهومش همان یارى پیامبر و آئین او است ولى لطف و رحمت شگرفى در آن نهفته است.
رهبر معظم انقلاب رسالت نیروی انتظامی را همان یاری رساندن به دین خداوند عنوان کردند؛ رسالتی که بر محور ایجاد امنیت اجتماعی و فردی استوار است. با توجه به حساسیت کار نیروی انتظامی در عرصه‌های مختلف حضور به موقع آنها در صحنه و ثبات قدم آنها در مأموریت‌های پیش رو می‌تواند در پیگیری مأموریت‌های آنها تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر در عرصه داخلی با تلاش برای حفظ و ارتقای امنیت فردی و اجتماعی می‌توانند به عنوان حواریون انقلاب اسلامی پیام امنیت، شکوفایی و پویایی جامعه را به دیگر جوامع برسانند.
با توجه به مسئولیت‌های خطیر مأموران، مدیران و فرماندهان نیروی انتظامی و حضور گاه شبانه‌روزی آنها در عملیات‌های مختلف انقلاب اسلامی تا به امروز توانسته از بسیاری خطرات مصون بماند. تلاش‌ها و اقداماتی که آنها در حفظ و اعتلای نظام اسلامی انجام می‌دهند و صفوف فشرده آنها در برابر فسادهای مختلف اجتماعی باعث شده که آنها «جزو ناصران و کمک‌کنندگان و نصرت‌کنندگان خدا» باشند.

captcha